sea-ray_230 0 Postad 12 Mars , 2009 Det är inte jag som påstår detta utan sjöfartsverket. Och jag vet inte hur de nya V8 med förgasare är bättre än dom gamla och säljs det föresten längre. Är det någon som vill ha förgasare 2009??? Tror du mig inte så kontakta sjöfartsverkets CE avdelning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 12 Mars , 2009 Varför ska man fråga sjöfartsverket? Som flera andra redan talat om för dig har inte dem längre ansvar för frågan. Du hänvisar hela tiden till ett seminarie... Skulle vara väldigt intressant att veta vilket, innehåll, uppdragsgivare, målgrupp, föreläsare mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 12 Mars , 2009 Det är fortfarande transportstyrelsen man ska vända sig till, på sjöfartsverkets sida står det följande: OBS: Information om båtlivets miljöfrågor, vattensport samt CE-märkning av fritidsbåtar hittas numera på Transportstyrelsens webbplats. Vad är det som inte förstås i den meningen?? Ringer man till dom hänvisar dom fortfarande till transportstyrelsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 12 Mars , 2009 nån han visst före Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 12 Mars , 2009 Jag ringde o försäkrade båten idag. gick igenom div uppgifter som man brukar, skrovnummer, motorer, osv. premie, självrisker osv.. altt va klart, jag tänkte att man kanske skulle sticka in en smygis-fråga lite snyggt ang ce. Svaret jag fick var: NJa... asså.. det där med ce.. det är liksom ingen som begriper sig på och ingen vet vad som gäller ändå. så bry dig inte så mycket om det där.. men du har larm o spårutrustning va? sluta vara så rädda för storebror, för han bryr sig ändå inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Mars , 2009 D var väl i första hand inte V8orna jag avsåg. Utan minstingarna 3,0 osv.. Dessa är mkt ovanliga med insprutning, och jag har sett flera mindre bayliners och sea ray båtar som nya saknar insprut men är svensksålda och (Ce-märkta). Förgasare år 2009 ja vad ska man säga.. Snart stundar ett maskinbyte för mig, en merc efi har införskaffats och är numer provkörd med gott resultat.. Den simpla uppbyggnaden av insprutningen gör den lätt att felsöka och åtgärda.. Vi rev ur kompisens slutkörda fårrd 8a härom veckan. Det blir en nyrenoverad merc förgasar 8a med tillhörande alpha sköld o drev.. Så här i efterhand så vet jag faktiskt inte om man gör d rätta, han fick en hel drivlina i princip nyskick för samma pengar som enbart min maskin kostade.. Jag kommer inte räkna med mer en marginellt mindre soppaförbrukning, för så värst mkt snålare går inte insprutarna.. D e främst på låga varv jag räknar hem besparingarna, och att slippa pumpa armen av sig vid kallstart. Så nu gäller det drevet och skölden håller måttet för annars så har jag ju gjort en botten usel affär.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 13 Mars , 2009 Det roliga med den CE diskusionen är att man kan med rätta tycka precis vad man vill och hitta argument som stöder sin åsikt, men jag tycker du slår huvudet på spiken ...... Antingen så lyssnar man på storebror och lever lyckligt ..... eller så använder man sitt eget omdömme och lever lyckligt. Det är helt enkelt en personlighets fråga vad man tycker inom detta ämne. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 13 Mars , 2009 Eftersom du vet det så är det väl inte så mycket att busa om. Ber tusen gånger om ursäkt om du tog illa vid dig för att jag är så inkörd på sjöfartsverket att jag nämner dom i bara farten ska inte ske igen eftersom det tydligen finns personer som detta känslomässigt berör starkt. Sorry Ce-märkning, Lagar och regler. SweBoat, Handlare, Sjöfartsverket, mm, vet jag inte vad du vill ha svar på. Nöjd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 13 Mars , 2009 Säger det mesta om faktarelevansen i innehållet som du relaterar till. Protektionistiska intresseorganisationer tenderar att tolka på ett sätt som passar dem själva. Ungefär som tobaksbolagens köpta undersökningar avseende rökningens främjande faktorer på folkhälsan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 13 Mars , 2009 Tjena dawa!! Nu har jag kollat även IF, verkar okey men dom blev lite osäker ändockvad gäller Ce-märkning blev hänvisad att snacka med en skadereglerare, hmmm så tydligen är det inte så solklart!? Desutom slår dom inte Svenska Sjö premiemässigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 13 Mars , 2009 Antag att du har en båt som ej är CE godkänd. Lyckes hitta ett försäkringsbolag som inte frågar efter om det är en CE godkänd båt. Sedan händer något med båten och det framkommer att den inte är CE godkänd. Då är nog sannolikt stor att antingen så reduceras ersättningen eller så blir det problem att få ut något alls utan massa bråk mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 13 Mars , 2009 Det står utrcykligen på IFs hemsida citat Gör ni skillnad i försäkringen på om båten är CE-märkt eller ej? Nej, det gör vi inte. Alltså ingen pris- eller villkorsskillnad. Har dom det skrivet på sin hemsida så lär dom knappast komma undan om dom drar av om en bår nu inte skulle vara CE märkt.. Alla som sitter här och säger att det kommer bli massa avdrag osv läs vad det står, och eftersom det står klart och tydligt på hemsidan så lär skjutit sig i foten den dagen dom gör avdrag på en sån sak.