Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Groenling

hydraulstyrning till en 50 hästare, lönar det sig?

Rekommendera Poster

är det nån ide att byta till hydraulstyrning på en 50 hästare, vad tycker ni?

 

grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag att det gör. Vi bytte bort vajern för en 7-8 år sen, och skillanden var som dag och natt.

 

Fast sjag ska nog tilläggaatt våran vajerstyrnig inte var i bästa skick...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inga problem att skuta älg med haubits heller (förmodligen ganska kul ocksåSkrattande).  Men seriöst så tror jag att du kommer att bli helnöjd med teleflex och NFB till halva priset.

 

// Jiha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teleflex? NFB? Kan det vara det som jag har idag på min båt? Till en Evinrude E-Tec?

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en nyare båt är det säkert NFB, och det räcker gått o väl. Ägde för ett par år sedan en Finnmaster 4900 med Yamaha 60 four stroke och NFB. Fungerade perfekt till en båt i den storleken. Inga problem med att släppa ratten båten håller kursen skapligt. Spar pengarna eller köp något roligt instrument i stället.

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag funderar på att köpa en flödesmätare och en ny propeller och......

Du har kanske rätt. jag tycker bara att styrningen är ibland litet trögt, eller bättre sagt svår , när man accelererar och svänger samtidigt, speciell innan båten är uppe i planing.

Hur ser man att man har Teleflex resp NFb styrning?

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om hur man ser detta, kolla tillverkarens broschyr där brukar det stå vad för styrning båten har.

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att NFB styrning har fler kuggar i mekanismen som överför kraften från ratten till wiren.

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har Nfb styrning på min 150 hk och det fungerar utmärkt, inga som helst problem, går både att släppa ratten utan att båten svänger och är inte heller trögsvängd så jag hade sparat in på hydraliken och köpt nåt annat roligtCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag däremot skulle ta hydraul. Aldrig behöva vararädd för att släppa ratten. Sparar in sig i längden i jmf med frusna och rostiga vajrar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att nästan varje vinter ha dragit av en styrvajer bytte jag för några år sedan till hydraulik på min 50 hk. Sen den dagen har det aldrig varit några problem med styrningen. Så länge man kör under varmare omständigheter tycker jag däremot inte att skillnaden är så stor mellan vajer och olja. Men som sagt, körning i kyla, då är det hydraulik som gäller! Jag åker året runt, då blir valet enkelt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite olika kännsla i grejjerna, själv föredrar jag självklart hydraul men det har sina nackdelar också. Luftning kan vara lite stökigt första gången och självklart priset. En fräsch teleflex duger utmärkt och prisskillnaden känns inte befogad när det gäller så små båtar förutsatt att du inte behöver hydraulik pgra kyla eller likn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA det är värt varenda krona (imho), jag gjorde operationen förra året. En komplett LS2024 bör du hitta för 4500-5000 oljan. Räkna sen ihop vad en komplett NFB-styrning går på med alla kablar & smådelar, så ser du att prisskillnaden inte är SÅ stor.. sen åker du helt glappfritt och styr närapå med pekfingret Glad. Dessutom enkel installation, gjort på ett par tre timmar.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, en wirestyrning av god kvalitet är inte gratis heller.

Hydraulstyrning är otvivelaktigt det absolut bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...