Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Askeladden16

Dela av riggen på mercury 25hp

Rekommendera Poster

Har läst här på forumet många inlägg att det är bara att bända eller slå ner vid delningen när dom 4st bultarna är borta.

Jag får den delad ca 4cm (se foton) har racklad och ryckt men får ej ner den mer.

Måste jag dela  växelaxeln på min mercurry eller är det bara att ta till mera kraft/våld.

Impellern har blivit bytt för ca 2-3år sedan.

 

post-10003165-1394235811,8284_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej ryck ej mera i växelhuset ,du måste lossa på växelstången också, finns en svart låsning med en pinne i som håller växelstången ungefär mellan motorblocket o förgasaren vrid upp ena låsningen så ser du själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

står du bakom motorn så är det på vänster sida  går det en vågrät axel alldeles under motorbloket o ovan underkåpan  växla fram o back så ser du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska jag nog hitta det i morgon när det är ljust ute,

Återkommer i morgon och tack så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tabort startmotorn och då såg jag delningen.

En annan fråga?

När växelstången är i friläge och propellern vrids medsols eller motsols så står motoraxeln still.

När växelstången är uppdragen och propellern snurras på så är det drivning medsols men inte motsols på axeln.

Men när växelstången är nedtryckt och propellern vrids medsols eller motsols så snurrar motoraxel på båda hållen .

Ska det vara så på denna motorn

Motorn har funkat felfritt med perfekt kylning och den gamla impellern var som ny,

VAD SKA JAG GÖRA? måst få klarhet innan jag skruvar ihop riggen och ställa in växlarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sätt dit impellern på drivaxeln lägg sedan pumhuset ovanpå o sedan vrid drivaxeln medsols samntidigt som du trycker ner pumphuset på impellern. (glömm ej 2st plastbrickor på var sida impellern)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra instruktion.

Då blir det att inte röra propellern sedan när växeln är i backläge då den snurrar åt båda hållen

Tack så länge ,jag återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med plastbrickor på var sida om impellern, gäller det alla motorer eller är det speciellt på denna modell?

almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

plastbrickorna finns på flera modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

beror på årsmodell om de har brickor 15-17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...