boyen 0 Postad 7 Mars , 2009 Hejsan! Sommarn närmar sig och ska inhandla en rostfri propeller bl a. Jag har en Yamaha 40hk fyrtakt 08. Jag undra alltså vilken diameter, stigning mm som passar bäst för att få ut mest prestanda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Mars , 2009 beror på vilken båt den sitter på ? vad har du för stigning nu? vad gör den för varv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 7 Mars , 2009 Har en Höga rodd 435 med en 11 1/8 x 13-g och varvar runt 62 Senast ändrad av boyen | 07 mars 2009 | 17:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 7 Mars , 2009 Får man undra varför du vill ha en i RF? En alu propp brukar räcka till 40hk. Är det inte bätttre med en i alu pga. att bladen lossnar eller böjs vid grunkörning? En i RF kan paja hela växelhuset. Men det kanske bara är en skröna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 7 Mars , 2009 Därför jag vill ha högre maxhastighet. Och att färgen låsnar på alu proppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 8 Mars , 2009 Och vad får dig att tro att du kommer att öka maxhastigheten nämnvärt? I mina ögon så uppväger inte fördelarna nackdelarna alls på en så klen motor. Som slicks på en eu-moped... Dyr i inköp. Växelhuset är säkert inte alls anpassat för den betydligt tyngre propellern vid växlingar. Vid grundkänning som tidigare nämnt så är risken stor att det inte är bara proppen som går sönder. Stöldbegärlig. Men visst, det är snyggt med rostfritt och på större ekipage så är det kännbar skillnad. Vill du nu investera i en rostfri så köp där du har bytesrätt så får du prova dig fram till den optimala propellern. Det naturliga är ju att prova med samma mått som den tidigare proppen. Samtidigt för att få ut de bättre egenskaperna och nå högre hastighet så kan det behöva hissas. Intressant att höra hur det går och vad skillnaden blir. /K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 8 Mars , 2009 Håller med tidigare inlägg motorn är för liten, propellern ställer till med mer skada än nytta.Man ska nog ha minst 75 hk och väldigt lätt båt om man ska ha ut något av en rf propeller. Väger båten 1000 kg eller mer går det nog åt uppåt 150 hk eller mer för att få en märkbar skillnad. Ett par tre knop har man ju ingen nytta utav. Mest nytta har man av motor och propeller som orkar lyfta fem man i aktersoffan utan nämnvärd planingströskel. Vilket min Yamaha 200 Fetox kan på min Yamarin 6420. Har original stålpropeller, men skulle gärna vilja testa med vanlig al prop. Pga att jag får smyga ofta där det är grunt och vill skona växelhus. Skulle detta funka övergår jag till al prop. Så länge jag har båtplats med dåligt djup. Är det någon som vet om bladen sviktar på en al prop eller är det endast så att de kan bearbetas på ett annat sätt när det är stål? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 8 Mars , 2009 Okej! Efter som alla tycker det är en dum ide. Så ställer jag fråga vad ska jag ha för alu pro istället? För den jag har nu er fel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 8 Mars , 2009 Hör med propellertrim google efter namnet) i Stockholm. där finns mycket hjälp och en beräkningsprogram. sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 8 Mars , 2009 Vad är max varv på motorn enligt manualen? Hur är den placerad på akterpegeln, vart ligger kavitationsfenan i förhållande till skrovbotten? /K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Mars , 2009 Ligger du på 6200v så ligger du förhögt i varv väldigt nära gränsen då övervarvningskyddet gå in, varvtals området är mellan 5000-6000v den ger 40hp vid 5500v, gå upp en tum i stigning till en 14tum så bör farten öka något o varvtalet gå ner ca200-300v Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 8 Mars , 2009 Max varvet är mellan 5-5500 enligt manualen. Den är höjd med 18 mm från akterspegeln. Men hur stor propeller får man plats med då? är 14 tum max för den motorn eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 8 Mars , 2009 Stigningen i tum är inte samma som propellerns storlek/diameter. Är de uppmäta värdena vid tom båt eller med passagerare och hur många brukar ni vara? Vattenskidåkning etc? Senast ändrad av Sturgeon | 08 mars 2009 | 23:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 8 Mars , 2009 Jag är då själv vid dom värdena. Vatten skidåkning och liknande händer att vi kör ibland. Men ska jag gå upp i tum eller i stigning. För som en skrev ovanför här att jag skulle gå upp till 14 tum för att minska 2-300 varv jag skulle behöva ha ner den med 500 varv. ska jag då ha en 15 tums eller får det inte plats eller en annan stigning och vilken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 8 Mars , 2009 Stigning i tum är en sak. Diametern i tum är en annan. Hur stigningen påverkar varvet vet man däremot, diameterns ökning eller minskning läser man sällan om. Det är då de handlar om att propellern får plats. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Mars , 2009 på den motorn ska du ligga på mellan 5500v -6ooo enl service data så skaffa en 14 stigning . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Mars , 2009 diametern på en sådan propeller är given det finns inte så mycket o välja på 1 tum på diametern påverkar inte varvtalet så mycket ca 50v eller lite till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 8 Mars , 2009 enligt service boken??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 8 Mars , 2009 men efter alla svar. vad ska jag ha för någon proppe då? tacksam för alla svar!! Senast ändrad av boyen | 08 mars 2009 | 20:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Mars , 2009 köp du en aluminium prop, kanske du kan få en ökning med ca 2knop med en stål ,men de finns nackdelar vid grundkörning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 8 Mars , 2009 Okej! Men vilken storlek ska jag ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Mars , 2009 köp en yamaha prop 14 i stigning som jag har nämnt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 8 Mars , 2009 Okej! tack för hjälpen!!! Det är bäst med orginal eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Mars , 2009 inte farligt dyr gemfört med solas eller michigan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 8 Mars , 2009 så propellern heter då 11 1/8 x 14-g som är större i betäckning eller? eller 14 1/8 x 13-G. jag är inte så duktig på propellerar. Så jag vet när jag ska beställa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Mars , 2009 11 1/4x14 663,45958,01 EL 1409:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 8 Mars , 2009 Tack! ni har verkligen hjälpt mig!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 8 Mars , 2009 om jag har förståt rätt nu så är stigningen ökat men inte diameterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser