Raiwa 0 Postad 7 Mars , 2009 Hej, Jag håller på och totalrenoverar en Silverton 28, bla har jag tagit ur de 2 gamla V8:orna med vinkelbackslag och ersatt dem med en större V8 på 330 Hk och DP drev. Jag har med andra ord minskat vikten med 500 Kg samtidigt som minskat HK från runt 500 till 330. Min fundering är om någon har erfarenhet av hur en Silverton 28 neter sig med en maskin vad det gäller fart och förbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 7 Mars , 2009 En kille på jobbet utförde en liknade operation förra året på sin Fjord 30. Den väger ca5ton och den går som en kratta. Han kör med en VP 8,1 på 375hk den kommer knappt upp i planing. väl uppe så drar den ca:5-6liter/dist Hoppas att din båt går bättre och billigare. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Mars , 2009 ..och vad va det för fel på den gamla installationen då? Du tog ett beslut av någon anledning ...låt höra ! /JCC Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 08 mars 2009 | 00:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 9 Mars , 2009 Hej! Om det är en sådan som denna sida visar http://www.thebevans.net/silverton/silverton_for_sale.html så kan du nog inte ha för stora förhoppningar på att den skall gå fortare än 20knop...och gå rätt tungt. Det är en rejält tung pjäs till båt och verkar kräva sina HP! Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 Mars , 2009 Den har en skrovvinkel på 14 grader i aktern vilket borde göra den relativt lättdriven men inget måste. Är ett gammalt skrov. Med en torrvikt på ca 4 ton blir det nog tufft med en bensin BB. Med en diesel på 330-350hk hade det fungerat bättre. Gå till en tex en Volvo Penta handlare med dina uppgifter så tar han fram hur många bensin/diesel hästar du behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 9 Mars , 2009 Denna uträkning kan man skjälv göra på Volvo Pentas hemsida ! /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 Mars , 2009 Nja den är sådär. Varken bredd eller skrovvinkel går att få med. Spelar ju in ganska mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raiwa 0 Postad 6 Maj , 2009 Hej, Maskinerna var fulla med vatten pga av att den sjunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raiwa 0 Postad 6 Maj , 2009 Hej, Var och pratade med VP och fick då svaret att med den motorn och DP drev skall göra upp mot 30 knop, det gör mig lite tveksam. Det låter lite för bra så det är därför jag la ut frågan. Så svaret om länken till båte i USA och jag tror no mer på att man hamnar kring 20 knop än 30. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raiwa 0 Postad 9 September , 2011 Har nu installerat och provkört i sommar, Resultatet blev förvånande 28 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raiwa 0 Postad 9 September , 2011 Har nu installerat och provkört i sommar, Resultatet blev förvånande 28 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 9 September , 2011 Det är nog inte så förvånande egentligen. Om du räknar in en motor, 2 vinkelväxlar, propelleraxlar, hylsor, roder etc har du nog minskat vikten med mer än 500 kg. Skulle gissa med en vikt som motsvarar 7-8 personer i båten. Dessutom har du nu drev som ger bättre verkningsgrad eftersom rakaxlarna pekade snett nedåt. Du har även DP-drev som ytterligare förbättrar prestandan. Du behöver heller inte ha med dig lika mycket soppa, bara att gratulera! /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser