Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
ankarbox

Årsbudget för segelbåt, 36-39 fot

Rekommendera Poster

Det slår mig att den här diskussionen visar ungefär samma grundinställning som när det gäller huset där hemma. Svensken har en (ibland förödande) hemmapularinställning till både det ena och det andra.

Pratade med en polare som håller på att renovera sitt hus. Han fick någon form av sammanställning på sina inköp å K-Rauta (mm) under 2007 och 2008. En ren chock! (Låt mig säga att det med mycket god marginal var ett 6-siffrigt belopp. Sen tittade han på hur mycket som blivit gjort där hemma. Samt på den offert som han fått från en byggfirma någon gång 2006.

Han kunde enkelt konstatera att han skulle ha haft en högre grad av färdigställande redan sommaren 2007 om han tagit byggfirmans offert. Nu har det kostat mer pengar och blivit mindre gjort. Dessutom har väldigt mycket fritid gått åt. Liksom bensin för resorna till K-Rauta mm. Den enda fördelen är att han har ett verktygs-, material- och maskinförråd samt släpkärra och gud vet allt så att han om det skulle behövas någon gång (LOL) redan har vad som krävs där hemma.

Sammanställningen visade han inte för sin fru. Hade hon lagt ihop ett och annat så hade hon insett att det hade gått att få både mer gjort, mer fritid och råd till några hyfsad vintersemesterveckor i tropikerna om man köpt byggtjänsten.

Men det är inte första gången snålheten bedrar visheten.

Trots detta så känns det som att det går att skära i kostnaderna för fullservice. Får branschen några år på nacken så tror jag att man effektiviserat detta. Någon form av Shurgard (som iofs inte heller är direkt billigt) för båtar kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi svenskar är riktiga loosers! Inget nytt det. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oceanis,

Jag har samma erfarenhet när det gäller vinterplatser för motorbåt som när det gäller bottenmålning. Alla tittar på vad Pampas tar - och sedan försöker de lägga sig lite under. Men innan det är klart så blir det gärna något över (Pampas).

Trots detta har de (faktiskt) svårt att tjäna pengar på årsbasis. Speciellt 2008 - och 2009 lär väl inte bli bättre.

(OBS: Detta är inte en rekommendation när det gäller Pampas. Jag vitt inte öppna även den maskburken här och nu. Nöjer mig med att säga A: Jag har haft min motorbåt på Pampas, men har nu fullservice på annat håll till liknande prisnivå).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LOL!

(Och osvenskt! Flört)

Senast ändrad av ankarbox | 08 mars 2009 | 23:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej ankarbox

Tack för inbjudan till bryggsnack.

Du är välkommen till min brygga. Jag antar att om du menar allvar så kan du hitta hit. jag är inte anonym och min brygga syns på flygfoto på hitta.se.

Får jag ta med egen korv?

Oceanis /Per.

Det var tråkigt att jag sjönk ett par pinnhål. får väl trösta mig med att jag inte stod nederst. Jag gör det kanske nu?

Men du Per, trot eller ej men jag är ingen sur gubbe. Däremot har du rätt i när du säger att mina rader andas lite bitterhet.

Ja, för jag är less på just det jag beskrev. Andra  har träffat kankse glada/nöjda människor men jag har hitintills fortfarande inte träffat någon sådan utan bara motsatsen på bryggor och hamnar och på/bredvid dessa typiska båtar om vilka vi tycks ha fördomar. Just i Sverige. Gäller inte utomlands för mig heller.

Å snälla, nej, säg inte att jag går omkring med en sur attityd när jag se de båtarna och får svar som man ropar. Långt ifrån.

Men nu skall jag erkänna. Jag mötte faktiskt ett par. far-mor-son i Stenugnssund sommaren 2007. De lade till på ett beaktningsvärt fint och trevligt sätt med sin enormt stora motorbåt. Jag erbjöd hjälp att ta emot tampen, de avböjde artigt. De ville faktiskt testa bogpropellern och den speciella drivningen som båten hade. Sedan hade vi ett kort samtal för de pratade tyska vilket jag förstår till en viss del. Det var faktiskt den enda gången sådan trevligt inträffade.

Tyvärr dömer jag efter min egen erfarenhet. och är bitter över det resultat jag har samlat på mig. Sant. Kanske världen blir bättre om några stroppar läser detta?

Kan jag få lämna nu den här delen av debatten eller vill någon fortsätta?

Det enda jag ville var att markera att man kan ha väldigt mycken nöje och segling för en spottstyver och att de allra flesta jag sett i stora båter inte har så mycket kul av den egentligen.

Nu sätter jag punkt här för min del. Vill någon prata med mig ytterligare så vänligen skicka ett email.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken rolig debatt. Beträffande Svenskar är bäst så kan jag bara säja att inte bara Svenskar tycker dom själva är bäst. Jag bodde i Enlgand för 20 år sedan. Jag läste i ett motormagasin som testade en ny Rover att man skull köpa den för att it was made in Enland which ensured superb build quality. Jag tror inte Teknikens Värld håller med.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...