Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Magne

Chippa optimax 90hk & propeller byte

Rekommendera Poster

Hej finns det någon motor & propeller expert som kan ge lite tips?

Fråga 1) Har optimax 90 hk och 115 hk samma standard alum. propeller?

Fråga 2) Antag att man trimmar upp en optimax 90 hk till ~115hk genom att programera om styrenheten och öppnar upp luftintagen etc, vad blir då resultatet på 90 hk som har en utvxl på 1:2,33  jmf. med en 115hk som har 1:2,07 ? ( kommer den att över varva?)

Fråga 3) Om man i nästa steg byter till en Laser II propeller (på den trimmade optim. 90 hk), hur skulle den propen vara beskaffad ( stigning o diam) för att ge max fart på en Ryds 568 GTI?

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Optimax 115hk den har 13 1/4x19 propeller på min 568GTI,  jag tror att 90hk har samma storlek men ej hundra säker.

Jag kan tänka mig att motorn kan varva över om man gör en sådan förändring. Har du sedan garanti kvar då helt vansinnigt göra något sådant. Jag pratat med flera Mercury mekaniker och det är ingen som uppskattar en trimning

Laser 2 propeller som är en mycket bra stålpropeller för snabb fart och bra stävlyftsegenskaper. Jag kan tänka mig att det optimala för en 115hk är 13 1/4 x 20 då stålpropellern är vridstyv har tunnare blad så kommer den varva mer än motsvarande alupropeller med 20 så kanske varvtalet blir detsamma vilket borde rendera i ca 4-5 extra knop. Blir varvet för lågt så klarar denna propeller en hissning av motorn ett hål ifrån näst längst upp (2 hålet) till hål 3 uppifrån. Jag skall själv montera dit en 20 Laser 2 innan sjösättningen utan att hissa motorn, för att senare berätta om skillnaden. Med alupropellern så går den lätt mätaren ut kan tänka mig den gör 40 GPS knop och med stålpropellern hoppas jag på 43-44 knop. Din 90hk vad når den för fart? 37 knop? Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har två säsonger kvar på garantin så det kanske inte något jag gör imorgon. Jag lurade lite på att en viss dimension på en laser II för 90hk inte är lika bra som för en 115 hk. Dumt att köpa en stål prop som man sedan växer ur. men om det är exakt samma aluminium prop mellan motorerna (90 vs 115)som standard, kanske man resonera likadant med en Laser II. Då skulle jag ju kunna köpa proppen först och trimma motorn sedan...

37 GPS knop?  kanske ensam, nymålad botten och en morgon med spegelblankt hav.

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Och så lite hemlängtan...solen i ryggen...då pressar du 1-2 knop till smile...Cool. Klokt resonerat tycker jag gör inga ingrepp. Köp den ej bra propeller istället. Köper du hos propellertrim så har du fri bytesrätt du kan testa dig fram, men jag tror i ditt fall att en 19 Laser II eller en Michigan Ballistic kommer sitta som smäcken eftersom det är farten du vill åt. Dock en sak de stöldbegärliga jag har därför alltid mina motorer nerfällda vilket i sig är trist hellre lite smetig motor en bli av med propellern. Hör gärna av dig när du vet mera berätta vad du gjort. //Havstulpan...vill vi inte ha (men det löst på enkelt sätt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

75-115 Optimax har samma propserie men det är ju inte samma sak som att Ryds rekomenderar samma prop. på 90 som 115 på en speciell modell... Tänk på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med vet inte vad ni snackar om i den här diskutionen. Bygger du om motorn så du får mer efekt så lär du behöva ändra stigning på propellern för att inte motorn skall övervarva.

1. Bygg om motorn till den efekt du vill ha.

2. testa orginalproppellern och se vad motorn varvar

3. Byt propeller om den övervarvar

ett tips är att köpa proppellern på propellertrim för då får du testa och byta tills du blir nöjd.

Vill du åka fort men endå köpa en hyfsat billig propeller så tycker jag att du skall köpa en balistic och sen hissa motorn ett par bulthål. detta är en billig högfartspropeller som endå går bra att köra vardagskörning med. båten kommer att få lite mer stävlyft och i och med detta gå lättare snabbare och mjukare i vattnet.

Köp den i såfall på proppellertrim för det är lite varierande kvalite på dom och dom är profs på att se till att den är perfekt balanserad mm.

dom kan även kuppa bladen lite åt dig om det behövs och då för du mer stävlyft och lite mer fart.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med mera cup så kan du få ner varvtalet ca 200varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...