Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Askeladden16

smörja skruvar/bultar vid impellerbyte

Rekommendera Poster

Nu ska jag byta impellern på min murkla,ska jag smörja skruvarna/bultarna  så det inte blir problem om några år vid nästa impellerbyte.

Det kanske räcker att använda tri-flow eller 5-56 eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver något med mer konsistens i så att det inte dunstar bort. Aluminuimpasta borde funka bra, omöjligt att få bort när man väl satt dit det. Värme och korrosionståligt.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smörjfett och gängtejp borde vara en bra lösning. Jag skruvade för några år sedan bort några rostfria skruvar i aluminium på styrpedistalen. De var precis på gränsen att ha fastnat. Aluminiumoxiden expanderar och skruven kan sätta sig så att den måste borras bort.

Då anledningen till det är att saltvatten kommer in i gängan tog jag gängtejp på alla skruvar med tanken att inget vatten ska komma in.

I en båtmotor ska man ju kolla impellern varje år. Mest för att skruvarna inte ska fastna så tipset kanske är överflödigt. Det är dock en enkel extraförsäkring mot fastnade skruvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, vet precis hur du menar. Fick själv borra ur fyra bultar när jag böt impeller och demonterade riggen på en gammal Evinrudemotor. Tog mig 1 timme med hammare och don att slå ur en bult där det inte ens var gängat.... Aluminiumoxiden är inget roligt alls!

Gängtejp lät ju som en bra ide, det viktigaste måste ju vara att det man sätter dig inte försvinner och att det på så sätt bildas ett skyddande lager så att det inte kan bli till ett homogent objekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...