Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Haveri

"Trimma" snipa?

Rekommendera Poster

Hej! Har en fundering angående att få min båt att inte gräva ned sig så mycket vid lite högre farter. Båten är liknande en Skäreleja och är ganska platt baktill i skrovet. Har ett litet trimplan i aktern som sträcker sig ca 10cm ut från skrovet. Vad tror ni, är det lämpligt att bygga ut trimplanet en bit i hopp om att båten inte ska gräva ned sig så mkt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snipor är inte gjorda för att gå fortare än sin längd.

Du blir bara besviken på hur mycket, och då menar jag myckey, mer den kommer dra i soppa om du ska tvinga upp bakpartiet.
Kör istället i den fart som känns bäst och njut av färden :)

Resan är målet med en snipa ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst igenom gamla inlägg här på MG där det diskuteras flitigt just hur fort snipan ska gå, och kanske framförallt då den halvplanande snipan. I mitt fall har jag inte haft båten i sjön än, och jag väntar nog med att bygga på skäddan tills jag har kört en säsong. Båten är som sagt av halvplanande slag och kollar man på liknande båtar typ skäreleja så toppar ju vissa sådana på 17-18 knop, hur nu detta kan gå till? Det är dock inte mitt mål, utan kan jag få en behaglig gång i 8-10 knop är jag mkt nöjd. Vi får se om detta kommer att fungera då motorn är en 48 hästars dieselmaskin.

Senast ändrad av Haveri | 07 mars 2009 | 19:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...