crescent44 0 Postad 9 Mars , 2009 börjar ju närma sig april nu och jag har lite frågor som berör det här med bottenmålnnig. jag har en Junker 22 http://www.sailguide.com/Junker_22.htm http://www.ritaolesen.dk/trojka/index.htm http://www.junker22.dk/ ni kan se på bilderna hur den ser ut nu bilderna togs 7 mars 2009. jag undrar först vad man ska göra för förarbete. ska man slipa rent, borsta eller bara skrapa? ska man ha någon primer eller är det bara smeta på färgen när man gjort färdigt förarbetet? vad för färg ska man ha? och hur mycket går det åt? detta är min första segelbåt och är mycket tacksam för alla seriösa svar. behöver verkligen hjälp och gärna i got tid för att det kan ju ta ett tag att få sig tid att åka till dom affärer man behöver samt göra förarbetet, tvätta och måla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 9 Mars , 2009 kan tilläga att jag inte har någon aning när den bottenmålades senast och har inte heller någon aning vad det är för färg som sitter på just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 11 Mars , 2009 ingen på hela forumet som vet något om förarbetet, målningen och färgen? skulle verkligen behöva hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 11 Mars , 2009 för att vara på den säkra sidan bör du slipa ner befintlig färg. när du sen har gjort det kan du passa på att lägga en epoxy grund, dels bra underlag för bottenfärgen, dels lite vattenskydd. Efter slipning tvättar du med vatten och vanligt såpa eller liknande. Låt torka och sen påför primern tex epoxy baserad eller likannde. Vid nästa vårrustning var försikti med slipning då du vill unvika att slipa på primern, den är så klart flerårigt. Håll dig sen till samma bottenfärg, då behöver du endast borsta bort löst sittande färg. När det gäller åtgång kan du kolla på http://www.yachtpaint.com/SWEDEN/boat_painting_guide/pdf/antifouling/calculator.pdf Eller kolla med din lokala handlare Och glöm inte att köpa mijövänlig färg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Mars , 2009 Hej! Med tanke på hur den ser ut i bottnen och att du inte vet vilken färg som ligger på nu, så hade jag skrapat ner allt så att du har ren gelcoat. Sedan beror det lite på ambitionsnivå. Är den ändå ren från bottenfärg så hadew jag passat på att lägga på en 4-5 lager gelshield. Sedan eventuellt primer för att få bottenfärgen att fästa. Vilken bottenfärg du använder beror på vart du befinner dig. Östkust, västkust eller sötvatten. Fråga i båttillbehörsbutik och se till så att det är en segelbåtsfärg du får och inte en till motorbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 11 Mars , 2009 Sök på bottenfärg eller bottenmålning så får du upp en massa trådar där frågan dryftats ungefär tusen gånger. Generellt kan man som svar på dina frågor säga att det beror på. Var båten ska gå, vilken färg som använts innan, om du kan tvätta under säsong, om du ska ha hård eller polerande färg, om du målar när det är varmt eller kallt, ambitionsnivå etc etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 11 Mars , 2009 okej så jag börjar med att slipa bort all befintlig bottenfärg. sedan så tvättar jag botten med vatten och såpa och låter det torka. efter det så lägger jag på några lager gelshield eller liknande och låter det torka. sedan så tar jag på några lager primer och låter det torka och sist så lägger jag på 2-3 lager bottenfärg. köper man färg, primer och sådan där gelshield på en båtaffär eller på en färgaffär? vad slipar man med? kan man ta vanligt sandpapper? hur mycket slipar man? kan tillägga att jag har slipmaskiner men undrar alltså vad man ska ha för pappaer på den. båten kommer att ligga i stockholms skärgård och jag kommer inte att ha tillgång till att tvätta botten under säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E_Klinga 0 Postad 11 Mars , 2009 Färgen köper du nog i en båtaffärmen även en del stormarkander och byggvaruhus har utbudet. Jag tror nog ändå på en båtaffär så att man kan passa på att fråga kunnig personal om färval, åtgång m.m. Börja med ett grovt papper och byt ofta. bottenfärgen är väldigt duktig på att sätta igen slippapperna. Om du ligger i sthlm skärgård skulle jag köra på nått som är snällt fär miljön. Själv har jag kört på Fabi Eco tidigare men tänkte i år byta till Neptune Formula. Ska bli spännande å se om den är så bra som en del säger. Viss beväxning får man nog räkna med. Ett tips kan då vara att simma runt båten nått varv med en borste när vattentemperaturen tillåter det. Svårare än så behöver det inte vara. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser