Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
ankarbox

Årsbudget för segelbåt, 36-39 fot

Rekommendera Poster

Jag tittar på att köpa en ny segelbåt, 36-39 fot. Det lutar åt en västkustbåt av god kvalitet. Kostnader kan man ju få av båthandlare, men det vore ännu mer intressant att höra direkt från er som har personlig erfarenhet. Jag undrar vad den kan kosta på årsbasis. Jag kommer inte att ha möjlighet att lägga särskilt mycket tid på att vårrusta och höstfixa. Det vill jag att ett varv sköter. Kort sagt vill jag (helst) kunna lämna båten fullriggad vid någon brygga på hösten och hämta ut den på samma ställe på våren - riggad, tvättad polerad och klar för säsongens seglatser.

Min möjligtvis naiva uppfattning är:

EDIT: Nedan vad jag trodde när jag skrev detta. Ett par inlägg ner finns en sammanställning på reviderad uppfattning av de olika kostnaderna som bygger på kommentarer jag fått

  1. Försäkring: 15.000
  2. Segelslitage per år, dvs segelkostnad utslaget på årsbasis. Detta gäller normala segel, dvs inget extremt eller för racing: 10.000
  3. Sommar- och vinterförvaring inkl hamnplats, upptagning, förvaring inomhus i Stockholmstrakten, ut- och invändig tvätt, polering på våren: 50.000
  4. Sommar- och vinterförvaring inkl hamnplats, upptagning, förvaring utomhus i Stockholmstrakten, ut- och invändig tvätt, polering på våren: 30.000
  5. Teknisk vinterhantering inkl motorgenomgång och motorkonservering, årsservice av toaletter, duschar, pumpar och allt annat med el, vatten, avlopp eller bensin i: 10.000
  6. Varje år går något halv- eller helstort sönder på båten. Dessutom köper man en del nytt. I snitt kostar detta på årsbasis (vinschar, kapell, elektronik mm mm mm): 30.000

Således kommer jag fram till en årskostad på 100.000-120.000. Det är ju en hel del pengar...

Ligger det i rätt härad? Något jag glömt. Något jag över- eller underskattat kostnaden för?

Tacksam för synpunkter.

 



Senast ändrad av ankarbox | 08 mars 2009 | 22:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte kommentera på uppskattningen direkt eftersom jag bor på västkusten, men lägg till en post för gästhamnsavgifter och diesel (eller vilket drivmedel du nu tänker dig). :)

Sedan kan du ju också skriva av seglen på X antal år vilket kanske också skall ha en post om du inte redan räknat med den summan i punkt 6?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, mariatherese. Tänkte inte på det. Segel tycker jag att jag har med, men jag har ingen aning om vad det kostar - egentligen. Jag har bara gissat att man byter segel var 10:e år, samt att ett nytt paket kostar 100.000.

Tack också till ChristerN. Ökade s&v-förvaring med 15K och lade till bottenmålning, 5K.

Och tack till oceanis som säger att kostnaden för att vinterkonservera en krångligare ny båt som skall ligga ute i.s.s. försvinner om den ligger inne där man inte behöver konservera.

Uppdateras efterhand:

  1. Försäkring: 15.000
  2. Segelslitage per år, dvs segelkostnad utslaget på årsbasis. Detta gäller normala segel, dvs inget extremt eller för racing: 10.000
  3. Alt A: Sommar- och vinterförvaring inkl hamnplats, upptagning, på- och avmastning, förvaring inomhus i Stockholmstrakten, utvändig tvätt, polering på våren: 55.000
  4. Alt B: Sommar- och vinterförvaring inkl hamnplats, upptagning, på- och avmastning, förvaring utomhus i Stockholmstrakten, utvändig tvätt, polering på våren: 45.000 10.000 konservering (som inte behövs om båten ligger frostfritt)
  5. Bottenmålning: 5.000
  6. Invändig vårtvätt/storstädning. Kan man anlita en städfirma? Gissar: 3.000
  7. Motorgenomgång och motorkonservering: 4.000
  8. Varje år går något halv- eller helstort sönder på båten. Dessutom köper man en del nytt. I snitt kostar detta på årsbasis (vinschar, kapell, elektronik mm mm mm): 30.000
  9. Gästhamnsavgifter: 200:- /dygn. 20 dygn. 4000:-
  10. Diesel, olja och sånt. Max 5000:-. Inte en chans att det blir mer (eller?) Tror de flesta klarar sig under tusenlappen.

 



Senast ändrad av ankarbox | 08 mars 2009 | 22:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tror din uppskattning av vinterförvaringen ligger i lägsta laget om du vill, vilket jag förmodar, att varvet ska masta av och på, ta upp och spola av, palla, täcka, täcka av, polera, vaxa, bottenmåla och sedan sjösätta och masta på.

Räkna med 350:- / m2 för förvaring inkl upptagning och avspolning, pallning och täckning utomhus. 13x3,5x350=16.000. Sen tillkommer gissningsvis 40 tim x 650:- för polering och vaxning, 23.000. Bottenmålning 5.000. Och sen av- och påmastning. Det ger 45.000 för att ligga ute, utan invändig tvätt eller motsvarande.

Vad det kostar att ligga inne kan jag inte gissa.

Fan, man ska inte räkna på det här sättet! Då skulle man ju aldrig ha råd att ha båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips ! har haft min båt inomhus i Stockholm på vintern i 10 år men har tröttnat på priset som är i underkant enligt din kalkyl. Om du lägger upp i hall söder om tex Oskarshamn så är det halva priset. Det tar ett dygn att segla ner så detta har jag gjort from denna säsong.

Många tusenlappar att tjäna på ett trevligt seglingsdygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej ankarbox m fl.

Ni pratar om pengar som jag inte kan uttala och stava till.

Kan man acceptera att man inte har senaste stuket och märkeskläderna och rätt emblem i seglet och rätt polish på teaken så kan man vara ute och segla för en spotstyver och ha det precis lika skönt om inte bättre för man slipper oroa sig för att få en repa i lacket.

Sä här ser min budget ut i runda slängar. Nej jag är inte rädd att utelämna mina personliga uppgifter i detta sammanhang. Det kan vara vägledning för andra.

Båtköp en sen 70talare Fin-Gal ca 50 ooo.

Nytt storsegel och nybehandlad botten och målad  0:- vid köpet

övriga segel, fullt dugliga och i skaplig skick.  0:-

Diesel. ca 100:- max per säsong

Hamnavgifter ca 400:- absolut max per säsong. Senaste 3 somrarna 0:-

Pressening och diverse smått såsom tejp och snöre för sejsningar mm 200-500:- per år

Byggde ett plasttak istället pressen inför denna vinter 2600:-

Upptagning/sjösättning 2x 300:- väldigt nära hemma med kranbil.

Lån av traktor för att bogsera hem båten på vagnen kostar 1 flaska gott rött till gode vännen.

Vagnen köpte jag beg. En fd. gödselspridare som jag svetsade om. Kostnad med järn och svetgas 2000:-

Tillkommer förbrukning som jag inte räknar så högt som lite fernissa och en färgklick då och då  Max 500:- per år

Sedan är det bara löpande utgifter i form av mat och ev biltransport för medseglare att komma till hamn. De ingår inte i båtens kostnader.

Räknar med att ha båten i minst tio år, Sedan orkar jag inte eller om jag har henne kvar så blir det bara billigare kapitalkostnad. Men säg tio år

Summa kapitalkostnad /10 år 5460:- per år.

drift per år        2000:-

Summa ca 7500:- per år. (på 10 års avskrivning)

Iverkligheten är det mycket lägre. Kanske bara ca 4´ . Har inte räknat in ev. restvärde men glömt försäkringen på 150:-

Poängen är att jag har lika skönt och roligt och seglar lika bra och fint som alla andra med den fina båten och med sina blänkande och livsfarligt hala mahogny däck och putsat rostfritt för att inte nämna den poelrade rostfria spegelblanka ankaret som hänger och blänker  under nosen. Jag klarar mig utan allt det där och lever och seglar och har det bättre. Å kanske seglar mera också.

Och när barnbarnen kommer ombord med sandiga fötter rasar inte hela världen eller om det kommer lite blålera från ankaret och skitar ner däcket.

Skillnad på rent men att det användes och blankpolerat o utställningsföremål som man inte törs ankra med  för nära för det kan bli repor. Och om det lbir repor -- ta fram plånboken för där flyger andrahandsvärdet väldigt snabbt.