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 13 Mars , 2009 Sanna mina ord, jag har kollat väldigt mycket nu/vid det här laget & har kommit fram till att jag tar icke risken att köpa båt som ej är godkänd Som jag skrivet tidigare så ställde jag samma betänklighet vilket bolag vill Du ha när skadan är framme Intressankt ämne, det är helt uppenbart!!!! Kanske var dags & belysa fenomenet ändock. Ha en goooo sommar Svenne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 13 Mars , 2009 Vadå sanna dina ord, tänker väl inte lyssna på dig så länge det inte är du som försäkrar min båt eller??? Säger bolaget muntligt och det står i försäkringvillkoren att det inte gör nån skillnad och det ändå gör det då gräver dom sin egen grav, vad är det som bla du inte förstår? Det står ju i tydlig svenska vad jag kan se. Du som försäkringtagare har skylldigheter gentemot bolaget men dom har även många skyldigheter mot dig som kund, och säljer dom en försäkring med vissa villkor och dessa inte gäller sedan så är dom nog ganska slut som bolag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 13 Mars , 2009 Du får ursäkta, men jag hittade inte den texten, så jag ringde istället. Beskedet var att prata med en skadereglerare istället det är dom som levererar produkten ! hmmm Vilket fall som helst knäcker dom inte Svenska Sjö- premiemässigt, det lönar sig att kolla saker & ting Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 13 Mars , 2009 Vill även säga att jag är inte FÖR detta med CE-märkning, är påväg & köpa en searay, därför att jag uppskattar kvalitet, visst SVENSKT EL NORSKT ja ja okey, men man får väldigt mycket mer båt för pengarna om köper usabåt typ searay Men trots allt, som någon sa tidigare här i temat, lagen är på gång/finns, alltså en tidsfråga innan det ska typ finnas godkännda papper på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 13 Mars , 2009 JAg tror inte det. Om det inte står i försäkringsbrevet att båt skall vara CE märkt så är jag ganska säker att försäkringsbolaget måste betala som skrivet i försäkringsbrevet. Är inte försäkringsbrevet ett kontrakt som bägge parterna har kommit överens om. Lite annorlunda, men i Januari äkta jag till England med bil för att hämta hem en kappseglingsbåt. Eftersom man inte kan köra med dubbar i Tyskland och det är olagligt (så vitt jag förstår) att köra med sommardäck i Sverige när det råder vintervägerlag ringde jag försäkringsbolaget och frågade vad som skulle hända om olyckan var framme. De sa att även om det var vinterväglag och jag körde med sommardäck så täcker försäkringen i Sverige. Lite samma som köra ej CE märkt båt, dvs olagligt. Om man har ett försäkringkontrakt så gäller vad som står där. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 13 Mars , 2009 Det där med papper på att båten är CE godkänd, det får man ju inte ens när man köper en ny båt fast den är CE märkt, enda skillnaden på min förra båt och min nuvarande va att det på min typ bricka i båten stod CE och det gör det inte på den jag har nu. Tillverkaren släpper ju inte ifrån sig några intyg, säljaren får heller inga intyg från tillverkaren så allt är ju en jäkla djungel tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 13 Mars , 2009 Hmmm!! Intressangt ! varför sådan osäkerhet när jag ställer Ce-frågor, det är uppenbart att det är väldigt osäkert, även hos förs.bolg. Chansar DU eller ???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 13 Mars , 2009 Min fina jänke båt är inte CE märkt och det kommer den heller inte att bli, men då har jag fått klara besked från mitt bolag att dom inte gör någon skillnad på märkta el omärkta båtar.. Finns ju även ett sätt till att se det på, hur stor är prisskillnaden på en märk och en icke märkt båt? dom båtar jag kikat på skiljer sig inget men det finns säkert dom modeller där det skiljer i pris, men det kostar ialla fall mellan 30-45000kr att märka en båt är det värt det utlägget? Då får man ju verkligen hoppas att det skiljer mycket på din båtmodell så det betalar sig att man märkt sin båt.. Och framför allt hoppas att det händer något så du får valuta för dina bortkastade pengar ovik570 detta är inget påhopp mot dig eller dina inlägg Senast ändrad av millenium | 13 mars 2009 | 23:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalmarsund 0 Postad 13 Mars , 2009 Ang CE-märkning.... Tanken från början är att tillverkaren (lr importören då...) med CE-märkningen garanterar att varan är säker och att man som konsument skall kunna använda varan till det den är avsedd för utan risk. OM det skulle vara så att ngt händer, så ska man som konsument med hjälp av CEmärkningen kunna spåra tillverkaren (importören), för att därmed kunna avkräva ngn forma av ersättning, återkallande av varan osv. Grundtanken (lr en av tankarna) är alltså konsumentskydd, för att du som kund ska veta att man tryggt kan använda prylarna till det dom är avsedda för, spelar ingen roll om det är bil, båt, motorsåg eller campingstol. HUR man skall använda varan skall framgå av en bruksanvisning ! Det är alltid tillverkarens (importörens) anvisningar som gäller för hur varan skall användas. Sedan kan man tycka vad man vill om lagar osv, man får inte slå ihjäl ngn i Sverige heller, eller köra för fort, sälja knark osv....... Håll Styrbord ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 13 Mars , 2009 Man kan ju inte börja kräva ersättning på en båt som är nästan 10år gammal bara för att den är ce märkt, ce märkningen innebär ju att båten uufyllde kraven när den va ny. Tidigare i tråden stog en jämförelse, en bil klarar sin första bes ska den då inte behöva bes igen?? Innebörden i det jag skrev är ju det du skriver.. Från början va det ju en form av ett kvalitets märkning, det visade ju att den uppfyllde kraven osv men det finns ju ingen kontrollmyndighet som lever upp till detta idag, vitsen med ce märkniningen är lite borta då tillverkarna själva ce märker sakerna dom tillverkar, visst skulle det va bes på båtar vartannat år så skulle det va större innebörd i det du menar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 13 Mars , 2009 Däsutom har jag förstått vid det här laget, att en importerad usa-båt har 110-volts-system,ha ha ,vad gör man då då ?? Joo! Enkelt så kopplar Du in en laddare direkt på bat. landstöm kan Du glömma vid det laget men det funkar. Men hur säkert är det då CE- besiktning??? Tänk Dig ett sennario brand elfel När Du ligger på svaj/kobbe.? Brandskada!! Vad gör Du??? 110-volt/ usamått på elkablar kan vara en fälla, med tanke på att dom kör 110-voltssystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 13 Mars , 2009 En av mina båtar är inte CE märkt men jag är inte osäker eller orolig. Det är bara ett interessant ämne att diskutera även om det aldrig kommer leda någon vart. Ens ståndpunkt säjer lite om personen bakom argumenten (se ett tidigare inlägg från mej). JOhan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 13 Mars , 2009 Tyvärr är det en djungel!! Det är tydligen något på gång vad gäller Ce-märkning, kraven/bevisen=klara papper är tydligen på väg, själv tror jag det är en tidsfråga bara Kan det vara BRA för båthandlaren & vara sjysthur fan stavar man shjyst? Själv kommer jag troligtvis köpa en searay-båt- svensksåld ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 13 Mars , 2009 He he !! Bra poäng!!Grundtanken EU är väll bra så tillvida att dom imp,båtarna bliranpassad till EU. Gillar inte detta handelshinder!! Handelshinder har ställt tillt mycket skit tidigare oså Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 14 Mars , 2009 Skrämselpropaganda rakt av. Och de sk poliserna? Har de inget privatliv. eller? Kan dom inte vända blicken och titta vad som föregår bakom ryggen på dem själva? Har, eller tar man avstånd från mäniskosläktet när man väljer att bli polis, plit, parkeringsvakt, securitasvakt eller..... Fy fan, säger jag bara. Vilka är det som säger till dom att folket är tjuvar, banditer, totalt inkompetenta jäkla idioter som bara hickar när man säger höjd skatt hahaha. Dessa lyder man? T.o.m dödar för dem, jo men jag får ju betalt iaf. Ja kanske det blir en båtskatt vad det lider? Hujeda mig. Eller ett halleluja moment för politiker/näringsliv som har sett till att en pension på 12000:- månaden brutto! Sänks med 520:- den 1/1 2010. ? Men vem bryr sig Men jag får väl betala då! Jag, bry mig. Orka? Jag är 87 år, blind. Kan knappt ta mig upp ur sängen själv. Än mindre laga mat, städa. Jag har hemhjälp 2 ggr i veckan. Det kostar 1200:- / månad. färdtjänsten så klart. De där 12000? Ja de tidigare före 1/1 - 2010. Nej de var brutto. Blöjorna får jag betala själv, även tandläkaren, sjuksystern, medicinerna, Jo visst, det finns högkostandsskydd. Jippi..!!? Funderar just på om man skulle ta och fara in till Sthlm, ja ni vet de där köken, vad heter de? Just det, sopp-köken. Hört att man får gratis mat där. Sverige, vårt fosterland som vi givit vårt liv för....Tack så mycket! Ps. Förlåt OT. Ds Senast ändrad av Sobril | 14 mars 2009 | 03:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 14 Mars , 2009 JAg bara undrar lite vad du menar med usa-mått på kablar? jag tycker att dom är helt sjukt överdimensionerade. dom e så jävla grova att dom knappt går att få in på plint för våra 220 prylar. Vad man gör? man bygger om till 220... hehe... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 14 Mars , 2009 att kablarna är tjockare i ett 110volts system är inte konstigt, då man andvänder mindre volt så blir det mer amper för att få samma effekt. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser