Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Flipperskeppare

Dimensionera förtöjningar; hur gör ni?

Rekommendera Poster

Ska ordna med förtöjningar till nya båten inför våren. Har försökt att läsa in mig på de rekommendationer som ges av försäkringsbolagen, framförallt är det IF och Atlantica som har rekommendationer som är tydliga (mitt eget bolag Alandia har inga sådana rekommendationer på sin hemsida, men av Alandias representant på mässan förstår jag att de rekommenderade dimensioneringarna härrör från någon nu nedlagd gemensam kommitté). Här uppkommer trots det en del frågeställningar.

Min båt väger 4,5 ton. Enligt tabellerna (IF) innebär det att jag ska ha 18-22 mm tågvirke till förtöjningarna. Kollade på sådant idag och det är rejäla grejer med brottgränser 4-5 ton. Praktiskt bör det inte vara några problem till förtamparna, men för de två aktertamparna till bojen anar jag att detta kan bli svårhanterligt, om inte annat för att tamparna av sin vikt kommer hänga ner i vattnet och bli rejält grisiga. Med de brottgränserna verkar det också vara omöjligt att nyttja någon form av hake, exempelvis MERX-hake som har en uppgiven brottgräns på 2,5 ton. Då återstår vad jag begriper att ha fasta tampar i bojen, men det kräver att jag kan ordna en anordning där jag lyckas hänga upp 10-15 meter två centimeter tjock tamp på bojtenen.

En annan egenhet som dök upp var att bojtenen måste vara minst 1,5 gånger så tjock som ankarlinan, i mitt fall ca 20 mm. I praktiken verkar det diskvalificera allt annat än Örnboj med rörten och genomgående kätting (eller att jag fäster tamparna under bojen i kättingen, vilket gör att tamparna kommer ligga i vattnet nästan hela vägen).

Frågan är därför; har jag tolkat reglerna rätt? Eller kan det vara så att kravet på dimensionering (och indirekt brottstyrka) avser förtöjning med en tamp så att det med dubbla tampar är möjligt att minska på dimensionerna? Ni andra som har 4,5 tons båt förtöjd boj-brygga, hur gör ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tamparna för den permanenta akterförtöjningen skall va fäst under bojen och inte i överkant bojtenen.

 

Varför har du bojen så långt ut?

Jag brukar sätta fast bojen i linan/kättningen så linan blir två/tre meter lång och med färdigsplitsade öglor. Linorna avpassas på längden vid tillverkningen så att båten ligger rätt.Hade tidigare, på gamla bojen, en påsvetsad krok som jag hängde linorna på. Då var de sista 60 cm av linorna alltid rena. (Sen bojen kolapsade för ett par år sen har jag bara två plastkulor som håller uppe förtöjningsändarna, så nu är dom inte lika rena som tidigare Skäms )

 

18-20 mm är väl ok som jag tänker. Hade dubbla linor i den dimentionen till min havsfidar på 1,7 ton (det var vad vågen visade när vi vägde henne)

 

Brukar ha fasta ändar i bryggan också med färdigsplitsade öglor, bara att lägga over knaparna.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avståndet till bojstenen kan jag justera eftersom det ska i en ny sten. Har idag ganska kort avstånd, men har hittills tyckt det varit krångligt med alltför korta tampar och fasta öglor. Finns det ingen möjlighet att efterspänna drar ju bojen ut båten.

När det gäller förtöjning direkt i bojten så har jag uppfattat att det är ok vid förtöjning boj-brygga, men inte om man ligger på svaj, dock krävs ju då en kraftig ten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha alla tamparna avpassade och även extratyngd på linan mellan bojen och bojstenen som som tynger ner och drar ut båten. När jag lägger till tar jag tamparna som hänger på bojen och lägger på på knaparna i akten (ja jag gjorde så tidigare - nu får jag ta båtshaken). Sen är det tomgång framåt som gäller så att båten håller sig in mot bryggan. När jag lagt på de förliga tamparna och stoppat motorn ligger båten i rätt läge.Det har fungerat perfekt för mig i 20 år och under några år på två olika båtar - samtidigt.