Min filosofi är -- fram för segling och bort med alla dyra pålagda onödiga  kostnader. Någon penisförlängare har jag inget behov av. Lev här och nu. Det är inte roligare i en dyr båt. Det är väldigt gott om båtar i  min prisklass och man får väldigt mycket segling för en spotstyver.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte ska göra något arbete själv, varför förvara båten inomhus. Tror inte båten på något sätt tar skada att ligga utomhus om den är konserverad och det tänker du betala för så OK. Likvis om man inte ska göra något själv, som föreslaget, låt jobbet utföras utanför stockholmsregionen.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är att kostnaderna för arbete på marinor i Stockholmsområdet är per timme snart som en dyr advokat ;-) Om du har en nyare båt med mycket pumpar, tankar etc som skall konserveras och tömmas samt en massa annat som måste åtgärdas pga vinter och frost så blir det ingen större skillnad att ta in den i frostfritt/varmhall jämfört med att förvara den utomhus med köpta tjänster för totalkonservering med täckning. Då utgår jag ifrån att du i princip bara konserverar motorn om du tar in båten. Täckning och totaltömmning behövs inte i den varma hallen.

Allt förutsatt att man lämnar bort allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske finns en affärside hära.

För de personer som inta har lust, tid, eller ork att göra något vinter och uppläggningsarbete.

Starta en firma med billig arbetskraft som gör hela skitgörat på kunders båt som ligger vid någon gärna allmän båtklubb. Tvättar och täcker båten, pollerar, båtenmålning, etc. För allt enkelt med smutsigt arbete använder man billig arbetskraft. Sedan har man utbildat och dyrare arbetkraft för konservering av motor coh annan utrustning (vattensystem, pumpar, etc).

Kunder får det bästa av två världar ..... behöver inte göra något.... men betydligt billigare än fullservice marinor, speciellt med inomhusförvaring.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman,

Du förefaller uppleva att alla som seglar större båt inte vet vad mindre båtar är. Självfallet är det snarare tvärtom. Själv råkar jag exempelvis ha tillbringat ett hundratal dagar och nätter på just en Fin-Gal och är mer än väl medveten om vilka värden det har. Jag har också seglat många andra mindre och ännu billigare båtar.

Jag skulle kunna ironisera och påstå att Fingal är en onödigt stor och dyr båt och gå vidare med att orera om hur förnämlig och tillräcklig exempelvis den billigare Hurley 22 är i jämförelse. Men jag avhåller mig från det.

Det är inte första gången jag hör någon ur gruppen av hyfsatbilligbåtsseglare föra fram argument av liknande slag. Ett tröttsamt moraliserade över andra människors livsföring och konsumtion, allt medan den egna livsföringen och båtkonsumtionen är väl avvägd och lagom.

Låt mig bara kort säga att det inte känns fräscht.

Jag rekommenderar att du öppnar upp sinnet och försöker inse att det inte går att veta vad som försiggår i andra människors liv. Att betrakta någon iförd Henri Lloyds senaste som sitter vid ratten på en Svan 56 (eller i en Fin-Gal) är inte grund för att döma personen i fråga, eller omständigheterna som lett personen dit. Eller hur båten finansierats. Eller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det finns massor av affärsmöjligheter inom det här området, Johan. Tror inte man behöver bygga det på billig arbetskraft. Det skulle räcka med rationaliseringar.

Ett annat exempel på indirekt affärsmöjlighet är markhyran, som för många båtägare är allt annat än försumbar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej ankarbox!

Oj då. Här fick jag så jag teg.

Om det uppfattas som att jag ironiserar-- förlåt, men denna gång var det absolut inte meningen. Ber om ursäkt.

Å jag vill inte och har inte påstått att man inte kan njuta i en stor båt. Jag kanske vinner på lotto och köper en Swan 56 själv?

Vill bara belysa det upplevda faktum att jag hitintills inte träffat en glad människa på stora båtar som inte ständigt var rädda för att få en repa i lacket, såvida det inte var grisar med skumraskaffärer som struntar i egendom , jo sådana finns tyvärr.

Å när jag mött någon som kom från en stor båt, Swan eller annan anka, med senaste stuket på jackan så har det aldrig varit glada människor och inte varit trevliga i sitt uppförande gentemot sin omgivning. Däremot hört en massa kommentarer sådana människor emellan när de kivats ombord på sina båtar. Nu pratar jag inte om hur det är att segla stort eller litet utan hur folk uppför sig. Faktiskt  inte träfat heller otrevliga människor heller hitintills i båtar storlek Svensson dvs Vega och likn. Så min erfarenhet är att storleken har betydelse i detta fall.

Så förlåt då att jag predikar som jag gör och föredrar att man seglar istället för att kasta in sig i dyra ekonomiska situationer så man inte har råd att segla sedan. Det är sådant jag tänkte på. Att sedan vissa andra inte behöver vända på slantarna och är nöjda med att betala 30 tusen för varvet så Ok för mig. Det föll mig bara inte in.

Visst får vem som helst göra vad de vill för sina pengar. Det har jag inte moraliserat över så  du behöver inte tycka att det är ofräscht. Men mina iaktagelser är inte ogrundade och jag är ändå på intet sätt avundsjuk på folks pengar, långtifrån.  Låt varvet få jobbet för 17 så har killarna lön till maten.

Tyvärr är det så att det är nästan det motsatta som råder. De som har så de inte behöver räkna dem vill gärna glänsa och tycka skit om andra fattiglappar. Kom inte för nära med din Fin-Gal till min Swan för du kan smutsa ner den. Nästan sådant har man ju hört och upplevt.

Å vem är då den som moraliserar och tycker. Jag i jeansen eller han med Lloyd jackan på fina båten?

Du tycks inte tillhöra den senare sorten så varför tar du åt dig artikeln/inlägget och tror att jag ironiserar? Men har jag trampat på din ömma tå så förlåt. Min åsikt måste jag ändå få uttrycka.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman,

Åsikter om exempelvis sin egen Fingals förträfflighet får man självfallet ha. Det är bara att gratulera de som hittat så rätt. Det är oftast snarast vackert att se och höra någon uttrycka sin lycka över att ha hittat ett verktyg (såsom en optimistjolle) som kan hjälpa individen att fråga att nå de upplevelser de söker.

Jag vet självfallet vad du menar. Särskilt vissa nyrika (och i ännu högre grad deras gastar) har tendener att bli rusiga och lite eller mycket kaxiga över sina (lånta?) materiella tillgångar. Det är inget som bekommer mig. Jag tycker nog bara lite synd om dem. Oavsett hur mycket man har så finns det alltid någon som har mer. It's a never-ending game. Jag tycker att det handlar om att finna harmoni i den situation man har, samtidigt som man sätter nya mål på kort och lång sikt.

Människor som utstrålar harmoni är alltid angenäma. Oavsett om de sitter i en gigantisk oceanriggad mega-cruiser, en Fin-Gal eller på en knarrande parkbänk. Men vem vill byta med en bitter gubbe i en snurrebåt eller en trasig människa i världens största Swan?

Gillar din fredliga framtoning. Jag tror faktiskt vi skulle vara överens om det mesta om vi satte oss ned och åt en bit korv på någon brygga. Oavsett båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir förvånad att någon tänker i dessa banor. Om man nu vill slippa allt jobb och stök kring båten och är beredd att slanta så mycket pengar.  Varför inte hyra en eller flera istället? Nu tillhör ju jag och Kalman kanske något som anses på väg att dö ut, (Särskilt Kalman som envisas med masthed).Flört 

Jag brukar också be folk som frågar om båtval att fundera på hur mycket segel man orkar hantera när vinden tar i. Bekvämt kan ju vara en båt som man orkar driva länge och hårt. Det är ju många som förvånas över att så många nya fina stora båtar går för motor när det blåser. Kanske att råsegel är på väg tillbaka.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade först bestämt mig för att inte elda på debatten men kan inte låta bli.

Tycker det var tråkigt att du Kalman gav ett genmäle för jag reagerade inte så mycket på ditt första inlägg om stora båtar och vad folk gör och inte gör. Men jag reagerade på ditt genmäle.

Citerar Kalman: Vill bara belysa det upplevda faktum att jag hitintills inte träffat en glad människa på stora båtar som inte ständigt var rädda för att få en repa i lacket, såvida det inte var grisar med skumraskaffärer som struntar i egendom , jo sådana finns tyvärr.

Å när jag mött någon som kom från en stor båt, Swan eller annan anka, med senaste stuket på jackan så har det aldrig varit glada människor och inte varit trevliga i sitt uppförande gentemot sin omgivning. Däremot hört en massa kommentarer sådana människor emellan när de kivats ombord på sina båtar. Nu pratar jag inte om hur det är att segla stort eller litet utan hur folk uppför sig. Faktiskt  inte träfat heller otrevliga människor heller hitintills i båtar storlek Svensson dvs Vega och likn. Så min erfarenhet är att storleken har betydelse i detta fall

Tyvärr kalman så sjönk du ner lite i dessa orden för här läser man igenom din bitterhet. Jag har seglat i hela mitt liv och måste säga att jag inte skulle kunna påstå att det är skillnad på människor om dom har stora eller små båtar. Det finns bittra och sura människor i båda lägren precis som det finns trevliga och gladlynta människor med både stora, små, dyra och billiga båtar.

Att så frankt påstå att människor i stora båtar med senaste stuket på jackan alltid är bittra personer som beter sig ohövligt mot andra är oerhört lågt. Förstår inte att man kan ha en sådan inställning till andra. Kanske är det du själv som är den sura, bittra och ohövliga personen, jag vet inte men att ha dessa fördomar gör dig inte stor.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Javisst har du underskattat dagens varvspriser, du ligger i helt fel härad! Skicka skutan till mig för sjutton, så ska jag nog skörta upp dig ordentligt.....heheSkäms.

Vi lever nog i helt olika världar min vän. Jag tycker att fixa med båten ingår i ägandet och är en hobby och intresse i sig själv, i varje fall för mig. Det är väl därför man håller på med denna hobby?......eller?

Jag tror att du missar mycket av känslan för båten om du inte själv engagerar dig i upptagning, högtryckstvättning, konservering, vaxning, polering osv.

Vågar eller kan du inte själv att pula med båten? Eller år det möjligen så att du inte har tid?

Jag är så fattig så att jag mäste fixa allt själv. Men en sak är säker, jag lever ett mycket rikt liv.

Mvh

Blue2

 

 



Senast ändrad av Blue2 | 08 mars 2009 | 20:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slanta så mycket pengar och slippa allt jobb och stök. Återigen moraliserande/åsikter om andras konsumtion och livsföring. Jantelagskråkan väger tungt på axeln.

Varför inte hyra (á c:a 20.000/vecka)? Svar: För att kunna helgsegla. Beklagar att det inte stämmer med din bild av tillvaron. Då handlar det plötsligt om att köpa, äga och förvalta. Det handlar inte om att optimera kostnaderna för en veckas seglingsupplevelse. Jag vill se hur det långsiktiga engagemanget ser ut innan jag köper och inte bara med rosiga kinder acceptera säljarens sannolikt förenklade och förbilligande syn om hur framtiden kommer att gestalta sig.

Vinden? Det är en fråga om kombination av rigg, utrustning och seglingskunnande. Muskler är sekundärt. Inte ens ett par som vill segla jorden runt har problem att hitta en båt som är byggd för det. Kapital krävs dock.

Du kommer säkert att se fler nya fina stora båtar som går för motor när det blåser. Så det blir gott om tillfällen att moralisera även över det. För du är väl helt säker på att det enda skälet till att de går får motor är att de är inte orkar hantera, är rädda när det blåser och inte kan segla? Något annat kan det ju inte bero på. Och det är förstås din sak att ha åsikter om när andra skall segla respektive gå för motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu lär du bli oerhört förvånad: Jag har tillbringat många soliga och många kyliga vår- och hösthelger med att rusta och vinterställa både trä- och plastbåtar. Jag vet vad det är och vad det inte är.

Det är nu omöjligt för mig att engagera mig i båten utöver att segla den emellanåt. Jag skulle gärna göra det, men det går inte. Visste du varför så skulle du (förhoppningsvis) respektera det.

Gratulerar till ditt rika liv. Tyvärr lever alla inte rikt som du.

Må alla varelser leva i frid

 



Senast ändrad av ankarbox | 08 mars 2009 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen att jag trampade dig på tårna. Förlåt för det! Jag vet att dålig fysik funkar. Ps. Du kan säkert helgsegla i hyrd båt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju synd att du inte har möjlighet att utnyttja båten som du vill, beklagar. Av vilka orsaker du inte kan göra det vet jag inte och det är väl rätt så för mig ointressant. Men visst var det väl du som i början av tråden ville ha olika synpunkter.

Mitt inlägg var bara av den meningen att jag tycker att man ska hålla saker på en rimlig nivå. Ursäktar om jag uttryckte mig oklart så att det inte framgick. För som du säkert känner till så kan båtägandet kosta precis hur mycket som helst. Dock vill inte jag för min egna del inte lägga ner alltför mycket på detta. Sen Gör ju givetvis var och en precis vilka investeringar som den själv vill och anser sig ha råd med.

För mig ställer sig dina beräkningar något konstiga och om jag hade varit i din situation så hade jag nog satt mig på kammaren och räknat en gång till för att komma fram till en något, för mig rimligare kostnad.

Mvh

Blue2

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Blue2:

Ursäkta att jag lägger mig i men vad är orimligt i budgeten.

Det är vad det kostar om man vill ha fullservice i Stockholm eller Göteborgsområdet. Och det intressanta är att det under de senaste åren har byggts många nya hallar för just vinterförvaring och i Stockholm är alla fulla.

Det finns många fler människor än du uppenbart vet och förstår som har ett behov av den servicen.

Förklara gärna vad du tycker är fel,

Per



Senast ändrad av oceanis | 08 mars 2009 | 21:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig ton! Ere lingonvecka eller fullmåne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta verkligen de priser som tas ut i dessa områden? Huga, bor själv i Malmö-området och har inte hört talas om detta. Kanske är det samma situation här? Vi är kanske lyckligt förskonade? 

Mvh Blue2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du är lyckligt lottad för där är det ungefär halva priset för samma service. Vet av egen erfarenhet. Har kollat allt från Roslagen till Helsingborg. Priserna är värst i Stockholm sen kommer Göteborg, Göteborg har problemet att många från Norge lägger upp sina båtar där och håller upp priserna.

Om du kommer ner mot Kalmar/Karlskrona så är det halva priset av Stockholm men där är det Tyskar och Engelsmän som lägger upp sina båtar. Ett bra sätt för dom, seglar hela sommaren i svenska skärgården lägger upp båten över vintern och fortsätter sin segling nästa säsong.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någondera. Men ibland måste man sk*ta i det och gå vidare, vilket jag förslår att vi gör nu.

Nu tycker jag att vi gemensamt i detta forum sjunger We shall overcome. http://www.youtube.com/watch?v=OfbN6VphDxg

Åter till ämnet

Att döma av oceanis kommentar känns det som om vi börjar landa i rätt härad nu.

 



Senast ändrad av ankarbox | 08 mars 2009 | 22:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med argumentet att såfort kostnaden för att äga segelbåten överstiger priset för att hyra densamma så är det nog många av oss som skulle tjäna på att hyra istället. Det är väl inget konstigt att vilja äga en båt även om det kostar mer än att hyra. Det är svårt att ta ut en hyrbåt spontant sådär när det passar och det är lite trist att stå med en hyrbåt när vädret är kasst.

Jag tycker tvärt om att det är ganska intressant att fundera på vad hela segelbåtsägandet kostar, speciellt om man i förväg vet med sig att man inte alltid kan eller vill rusta sin båt själv. Det är väl ingen av oss här som vet varför? Det kan ju vara 10.000 anledningar till att man inte gör det, man kanske faktiskt tycker det är tråkigt, eller så kan man inte eller så kanske man har en kroniskt sjuk familjemedlem som kräver mycket tid och omsorg. Då är det väl vettigt att leja ut det till någon annan? Men visst luktar det lite pigdebatt om tråden? Jag hade gärna haft städhjälp, men nu har vi båt istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Malmöpriser för fullservice enligt ovan vore förstås intressant som jämförelse.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan man ju tycka att, halva priset är någorlunda eller rent av rena rean. Tyskarna är fiffiga och de börjar bli många i svenska vatten. I och för sig bra, de spenderar en hel del.

Mig bekymrar det dock inte med dessa priser för jag kommer att  stå ute i den första vårkylan och putsa och pula.

Jag kan förstå att alla inte vill eller har tid till detta och hellre betalar för tjänsten.

Ödmjuk nu.

Mvh

Blue2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan hitta priser för förvaring som är rejält lägre än i Stockholm bara du kommer ner en bit mot St Anna men priser som är ner mot halva Stockholmspriset hittar du tex i Kalmar. Sen går det upp och ner beroende på vad du skall ha gjort.

Det som är läskigast i Stockholm är bottenmålning av en segelbåt. Här pratar vi inte om hur många timmar det tar utan en prislista som är baserad på längd X bredd och någon faktor. Ingen hänsyn till om botten är fin och bara behöver en strykning efter att den högtrycksspolats eller vad som skall göras. Ett listpris som är nästan samma var du än ringer i Stockholm, tror att man kan bli miljonär på att bottenmåla båtar. Jag tror inte det är kartellbildning men man är nogsamt medvetna om vad konkurenterna tar och så tar man samma.

Men så är livet i Stockholm, en lägenhet kostar 50 tusen per m2 i city och i Malmö 25 tusen. Så kostnader för båt avspeglar väl bara det kostnadsläge som råder. Sen är det upp till var och en att välja vad man gör utan att för den delen bli betraktad som en andra klassens människa för att man har en stor båt eller låter någon annan göra jobbet till en.

Per

 

 



Senast ändrad av oceanis | 08 mars 2009 | 22:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...