Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
ovik570

CE-Märkning

Rekommendera Poster

Hmm? Inlägg 23:41 fredag kväll. Hoppas för din egen stolthet att nivån på dina svar beror på ölen/groggarna du tagit. Om inte så har du ingen aning om vad du pratar om. Stava är inte din grejer heller men vi hoppas att det är en gin/tonic som stavat.

För det första. 110 volts system. Inga som helst problem. Som Yammamoto250 säger så är det kraftigare kablar i ett 110 voltssystem jämfört med ett 220 voltssystem. För att få 110V grejerna att fungera är det bara att koppla in en 220V-110V trafo. Lätt som en plätt. Dessa trafo monteras ofta i svenska/europeiska båtar med fast 220V-220V så det behöver inte ens ses som merjobb/pengar.

Sparar din mest korkade och sköna kommentar till sist Cool

Du skriver Tänk Dig ett sennario brand elfel När Du ligger på svaj/kobbe.? Brandskada!! Vad gör Du??? 110-volt/ usamått på elkablar kan vara en fälla, med tanke på att dom kör 110-voltssystem

Hur i helv ska du kunna få elbrand i dom livsfarliga 110V kablarna när du ligger på svaj/kobbe??? Har ni landström mitt ute på havet där du bor. Säg var för där vill nog många andra ligga på svaj i så fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej just det, man kan inte kräva ersättning på en båt som är nästan 10 år gammal bara för att den är CE märkt.

Det är ju just det som är hela vitsen med systemet. Däremot på en 10 år gammal båt utan CE märkning kan man kräva ersättning av tillverkaren/importören om det visar sig att båten inte är CE märkt. Har inget att göra med om båten uppfyller/uppfyllde kraven eller ej.

CE märkningen är samhällets garanti för att tillverkaren/importören har gjort vad som krävs för att sälja en säker produkt. En förflyttning av det juridiska ansvaret helt enkelt.

Det är ju just det ansvaret man som importör får bära själv. Som köpare av en icke CE märkt båt är det ju inget större problem. Får man den bara försäkrad är det ju kolugnt, den dagen man inte lyckas få den försäkrad får man ju helt enkelt vända sig till importören och som vänligast be denne ordna detta.

Btw, de 30 - 45000:- i kostnad för CE märkning som nämndes tidigare i tråden är ju kostnaden för själva provningsprocessen. De eventuella anmärkningar som blir, tillkommer ju på detta. Dvs, CE märkt maskin, styrinrättning, elsystem, pumpar mm, mm,,, Blir lite andra summor då. Därför borde det ju som importör vara smartast att göra detta så fort som möjligt, ifall tillsynen/kundernas medvetenhet skulle bli större i framtiden.

Men nej då, kortsiktig profit är det enda som styr,,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

coppertail, du skrev , den dagen man inte lyckas få den försäkrad får man ju helt enkelt vända sig till importören och som vänligast be denne ordna detta

Hur ska du eller någon annan då få tag på importören då det intefinns några register på detta??

varken transportstyrelsen eller tullen har ju detta så återigen är det ju en lag som inte följs upp, finns inte ens resurser för att följa upp den så som det är nu.

Du skriver själv att man inte kan begära ersättning på en 10år gammal båt som är ce märkt, varför ska den då märkas?? Då faller ju hela vitsen med det, jag är inte emot en cerifiering av båtar som betyder att den uppfyller ett visst krav men då många tar båtar ifrån usa och där är dom godkända av deras organ och det borde göra att dom automasikt blir godkända här oxå då deras bestämmelser är hårdare än dom som gäller för ce märkningen..

Du kan inte importera en båt med förgasaer och få den gonkänd just pga att det sitter förgasare men hur faan kan då alla små campion, glastron, stingray mm mm med 3,0 motorn då bli godkända jo just för att det är ett företag som importerar den och då går den rätt väg enligt staten. Bara för att ett företag importerar en 3,0 innebär ju inte att den är mer miljövänlig utan det innebär ju i slutänden mer pengar till storebror och det är ju de det handlar om när det gäller CE märkningen..

 

I mina ögon så är ju ideen bra för oss konsumenter men lagenkunde utformas på ett annat sätt men det vill dom ju inte då dom går miste om stora pengar varje år pga importen, eus krav när det gäller ce märkningen är inte hårdare än usa krav  men eu (sverige) tror ju dom kan göra stor dåd med sin egna regler fjanteri säger jag..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått hela med CE märkning så bygger det på självkontroll av de tillverkande/importerande företagen. Pga detta tror jag att ingen båt upfyller CE kraven helt och hållet, Svensk, Europeisk, eller Amerikans etc. Se mitt tidigare inlägg beträffande gasol installationer i husvagn/bil. (erkänner villigt att jag inte har hårda fakta, men det är min intiution).

De enda varor så vitt jag vet där uppfyllandet av CE kontrolleras är fordon (flygplan?), men igen bygger det på att de individuella CE märkta komponenterna uppfyller CE kraven, och det skulle inte förvåna mej om självkontroll råder där, dvs jag tvivlar starkt på att alla komponenter gör det.

Härligt. 

Men i slutändan är CE märking bra för det underlättar export inom EU. Båt är ett specifict undantag där även för privatimport CE kravet finns vilket inte är fallet för de mesta andra produkter (stereo, rakapparater, telefoner, etc, etc)

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt okey! Erkänner klart att jag inte är speciellt kunnig inom el. Det jag skrev ang detta är bara vad som sas till mig, nu har jag fått den läxan också/fått svar.

Vad gäller det sk.senariot, menade jag helt enkelt en typ brandstrunta i 110-volt pga.av säg en kortslutnig el.dyl Alltså en ren & skär försäkringsfråga, som sagt har jag fått lite olika tolkningar av just olika förs.bol. Visst är det mycket tolkningar, och jag hoppas givetvis att det är okey för den som ev drabbas av en skada & får full ersättning.

Har nu bytt upp mig till en Sea Ray 25-fotare. Svensksåld så jag behöver inte bekymmra mig så mycketGlad längre.

Ps. Helt klart är att han som snackade om 110-voltssystemet, kommer inte att anlitas om jag behöver göra något med elsystemet Ds

Ha det gott!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är speciellt konstigt att du måste prata med en skadereglerare för att få rätt info om produkten.

Det är ju IF´ s båtexpert som skriver svaren om CE-märkningen t ex. En telefonist kan inte sitta och lova villkor i en försäkring, då hänvisar de till en skadereglerare.

Kan en telefonist på ett it-företag svara vilken upptid företaget har på en filserver t ex?

Men jag tror du gör rätt som väljer en märkt båt. Även om den kostar väldigt mycket mer så får du ro i själen och slipper vara orolig för att inte få ut dina försäkringspengar, andra litar på att bolagen håller det de lovar och är lugna av den anledningen. Var och en måste göra det valet som funkar för just dem. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citerar mig själv. Jag hade nämligen helt fel.

Transportstyrelsen arbetar med att författa regler, utövar tillsyn och utfärdar tillstånd. De olika verken arbetar med infrastrukturfrågor inom sina resp. områden.

Skäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisskillnaden är inte så stor längre eftersom våra monopolpengar tappat rejält mot både dollar och euro. Så idag ser jag inte det som så stor vitts att ta hem en slutkörd floridabåt som åkt runt 12 månader om året i ett saltkar. Skillnad är väl om man får tag på en båt från norra USA som gått i insjö. Men att ta hen en annan båt finns det ingen mening med längre eftersom kostnader för motor, mm ganska snart kommer på en sådan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min egen övertygelse...

  1. Den enda som kan råka illa ut är importören. Men det finns inga listor eller uppgifter om vem importören är. Transportstyrelsen kan heller inte få fram vem importören är. Det här gör att jag allvarligt funderar på vilken risk en importör tar...
    Jag har försökt ta reda på vem importören är till min båt, men har inte fått fram några uppgifter om det.
  2. Nästa del är försäkring. Försäkringsbolag behöver egentligen inte bry sig om huruvida en båt är godkänd eller inte, de försäkrar bara. (Någon som har villkoret att enbart CE-märkta borrmaskiner ingår i hemförsäkringen?) Ett försäkringsvärde=en premie.
    Det som gör att bolagen blir tveksamma är att de inte får handla med en omärkt båt. Vilket gör att om båten blir stulen och sen återfunnen efter att ägaren fått sina pengar så äger försäkringsbolaget båten. Då måste de märka den själva eller få importören att märka den för att få sälja iväg den igen, eller skrota den.

    Det kan medföra höjda premier på stöld-/olycksförsäkringen för icke märkta båtar. Tror atlantica har ett tillägg på 10%. Andra bolag verkar räkna in det på annat sätt och har inga tillägg, som IF.
    Det som däremot aldrig kommer påverkas är ansvarsförsäkringen. Den delen där ditt bolag betalar för skadorna som du åsamkar andra vid en olycka som du orsakar.

    Viktigt alltså att vara noga med att meddela försäkringsbolaget att båten EJ är CE-märkt om så är fallet, annars kan jag tänka mig att de kan anse att man undanhållit information och skär ner på ersättningen.
  3. Nu kommer vi till säkerhet.
    Om båten är en USCG-märkt båt som även säljs i sverige med CE-märke så är det enligt mitt sätt att se det helt sjukt att båten inte CE-märks helt automatiskt.
    Någon hojtar då att utrustningen kan skilja...brandsläckaren som är USA-godkänd kanske inte klarar EU-kraven... men betänk då följande:
    Det finns ingen som kontrollerar att förra ägaren ens satt i en ny brandsläckare i din CE-märkta båt. Han/hon kanske använde den till grillen som blossade upp förra året och struntade i att köpa en ny. Då har du plötsligt en CE-märkt båt som inte alls klarar CE-kraven...
    Eller den ägare som bytte delar av elsystemet för att lägga till ett förbrukarbatteri...

    Så länge det inte finns någon som återkommande certifierar om båten (bilbesiktar) så är CE-märkningen helt värdelös som mätare på hur säker båten är. Jag skulle t o m vilja gå så långt som att säga att det lilla klistermärket/skylten försämrar säkerheten ombord. Just genom att man kanske tror att man inte behöver kontrollera båten lika noga som en icke-märkt, pga övertron på CE-märkningen och att den gäller för all framtid.

Men visst...jag hade tyckt det var enklare att ha ett CE-märke...just för att logik, sunt förnuft och självklarheter är ganska långt ifrån byråkrater, EU och CE-märkning...

Ni som försvarar CE-märkningen och EU...tyckte ni också att det var en bra idé att förbjuda bananer som var böjda på fel sätt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra skrivet, jag håller helt och hållet med i dina tankesätt och jag har ju även vart inne på detta tidigare i tråden...



Senast ändrad av millenium | 16 mars 2009 | 11:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att du reagerar mycket Dawa

Ni som försvarar CE-märkningen och EU...tyckte ni också att det var en bra idé att förbjuda bananer som var böjda på fel sätt?

Du fick väll problem med att dina krav odlade bananer inte gick att sälja. asg

 

Eller tror du fortfarande på alla myter?

Några andra historier gäller harmoniseringen av storleken på kondomer

För er som orkar ta reda på fakta

http://ec.europa.eu/news/eu_explained/070823_1_sv.htm

::Harry::

post-10001667-1394235823,7811_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De ville att bananer med onormal böjning inte skulle få säljas i klassen extra...
I mina öron låter det väldigt lika förbjuda bananer som är böjda på fel sätt...

Mina kravodlade bananer...haha. Jo du...jag odlar dem med ett krav. De ska j---r i mig inte CE-märkas...

Jag har ett exempel till.

De vill förbjuda personer att spara pengar på att importera båtar själva genom att belägga importbåtar med en helt onödig och värdelös CE-märkning.

Konstigt att EUs egen sajt menar att allt är överdrifter och missförstånd. De vill ju inte ens ta ansvar för sina lobbyister...

Det är krav från konsumenter och näringsliv... ja exakt. ##@!!!! (ska utläsas som diverse svordomar, gärna så grova som möjligt och som arbetssituationen medger)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utklipp från Sweboats hemsida

Vi värnar och främjar båtlivet

Sweboat är båtbranschens intresseorganisation. Verksamhetens målsättning är att skapa gynnsamma förhållanden för branschen, vara branschen talesman och remissinstans, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället och inte minst att medverka till en positiv inställning till båtlivet.

Sweboat består av flera grupperingar inom branschen som tillsammans har drygt 400 medlemsföretag.

Välkommen till Sweboat

Tycker dom borde agera lite annorlunda än vad de gör. Dom har gjort allt för att förhindra privatimporten med hjälp av Ce-frågan. Helt förståeligt då de just är båtbranchens intresseorganisation. Kan dock tycka att dom borde vilja ha ett fungerande system som gör båtarna säkra men nej inte ett ord från dem om detta. Varför jobbar dom inte aktivt med att visa att det här med Ce-märkning självcertifiering faktiskt inte fungerar? Allt handlar enbart om skydda de svenska handlarna. Båtarna skiter de fullständigt. Dåligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis samma som alla jä..a regler för att få importera bilar.

De ska väll fullständigt skita vad jag vill plocka in för bil. Typiskt översitteri och skapar bara högre kostnader för oss genom att vi måste välja enbart godkända bilar.

Här är ett exempel som är mycket billig och vore perfekt.

Länk till test som visar hur bra den är

http://www.dn.se/2.738/2.739/kinesisk-bil-kollapsade-i-krocktest-1.727755

 

Bort med alla förbud.

/Roland

post-4060-1394235824,7906_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mot ditt exempel är att bilen antagligen inte finns CE-märkt i Sverige eftersom den har ett skrov som är så dåligt...

De båtar vi diskuterar finns redan CE-märkta i Sverige...men bara för att modellen inte går via generalagenten så måste de märkas privat till en högre kostnad fast det är samma båtmodell...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det skall finnas regler och förbud. Däremot säger jag bort med Ce-märkningen och fram med ett system som fungerar och efterföljs.

Vad är meningen med Ce-märkning när en båt som är Ce-märkt ändå inte uppfyller kraven?

Tex nya svensksålda båtar med förgasare som är Ce-märkta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det håller jag fullständigt med på. Finns samma eller motsvarande båt redan CE märkt så borde det finnas möjlighet att få ut märke samt papper för ett par hundra kronor i administration.

(motsvarande båt, kan vara samma skrov men med lite annorlunda inredning och då ha olika beteckningar)

Eller varför inte låta den skatt man får betala vid importen delvis gå till bidrag för att få importerade båtar in i samma system så slipper vi båtar som är olämpliga och inte går CE märka.

(skatt, = MOMS, kallas ju Mervärdesskatt, blir väll verkligen mervärde dåGlad)

Antag att man importerar båt för 300.000 kr så blir MOMS = 75.000 kr, en skatt som staten inte alls fått in om man inte importerat alls.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skatten nämdes ovan, när jag importerade min båt så köptes inte den i florida utan en bra bit in i landet, så därför traileades den ca 160mil till skeppningshamnen, detta gjorde ju båtfirman åt mig. På mitt kvitto står det vad jag gett för båten, hur mkt transporten kostade och sedan frakten till sverige, sen när båten kommer till sverige då ska jag betala moms på hela summan inkl frakten från usa och frakten inom usa varför i hel__te då, den amerikanska momsen är ju redan betald på både frakten inom usa och frakten till sverige, det innebär att svenska staten drog in massa dubbel moms på mitt ekipage

Svenska staten ska i mina ögon inte ha en jä__a krona för att jag köper något utomlands, (förutom momsen på båten) Gäller detta även om jag köper en båt i frankrike som sedan måste trailas rill kusten för att sedan fraktas till sverige lr har det oxå med eu att göra??

 

Ursäkta att frågan inte har med CE märkning att göra.. men ändå med import

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, jadu. Vem skulle ha lust att stå som generalagent och typa in en massa båtar om kunderna sedan hämtar båtarna själva? Efter ett tag skulle det inte finnas några typade båtar av aktuella modeller och så är man tillbaka på ruta ett igen. Eller fattade jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du skulle betala moms för frakten inrikes i usa måste ju vara fel. Har du rotat ordentligt i det? Förjävligt om det är riktigt.

Inom EU betalar man inte någon moms, om det är begagnade grejor vill säga. De är ju redan momsade inom EU.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men någonstans måste man ju börja, man kan ju inte införa förbud och kontroll innan man har ett regelverk? Nu har ju myndigheterna haft vänligheten att införa ett regelverk och klart sagt att detta skall gälla. Själva regelverket kan ju naturligtvis utvecklas och anpassas senare. Skärpt kontroll kommer, var så säker.

Det värsta just nu är ju osäkerheten som råder.

Tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglerna har funnits sen 1998. Elva år och inget har hänt. Hur ska dom lösa de tusentals icke Ce-märkta båtar som finns i Sverige? Gå ut i media o säga snälla hör av er? Finns inga register på vem som tagit in båten heller? En soppa som omöjligt går att reda ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med det är typiskt Svenska myndigheter att agera som dom gjort i ovan nämda Fall med reglerna för Ce-märkning.. Mina teorier är följande, Europeiska/Nordiska båtvarv eller importörer av dessa båtar vill inte att detta ska uppdagas för d kan ju mkt väl bli så att deras båtar inte uppnår kraven och får byggas om med fördyrande omständigheter. Därav tystnaden. Dom är helt enkelt rädda för att d i framtiden kan bli så att d blir en oberoende myndighet som tar tag i märkning för nya båtar i detta land så som d ska vara.. Några enstaka varv sparkar sig trötta på berget fortfarande men dom blir färre o färre för var dag. 

Jänkarna har vad vi saknar en oberoende myndighet för märkning och tillsyn.. I dessa tider har ingen heller råd med misstag.. Och man kan ju lätt räkna antalet fiaskon högre hos dom europeiska tillverkarna, detta räknat per tillverkad båt. Senast jag såg en ny bayliner med snett skrov/sprickor i skrovet var på 80 talet.

Och man kan säga mkt om märken som Bayliner osv, Men dom har iaf bättrat sig. D ska dom har en Eloge för..

!!!MVH REXCO!!! Och så smög vi in lite Jänkepropaganda i inlägget som lite extra krydda.. Hmm simma lungt och använd CE märkta badbrallorCool... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå uppdagas? En gång godkänd alltid godkänd. Har en båt blivit CE godkänd av ett anmält organ är tillverkaren/importören friskriven. Skulle en båt blivit felaktigt godkänd pga, bristande konstruktion ligger ansvaret hos det anmälda organet som felaktigt godkände båten, inte tillverkaren/importören. Det är ju det tillverkaren/importören betalar för.

Angående register osv, att det inte skulle gå att hitta en importör. Myndigheterna kommer förmodligen inte att jaga importörer, varför skulle de? Den detaljen kommer somsagt ombesörjas av missnöjda båtägare och/eller deras juridiska ombud. Självklart går det att hitta. Sökuppgifterna finns i gamla kvitton, hos tullen, olika fraktbolag osv, osv,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm och vad störde du dej på då??? Jag har inte skrivigt något om äldre båtars utgång vid en eventuell besiktning. Varken europeiskt eller utomstående.. D är framtida generationer modeller jag syftar på.. När denna lag kom så välkomnades den av en ända orsak pengar.. Större företag såg sin chans att slippa betala för en oberoende besiktning av en oberoende myndighet.. Detta har gjort att vi har allsjöns skräp ute på marknaden i dom flesta kategorier prylar..

