Groenling 3 Postad 7 Mars , 2009 hej, har någon en test där plotter i ca 6000 SEK jämföras? Och era egna erfarenheter? Jag är på jagd till en sådan, som skall vara löstagbar. Alla tips är välkomna Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Mars , 2009 Men ? .. är det 6000kr som avgör vilken plotter du ska/vill ha , borde det inte var funktion och storlek som du bör prioritera ! Du kanske kan få en för 4000kr ... Tänk om ..tänk rätt ! /JCC .. med en Garmin 520 och en flödesmätare GFS 10 inkopplad . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 7 Mars , 2009 6000 SEk är ju bara en slags gräns (övergräns:-) ) jag vet att vi båtägare tror jag, gjorde ett test. Om man får en hyfsatt plotter för 4000 är det ju bara bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Mars , 2009 Pricerunner kan funka . Grarmin har alltid jag gillat ! gå på de som en start, och se om du får vad du vill ha för slantarna .... min 520 funkar kanon ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 8 Mars , 2009 Jag har för mig att Båtnytt hade ett test med 3 småplottrar för ca 2 år sen, bla testades Garmin 420. Jag har en Garmin 420 som jag tycker funkar bra. Nackdelen är att 420 har en ganska liten skärm men för 6000 kr får du inte en ny 520 med sjökort tror jag. 420 får du för strax under 4000 kr på mässan och sjökort kostar 1-2000 kr beroende på storlek. Jag tycker att Garmin har varit lite fula (affärsmässiga) när de har komponerat sina sjökort vilket gjorde att jag blev tvungen att köpa mediumstorleken. Köper du ett annat märke tror jag att du kan få större skärm för mindre pengar plus att du kan få sjökort du kan använda i datorn mm på ett enklare sätt än med Garmin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 8 Mars , 2009 Det hela är ju rena djungeln, vilka sjökort, vilket märke vilken kvalitet.....Inte så enkelt som man kan tro. Tack för tipsen. Gärna fler Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 9 Mars , 2009 Eagle Intellimap 642iGPS 5 tums skärm, 640 x 480 pixels för ca 4500:-. Dessutom är Navionics sjökort billigare. Denna plotter är jämförbar med Garmins 525 som kostar betydligt mer, kanske processor är något slöare men inga problem vid praktiskt bruk. Den har jag haft i en säsong och är mycket nöjd hittills. Personligen så tycker jag att 5 tums skärn är det minsta du kan ha i en styrpulpetbåt. Senast ändrad av jan_af_lisoe | 09 mars 2009 | 10:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JungmanJansson 0 Postad 9 Mars , 2009 Jag gick runt på mässan med just 6 000 kr som övre gräns. Den jag tyckte stack ut var Eagle. Bra skärm, bra kort och relativt lätta kontroller. Med kort för Mälaren och Stockholm kostar den ca. 5 900 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teoo 0 Postad 9 Mars , 2009 Beställ från USA som t.ex. ebay.com. Var noga med vad andra kunder tyckte om servicen hos butiken i fråga. Skriver kunderna att leveransen var långsam så då tar det säkert 2 månader att få hem beställningen. Jag köpte Standard Horizon. 10000 kr i sverige och ca 400-500 på ebay förra året. Skatten/momsen betalade jag vid dörren till DHL eller vilka det nu var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 9 Mars , 2009 Men är det inte så att hos några av tillverkaren kan man inte använda svenska sjökort, eftersom de har byggd in en skillnad mellan europäiskt och amerikanskt standard på plotter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
23an 0 Postad 9 Mars , 2009 Jag köpte en Garmin 520s från ebay för ca 1 år sen för 3800:- plus 700:- i skatt/moms. Köpte sjökortet här hemma för 1950:- så totalt vart de strax runt 6500 riksdaler. Men nu står ju dollarn så pass högt så jag vete fan om de lönar sig längre?? Jag är än så länge mkt nöjd med min och tycker de är väldigt bra att ha ekolod inbyggt i plottern. Mvh 23an Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 9 Mars , 2009 Bäst i Test enligt Båtnytt nr 01/2008. var Eagle IntelliMap 502C iGPS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 9 Mars , 2009 Därefter föddes storebror (hmmm omvänd kronologisk ordning hehe) 642Ci som är ännu ett snäpp bättre. Bra skit. Kör på Eagle så får du mer för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 9 Mars , 2009 Den har ju till och med inbyggd ekolod :-). Vad kostar ett sjökort till en sådant, som täcker västkusten, alltså Gtb´ s skärgård upp till Lysekil? vet det någon av er? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teoo 0 Postad 9 Mars , 2009 Standard Horizon använder C-Map. Jag köpte kortet till den här i Göteborg. Allt fungerar perfekt. Vet inte vad som gör produkter så dyra i Sverige och Europa. Skatterna kan väl inte göra så mycket. Finns det verkligen svenska sjökort? Är dom inte likadana med olika språk i bara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 9 Mars , 2009 Jag gillar Garmin, fina kort, bra menyer, kapparna sitter där de bör och skärmen är lätt att avläsa oavsett väder och placering (i vart fall på de jag testat) Har en 172c i båten och jag är nöjd, visst skulle en större skärm varit skönt men annars perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 10 Mars , 2009 Garmin är nog det säkra köpet. Dom gör bra plottrar som många tycker om men du får helt klart betala lite extra. Köpa Garmin kan inte bli fel. För mej är skärmen det viktigaste. Storlek, tydlighet, ljus styrka, upplösning och att den är snabb nog vilket i realiten antagligen är processor beroende. Då kan man säkerligen göra ett bättre köp om man tittar på någon av de mindre märkerna. När det gäller funktionerna så använder nog de flesta bara en liten bråkdel av alla möjligheter, så det spelar nog ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser