Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Groenling

Våren närmar sig, båten är köpt

Rekommendera Poster

Nu har poijken bestämt sig: igår köpte vi en Ryds 478 med 50 hästars Mercury. Nu gäller det bara att handla litet nödvändiga småsaker som ekolod/fishfinder, spöhållare mm.

Roligt att vara med och spendera andras pengar Skrattande

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Antalet pengar för den?  Är själv ute efter något liknande som extrabåt.  Tittade på en Sandström 495 Classic med en 50-hästare, den går på 107000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båt och motor är 08, komplett dynsats, vattenskidstång plus motorlås = 108 000 riksdalar.

Den otrevlige återfösäljare på Algede båt ville ha otroliga 129 000 (då får man en 09 båt för hos VK Marin)

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otrevliga båtförsäljare ja, otroligt nog så stötte jag på flera nasare som verkade totalt ointresserade av att sälja båtar, en satt till och med och sov.  Är det sånt som kallas självsanering i branchen? Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar inte heller. Men nu är det ju så att jag kan välja handlaren, men han kan inte välja kunden Cool

Och om de tror att det blir ingen affär bara för att kunden är rätt så ung, då får de skylla sig själva när det blir ingen affär med de.

Säljaren där vi köpte båten hade en hel annan attityd. Eftersom vi fick åka rätt så lång, öppnande han extra för oss lång efter stängningdags, och då var det inte klart att vi skulle köpa båten. Eloge till honom och båten köpte vi där också. kallas för win win situation :-)

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får gratulera far o son till båtköpet. Nu hoppas vi på en sommar full av solGlad

Senast ändrad av Yamma | 08 mars 2009 | 14:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att sommaren blir bra, ifjol blev det inte mycket åkande. idag började jag att jobba litet med min båt men snöblandat regn satte stopp för detta. jag längtar efter våren Tungan

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till en fin båt. Har bara hört positivt om den modellen.

Då blir det 3-metershopp på brädan i sommar? =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får jag köra hans båt och han får hoppa, jag är för gammal för sådant :-) Som tack får han drar mig på vattenskidor...

Ja han är väldigt glad och ser framemot våren ännu mer än jag. Nu är bara frågan, om han skall botten måla båten eller ej och vilken fishfinder( ekolod han skall köpa. Men det är förhållandevis roliga problem :-)

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick med ett ekolod till min båt, men jag vet faktiskt inte om jag tycker det verkar vara nån speciellt bra produkt.
Jag trodde att ekoloden såg framåt/nedåt och att man kunde scanna av var fisken stod, eller som en smidig varning för grund, haha, men när jag förstod att ett ekolod bara ser en genomskärning rakt under båten så blev jag väldigt tveksam till nyttan av den. Skulle vara för att se vattentempen då. =)

Jag fiskar ju gärna men jag har ju inte så stor nytta av att se eventuella fiskar jag som är rakt under båten...

Hur använder du ekolodet? För jag antar att du har ett på din båt? Har man nytta av ett ekolod?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Dawa, till min båt har ja en billigt Eagle. Syftet med ekoloden var:

1. Vet djupet så att jag vet hur mycket vatten jag har under båten.

2. Vattentemperatur viktigt att veta innan man hoppar i vattnet

3. en av poijkarna tappade sin utombordare i insjön vis stuga och jag inbillade mig att jag kunde hitta motorn med ekoloden Skrattande

När jag provade detta med en sänkt gammal hydrofor hittade jag inte ens den :-)

eftersom jag fiskar inte så mycket (jag äter den hellre som poijken fiskar :-) ) är jag inte så intresserad i ekolodet som hjälp för fisket. Men snackar man med de på Fiskesnacket använder de ekoloden mer som att hitta stim eller rätt botten/ djup för att hitta rätt fisk.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...