När d gäller båtar är d faktiskt ganska allvarligt att inte ha en oberoende myndighet som kontrolerar att lagar och förordningar följs.. Sedan är jag inte ett dugg orolig för att importen ska skapa någon form av anarki i landet.. Merparten av båtarna som fifflats med har större företag ägt vid importen som ej nu finns kvar eller har upphört med sin verksamhet.. Frågan var upp här på Mg hur d låg till ifall ett företag eller såk målvakt står för importen och inte en privatperson. Fick inte ut något vettigt så jag fick vända mig till Advokater och myndigheter som berör ämnet till o från..

Deras svar är som lyder. Det är omöjligt att kräva att ett företag som upphört med verksamheten eller på annat vis konkat ska stå för denna typen av märkning.. Finns ingen möjlighet att krama pengar ur ett för längesedan nedlagt/kursat bolag.. Sedan om så en privatperson i form av målvakt skulle stå för importen så vet alla som försökt att krama pengar ur folk som aldrig haft några är hopplöst.. Således skapas ett moment 22, ingen myndighet kan i detta läget göra något åt saken.. Sedan så har jag inte hört om något fall där en båtägare fått ersättning av importören för att ha fifflat med märkningar. Vet att större varv har fått skadestånd efter sig. Men ingen privatperson har hitills blivigt drabbad och tvingad att märka båten av dom källor jag pratat med..

Så jag skulle inte ligga sömnlös om jag satt på en tveksam import. inte med nuvarande regelverk iaf.. Ska d till någon förändring så måste  dfortfarande till en lagändring och tillika myndighet som övervakar att d hela går rätt till.. Den finns inte och således blir Märkningen värdelös..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krav på obligastorisk registrering i ett båtregister och införarandet av båtskatt skulle sitta som ett smäck.

Då är det ingen filur som vågar smyga fram med sin icke CE tillverkade båt.

Då kan man även införa obligatorisk besiktning likande vi redan har på våra fordon. Samt med ett riktigt båtkörkort som måste förnyas vart 10:onde år.

Skatten skulle finansiera rejäl utbyggnad av kustbevakningen och de skulle kunna byta ut sina sunkiga Cobror mot lite rejälare båtar.

Skulle skapa massor med arbetstillfällen vilket är perfektos nu när jobben tryter.

Gött va?

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt en lagändring eller ny lag så är saken biffGuld... Hmm nja är inte så intresserad av detta kan bli marigt att få en Aids båt genom besiktningen. Kan ju klassas som smittobärare och förpassas till pressen pronto.. Näpp d vill jag nog inte vara med omCool.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ! Och myndigheterna kommer väll inte så långt heller!? Jag är defenitivt inte förespråkare för yttligare lagar/regler, min kännsla för allmänt båtfolk, är att Dom iregel kan sina saker.

Men vad gäller detta ämmne, så tros & tycks det mycket, vad jag konstaterat är att det bara är att avvakta och förhoppningsvis finner myndigheterna ingen vättig lösning.

Ps. Du tolkar saker & ting på Ditt sätt, jag på mitt sätt Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ! Jaa !! Hur gör myndigheten DÅ ev? Satt dom inte en tidsgräns?? Kan ju vara intresankt & höra vad förs.bolaget säger/aggerar vid ev. skadaGuld Åter igen säger jag att förhoppningsvis sker ingen skada, då tar bara förs.bolaget bara betalt för sk. riskenFlört

För den delen, så har dom ju försökt med register, vad jag menar är att mydigheterna hela tiden försöker klämma åt båtfolket, finns ju pengar att hämta in juuuu!!!Skrikandes

Senaste förslaget var ju att vi inte skulle SKI.A i sjön. Vem ska bevaka det då? etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man inte lyssna för mycket på en försäljare, då är det oftast klockrent!! Vad jag menar, är att det lönar sig ofta att kolla runt lite, lägger hellre pengar på båtenGlad

Valet är mitt!!! Och det känns Göött!! Begagnat men hoppas/tror det är sjyst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...