 

Det kan ju stämma det du säger om infästningen till bojen. Har man börjat utföra saker på ett sätt blir det lätt att man fortsätter av slentrian. Men för mig tycker jag att det är  det bästa sättet, med tanke på funktionen.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande merxhaken.

Merxhaken görs ju bara i en storlek, men jag har hört att det ska finnas dylika hakar av andra tillverkare, så det kanske kan finnas större storlekar. Kan vara värt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför mailar du inte in ovanstående fråga till ditt försäkringsbolag?

De borde kunna svara på hur de vill att du förtöjer din båt och om du inte tycker deras instruktioner är klara så ska de naturligtvis hjälpa till att förklara hur du rent praktiskt ska kunna gå tillväga med tanke på bojen osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ur min synvinkel konstigt sätt att resonera, men du kanske har rätt.

 

Jag förtöjer inte mina båtar för att tillfredställa försäkringsbolaget.

 

Jag förtöjer mina båtar;

 

1. För så enkel hantering som möjligt när jag skall lägga till.

2. För att båten skall ligga säkert oavsett vad det är för väder och vindriktning.

 

Att få detaljerade annvisningar från ett försäkringsbolag tror jag inte är möjligt. Varje plats har sina speciella förutsättningar.

 

Med sunt förnuft kommer man långt och det gamla talesättet; förtöj alltid för storm bör ju alltid gälla på den ordinarie båtplatsen.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi resonerar nog alla på olika sätt men jag tror tanken är densamma i slutänden. =)

Eftersom han har båten försäkrad och efterfrågar hur han ska tolka försäkringsbolagens snåriga beskrivningar så är det enligt mitt sätt att resonera enklast att fråga dem som sätter nivån för att kunna få ut en eventuell ersättning om det skulle hända något. Det är i det här fallet försäkringsbolaget.

Sämre än så vill man ju inte förtöja, då kan man lika gärna låta bli att försäkra helt och hållet.
Om man sen själv anser att man vill förtöja bättre så går det ju alldeles utmärkt, men utgångspunkten borde ju vara att minst motsvara försäkringsbolagets krav.

Förtöj alltid för storm är inte bara ett gammalt talesätt utan även exakt vad som står i mina papper från mitt försäkringsbolag.

Detaljerade anvisningar, nja, jag förstår också att det är svårt att ge personliga råd till varje kund, men jag tänkte mer på vilken typ av boj som är godkänd, vilket dimension han ska ha på tågvirket för att försäkringen ska gälla om han förtöjer 4,5 ton båt osv. 
De svaren bör han kunna få av sitt försäkringsbolag.

Vi kan ju berätta hur vi förtöjer men vi behöver å andra sidan inte betala ut pengar om det skulle hända något. Just därför kan det vara bra att kontakta försäkringsbolaget för att sätta lägsta nivån.

Hoppas mitt konstiga sätt att resonera blev lite tydligare.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska nog skicka lite frågor till Alandia också, men räknar med att de svarar på exakt de frågor jag ställer, inget mer. Förra svaret var en inklippt tabell. Är därför intresserad av att få veta vilken helhetslösning andra storbåtsägare har när det gäller förtöjning mot boj. Inte minst om någon känner till hakar som har samma brottgränser som 20 mm tampar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog Toaen har en poäng i vad han skriver.

Fösäkringsbolagens rekommendations tabeller verkar inte förankrade i praktiska livet och har skrivits av någon som vill ha både byxhängslor och livrem.

Om man skall gå på deras tabell så får man dimensioner som inte går att hantera praktiskt utan man får bedömma från fall till fall. Om det pga väder och andra omständigheter behövs så dubblar man helt enkelt förtöjningarna och säkrar upp.

Det märkliga är att man talar väldigt lite om vilket tågviirke man har gjort tabellen för det finns ju tex Dynema tamp idag där man kan lyfta 10 tals ton med 6-7 mm tamp likaväl som det finns 22 mm tamp som inte tåler någon högre last.

Ett märkligt exempel i nämnda tabell är tex kätting för en 8 tons båt, där man förordar 19 mm kätting. En 19 mm kätting har en  godkänd arbetslast av 11,5 ton vid enkel kätting och den har en brottlast på 4 gånger arbetslasten. Man skulle kunna hänga  3-4 st 8 tons båtar i luften utan att kättingen brast och hur i hela friden skall en båt i vattnet kunna komma upp i dessa krafter, det är ju mestadels vindbelastning som utgör krafterna på båten och inte båtens vikt i sig.

Förtöj med förstånd och använd bra kvalitet på förtöjningsgods och dimensioner som är praktiskt hanterbara. Dubbla om det är dåligt väder så blir det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller kätting behöver den va ganska grov - när man lägger ut den.

 

Jag gjorde bort mig en gång. Hade haft en kätting, ganska grov som akterförtöjning. Det var vind av stormstyrka akterifrån och när jag var nere och tittade till båten hade grannbåten (en gammal eka modell mycket stor) slitit sig och låg och högg i en plastsegelbåt. Jag ringde till ägern av ekan och talade om vad som hänt, och sa samtidigt att han kunde förtöja i min båt, för jag hade rediga grejor.

 

Nästa morgon skulle jag på ett möte i Kungsbacka (20 mil) och åkte tidigt. På väg till Kungsbacka åkte jag vägen om båten. Ekan låg förtöjd längs den andra segelbåten, men min kättingen till min akterfäst hade rostat av och vatterstaget till peket låg och sågade i bryggan. Som tur var kom vinden lite på BB´ s låring så min båt trycktes in mot den andra grannbåten och jag hade väl avfendrat.

 

Jag lyckades vända båten på plats för handkraft inne vid bryggan, Ge fulla järnet på motorns alla 7 Hk och lyckades ta mig över till pontonbryggan mittemot och in på en tom plats mellan ett par tomma Y-bomar. Om jag kom i tid till mötet i Kungsbacka kommer jag inte ihåg.

 

Det var den enda gången jag haft kätting som akterförtöjning, Jag hade fått den gratis av min svåger. I regel brukar jag använda nylonlina av grov dim. som jag splitsar direkt i bergöglan på bojstenen. Förr hade jag några gånger ormlina. Rostfri vire kombinerad med PP-lina (tror jag) som används till trålvire. Dessvärre finns det snart inga fiskare kvar.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska man inte förtöja i övre öglan i bojen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen svarade på mitt inlägg såhär; När det gäller förtöjning direkt i bojten så har jag uppfattat att det är ok vid förtöjning boj-brygga, men inte om man ligger på svaj, dock krävs ju då en kraftig ten.


Jag läste nån gång i en avlägsen forntid att man skulle fästa i tenens underkant  för att minimera risken att tenen går sönder. Sedan har jag alltid gjort så. Det kanske är överdrivet - men - man reducerar ju att antal punkter som kan gå sönder.

 

Dessutom blir akterförtöjningen mycket stadigare om man fäster i underkant på bojen.

 

Jag fäster mina två förtöjningslinor med samma schackel som jag fäster bojen. Bojtenns enda uppgift är att hålla upp akterlinan och tenen blir en förvarigstamp för förtöjningslinorna. Det har fungerat perfekt i 20 år och under de 6 senaste åren för två båtar samtidigt (olika platser).

 

Den enda gången det blivit bökigt var när min dotter en av de första gånerna hon använde vår bohusjulle (lilla bilden till vänster) själv. Hon hade inte fattat att jag brukade hänga upp förtöjningslinan på tenen, utan släppte den i sjön. Hon hade en hel del problem med att hitta den igen.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit i kontakt med mitt försäkringsbolag Alandia om nyttjande av MERX-hake för förtöjning direkt i bojen. De ger ok till nyttjande av dubbla hakar och dubbla tampar vid förtöjning i boj, förutsätter att de då menar att dessa hakar kan kopplas i tenens övre ögla.

När det gäller bojen så hänvisar Alandia till tillverkaren för dimensionering. Örnbojens tillverkar hänvisar i sin tur till lokala återförsäljare, som kan områdena bättre. En lokal bojutläggare rekommenderade 240-liters Örnboj (den största), för att inte riskera att bojen dras ner under vattnet. Försäkringsbolaget Atlantica å andra sidan säger att bojen inte ska vara så stor att den inte kan dras ner under vattnet. Här har experterna således olika uppfattning. Lutar själv åt att det blir en Örnboj, men någon storlek mindre.



Senast ändrad av Flipperskeppare | 19 mars 2009 | 16:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...