TobiasLager 0 Postad 9 Mars , 2009 Hej! Jag har under vårrustningen tänkt byta ut i princip hela mitt elsystem. Systemet som kommer bli kommer ha två batterier och en solcell som laddning. Den el som finns ombord är lanternor, 4 st lampor, el till värmare och el till radio, ett ganska enkelt system helt enkelt. Problemet är att jag inte är så bra på el. Hur tycker ni det här kopplas bäst? Hur fungerar strömbrytarpaneler (med automatsäkringar), kopplar man en ström in till den och sen fler kretsar ut från den eller är den bara en strömbrytare på en krets från en kopplingsplint? Ska jag koppla via en kopplingsplint? Väldigt tacksam för svar då det snart är dags att göra vårens inköp (får ju passa på medan det är mässrabatt) Skepp O´ hoj! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 9 Mars , 2009 Hej Med risk för att verka tjatig så föreslår jag att du läser på Skyllermarks hemsida. De har en massa tips på hur man kan koppla och man behöver inte köpa ett skiljerelä bara för att deras ritningar bygger på det. http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/information/index.html /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 10 Mars , 2009 Gjorde samma sak förra våren, det är inte helt enkelt men inget att våndas över. Ta det lungt och metodiskt och läs Ström ombord (ISBN 918956426X) eller liknande först. Som tidiagare svar, kolla med skyllemarks, jag köpte deras grundsats 1 och är mycket nöjd. När det gäller panneler finns det många färdiga att välja på men...dom är rätt dyra tycker jag, jag köpte en från Blue sea men om jag fick gör om det skulle jag byggt en egen. Lösa brytare, lösa säkringar och en platta i aluminium eller likande, kan göras snyggt och blir helt anpassat efter eget behov. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Mars , 2009 De strömbrytarpaneler med automatsäkring som jag sett fungerar också som kopplingsplint för pluspolen, dvs en kabel in och X kablar ut. Dock behöver du ju en separat kopplingsplint för minus. När jag installerade ny elcentral valde jag en utan brytare, se bild. Jag valde denna eftersom den är kompakt och har integrerad plint för både plus och minus, vilket jag tycker förenklar installalationen och bidrar till att göra elsystemet mer överskådligt. Alla förbrukare behöver ju inte brytare i centralen, av de du rabblar upp antar jag att du bara behöver brytare till lanternorna om du inte har en sådan separat idag. Dessutom tycker jag inte att elpanelerna är särskilt snygga och föredrar därför att en dold central. Panelen har flatstiftsäkringar. Tyckte inte jag hade något större behov av automatsäkringar. Köpte min central på Hjertmans. Den finns också på Seasea, men kostar då några hundra mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobiasLager 0 Postad 11 Mars , 2009 Tack för alla tips! Ström ombord fick jag hem i måndags och har läst snart hela. Efter lite tips från den, ett besök på Hjertmans och en kvart i paint har jag gjort ett schema som ser ut såhär (se bilden). Vad tror ni om det? Skulle det fungera? Ha det! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 11 Mars , 2009 Jag skulle inte sätta huvudströmbrytaren på minus. Standard är att den sitter på plus. I övrigt ser det bra ut tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 11 Mars , 2009 Hej Tobias! Jag befinner mig i exakt samma process, men några steg efter dig. Skulle dock också vilja ta del av mässrabatten. En kamp mot klockan för min del! Jag har i princip samma förbrukare som du och har solcell (dock ingen elvärmare) Blev därför intresserad av din skiss. Men en fråga till dig, eller någon annan som kan svara. Hur skulle ni rita till en lösning med ett separat startbatteri (1 start 2 förbrukningsbatterier) - antingen med skiljerelä eller med omvandlare? Ovanpå din skiss. Aj, jag känner hur jag knappt kan formulera frågan, men jag lär mig. Jag är på gång, jag är laddad! Och förhoppningsvis är båten det också. Martin Ps. Behöver du regulator på solcellen? I dagsläget sitter ingen på min 30Wattare vad jag kan se, men jag undrar om det inte behövs. Ps 2. Fick häromdagen titta på min säkerhetsbesiktningsmans elkopplingar. Han hade lagt den vanliga radion utanför alla strömbrytare, för att den inte skulle tappa stationsminnet. Om det är en sån radio du syftar på. Men jag vet inte, vidareför bara vad andra sagt. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobiasLager 0 Postad 11 Mars , 2009 Kul att det finns någon mer som är modig nog att utmanna sitt elsystem. Jag befann mig några steg bakåt för bara någon dag sen. Det är helt klart värt ett besök på någon båtaffär som har lite kunnig personal. Det schemat jag ritat fick jag själv ritat i stora drag hos hjertmans. Jag vet inte hur det skulle se ut med ett separat startbatteri men kolla på länken ovan till skyllemarks då dem har bra kolla på det där. Sen kan du som sagt fråga i någon båtaffär, de vet det mesta. Anledningen till att jag har dragit min värmare separat är att den stänger av sig själv automatiskt vid spänningar under 10.5V. Kommer även ha grövre kablar till den av just den anledningen. (är förövrigt en fotogenvärmare) Jag har en regulator på min solcell, vad jag vet så får man ut mer laddning och så är det säkrare för batterierna (varför vet jag dock inte). Vad gäller radion så är det en bilradio och inte någon VHF om det var det du menade. Personligen tycker jag inte att det är någon större förlust att förlora stationsminnet om det nu gör det, gör ju inte det på bilar. Lycka till! Skriv gärna om hur det går och ge tips så gör jag detsamma=) /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 11 Mars , 2009 Oavsett eventuellt underspänningsskydd i värmaren så är det bra att koppla den direkt på batteriet (vid sidan om huvudströmbrytaren). Skälet är att värmaren kan bli överhettad om strömmen bryts, eftersom det då inte finns någon fläkt som kyler. Det är också därför fläkten snurrar en stund efter att man stängt av värmaren. Regulator är bra på solcell eftersom man då inte riskerar att batterierna överladdas och förstörs. Det regulatorn gör är att den hindrar spänningen från att stiga över en viss spänning, något över 14 volt. Ska regulatorn dessutom göra solcellen mer effektiv så krävs en så kallad MPPT-regulator, vanligast är MaxPower från NAPS. När det gäller bilstereoapparater i bilar så hålls minnet vanligen vid liv med matning via en extra pluskabel som går vid sidan om startnyckeln. En idé kan vara att koppla på samma sätt i båten, dvs drivström via huvudbrytare och en extra pluskabel till minnet. Då riskerar du inte att stereon drar ur batterierna trots att du stängt med huvudbrytaren. Jag överväger för min del att förenkla genom att låta ett separat 9-voltsbatteri hålla minnet vid liv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 11 Mars , 2009 Hej Tobias och alla andra, Tobias: Jag ska berätta om jag kommer på några geniala lösningar. Kul att höra hur det går för dig framöver. Med risk för att framstå som en tjuv (både av Tobias ritning och av tråden) så ställer jag frågan. Skulle det kunna se ut såhär om jag kopplar ihop Skyllermarks grundsats 2 med min solcell och Tobias förbruknings-ritning. Känner mig som en riktig hobbyelektriker, en sån som arga båtelektrikern (kommer säkert ett sånt program snart ) skulle kunna skälla ut. Martin Ps. Tobias, hoppas ok att jag lånade din ritning på detta sätt. Senast ändrad av nattsudd | 11 mars 2009 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 11 Mars , 2009 Provar att lägga upp bilden lite mer beskuren, blev så väldigt smått. Blev lika smått den här gången. Men vad jag gjort är alltså att jag har lagt in Skyllermarks föreslagna koppling för 1 2 batterier. Och sen satt Tobias förslag med minusplint och säkringspanel till ena förbrukningsbatteriet. Huvudströmbrytaren på plus. Och min solcell inkopplad på samma förbrukningsbatteri med en regulator däremellan. Rimligt eller helfel? Martin Senast ändrad av nattsudd | 11 mars 2009 | 22:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobiasLager 0 Postad 11 Mars , 2009 Självklart är det lugnt att du tar min ritning, delar gärna med mig om det är till någon hjälp. Vill du ha den mer högupplöst kan jag maila den till dig. Helt lugnt att du snor tråden också, jag lär mig på de svar du kommer få också. Vad gäller din idé och ritning med min och skyllemarks så tycker jag att det ser ut som om det borde fungera. Jag har tyvärr inte så mycket elutbildning men vad jag har lärt mig av hjertmans, ström ombord och skyllemarks så borde det fungera. Överlämnar dock gärna frågan till någon mer teknisk och tar en mer passiv plats som åskådare Hoppas du får bra svar! (är ju riktigt svårt att begripa el...) /Tobias Ett litet tillägg. Var på Erlandsons igår och skulle köpa alla delar. Visade upp kopplingsschemat och de gjorde en lite förrändring. För att batterierna inte ska bli sneladdade och olika utslitna bör solcellens minuspol gå till batteri nummer 2 (om plus sitter på batteri nummer 1). Samma princip gäller för sladden till säkringspanelen. Dock behöver inte värmaren flyttas men man kan göra det om man vill. Senast ändrad av TobiasLager | 15 mars 2009 | 00:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser