jan_af_lisoe 185 Postad 9 Mars , 2009 Jag har en liten motorbåt (RYDS 480S, 1995) som är består av ett skrov och en innerdel som är fastnitade med varanda med popnitar som sitter under relingslisten (det kallas kanske sandwitchkonstruktion, är lite osäker på det ?). Mitt problem är att det kommer lite vatten mellan delarna och in i stuvfacken, när jag kör medsjö och klyver vågorna. Så jag hade tänkt täta det från stuvfackens isidan och skulle vilja få rekommendation på ett lämpligt tätningsmedel. Den måste sitta fast och förbli elastisk för jag antar att delarna rör sig. Hade tänkt tvätta med aceton och sedan täta. En fördel om tätningsmedlet finns hos Erlandssons Brygga, för jag hade tänkt utnyttja hans 20% rea nu på tisdag 10:e mars och handla allt som behövs till vårfixet !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 9 Mars , 2009 Sndwichkonstruktion är det inte eftersom det är lösa delar som är nitade ihop men det var ju inte det du frågade efter. Varför inte använda Sikaflex 291 tex. Finns hos Erlandsson i massor !! Men det är kletigt innan det torkat och du måste tvätta av det från fingrarna med Aceton innan det stelnat annars får du låta det slitas bort. Och det som kommer där du inte vill att det skall vara, tvättas också bort med Aceton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 9 Mars , 2009 Är det inte bättre att täta från utsidan.. alltså vid relingslisten. Är den dålig? Kanske behöver bytas annars plocka bort och täta med sikaflex.. om du vet var det läcker in kanske du inte behöver plocka bort den ens.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GeCe 0 Postad 9 Mars , 2009 Erfarenheten säger: Om du vill ha bästa resultatet och har orken; ta bort de gamla nitarna tvätta rent med bromsrengöring - skönare för din hud - och limma med t.ex liknande Wurth:s Klebt und Dicht ( då är det tätt och håller men ändå elastiskt ). Se till så du får tätt utifrån sett och montera en ny relingslist. Mjuka upp den värmepistolen, spänn och fäst, när listen svalnar har du ett resultat bättre än originalet. Glöm inte att använda minst A2 nitar. Good Luck GeCe Motor&Marin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser