iceman 0 Postad 11 Mars , 2009 Det jag menar är om någon väljer mellan två likadana begagnade jänkebåtar, en privatimporterad som inte är CE-märkt och en som är såld av en auktoriserad återförsäljare i Sverige som är CE-märkt, då måste du väl hålla med om att priset skilljer. Sen tror jag inte heller att det är lönt att CE-märka själv men att det skulle vara ett värdelöst klistermärke, som du skriver, det tror jag dock inte på då jag fortfarande hävdar att det skilljer i pris. MVH/ICE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 11 Mars , 2009 Jag tror också att priset skiljer, men jag tror det skiljer för att den importerade är köpt för 200 000 och den svensksålda är köpt för 400 000... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 Mars , 2009 Jo det är faktiskt så att i de flesta fall är det bara ett klistermärke som skiljer en Ce-märkt båt från en icke Ce-märkt båt. Har vart med vid ett flertal Ce-märkningar. Så precis som ovanstående säger så är inte Ce-märkningen värd ett skit egentligen. Båten blir varken bättre eller säkrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 11 Mars , 2009 Observera att jag inte på något sätt försvarar CE-märkning och visst är det för att hålla pengar inom EU. Gällande sjöfartsverket så förvånar det mig eftersom dom är kontrollorganet, har dom ändra detta sista månaden?? Varför en icke CE-märkt även är värd mindre beror på att den inte kan bytas in hos handlare om nu denne inte vill riskera viten och begå brott och då är det ju ändå en oseriöshandlare och varför köpa av en sådan. Jag tycker sjöfartsverket annars har bra info om detta på hemsidan. Men, men. Vem vill importera nu med dollarkursen? Finns inget att vinna. Lite billigare och mycket mer sliten ( i de flesta fall) var är vinsten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankarbox 0 Postad 11 Mars , 2009 Vet någon om Tullverket har ett register över skrovnummer på importerade båtar? Om så inte är fallet så kan det ju vara svårt att vara helt säker på att en viss äldre båt verkligen kom till Sverige före 16/6 1998. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 11 Mars , 2009 Jag tror inte du försvarar CE-märkningen. Vi har bara en diskussion och då är det mest givande om man har olika syn på saken. =) Kontrollorganet är så vitt jag förstått det Transportstyrelsen. Om de får in en anmälan så kontrollerar de om den aktuella båten eller båtarna har en korrekt märkning. Vet inte hur länge de haft hand om det men jag såg ett inlägg där det stod årsskiftet... Det jag tycker saknas i den här CE-historien är följande: Om någon anmäler till Transportstyrelsen att min båt är omärkt så ska de kontrollera detta och ålägga importören att CE-märka den. Vad händer om de inte får tag i någon importör??? Jag har inte hittat nåt svar på det... Transportstyrelsen vet inte heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 11 Mars , 2009 Det där gäller redan i Sverige...gäller i hela EU. Jag tror att det kommer finnas enkla sätt att uppnå kraven så lagen blir totalt värdelös, precis som märkningen självt. Snart drar det igång företag som utför certifiering för en billig penning...om ett svensk företag tar 30-50 000 för detta, hur bra marknad är då inte det att slå sig in på. Om jag skulle kika på en båt och se att den är en Sea Ray bla bla...så behöver jag ju inte mäta tjockleken i skrovet för att kunna smacka på den ett klistermärke när företagets övriga modeller klarar kraven. Är helt övertygad om att det kommer finnas möjlighet att märka båtmodeller, som även finns som redan CE-märkta, väldigt billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 11 Mars , 2009 Ja jag ser det, man snackar om att det bara är eu´ s fel. Jäkla eu direktiv! Men man ska man vara helt klar på att det fungerar lika över nästan hela världen. Det kommer sig antagligen av att USA var lite hur som helst när det gällde tullavgifter tidigare. Tänker då närmast på stålindustrin. Man producerade stål i USA, Svensk stål var billigre men då höjde man tullavgiften så att ameriknarna skulle köpa inhemsk stål. Nej, vi är nog lika dumma kålsupare allihop. Så fungerar det fortfarande och tredje världen är mest utsatt. (Så, nu fick jag det sagt) Märkligt att man inte kan få reda på vad som gäller egentligen, smart drag av våra fantastiska politiker igen. Du är skyldig att ta reda på gällande lagar och direktiv, men ingen kan tala om vart det står eller vad som gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 11 Mars , 2009 Det är så man håller befolkningen i schack... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 11 Mars , 2009 Affärside. Jag startar ett företag som CE märker din båt för 5.000kr. Det ända jag förvisso gör är att klistra dit en CE skylt. För kunden blir det ändå bättre eftersom jag kommer inte att påpeka något som måste ändras för att den ska uppfylla CE krav, dvs du får skylten för 5.000. Punkt slut, och alla är glada. Var (om någonstans) brister detta resonemang. JOhan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 11 Mars , 2009 Det blir ju lite krångligare än så... Först måste du ha ett företag som är kontrollerat organ eller vad de nu kallar det, och nej, det betyder inte att man ska gå till doktorn och visa upp sig. =) Men hur svårt ska det vara att få till ett sånt företag i nåt u-land inom EU. (nejdå Sobril, vi utnyttjar inte tredje världen nu, det var inom EU) Sen kan de lätt kolla om båten är en Sea-Ray genom att man sänder in fotografier på skrov, motor och en säkringsdosa samt bifogar original skrovnummer där ju faktiskt tillverkaren även står med. (kanske även ett foto på skrovnumret) Nu kan de kolla att modellen finns som CE-märkt inom Europa och därmed skriver de ut dokumenten och trycker upp CE-plåten. De har då inte tagit någon som helst risk. Vad kan det kosta? 1000kr? Om modellen däremot aldrig varit CE-godkänd kan jag förstå att det krävs lite mer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 11 Mars , 2009 Hej alla båtälskare Tydligen satt jag igång ett HETT ämne, väldigt intresangt. Senast idag kunnde jag inte låta bli & ringa olika försäkringsbolag igen. Jag ringde & ville försäkra en båt sea ray 25-fotare, inga problem efter alla uppgifter dom ville ha. När jag sa att den inte är CE-märkt blev det annan ton i skällan Trygg-Hansa menade att det kan bli reducerad ersättning dv.s minst 50%. hmmmm? Atlantica menar att dom försäkrar fullt ut men med en premiehöjning på 10%. jaahaa? Svenska sjö säger helt enkelt NEJ! Okey? Uppenbart så gäller detta med CE-märkningen helt klart, det är tydligen en lag som kommer kräva papper på att det är okey också. Fundera på detta, när det inte händer något DÅ är det frid & fröjd. Men när skadan är framme, vilket förs.bolag vill Ni ha då?? Med varma hälsningar ovik570 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 11 Mars , 2009 Jag har IF, de skriver på sin hemsida att de har inga skillnader i premie eller ersättning även om båten inte är CE-märkt. IF var för övrigt billigare än de andra bolagen även utan CE-diskussionen. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 11 Mars , 2009 Sorry. Hälften av alla importerade CE-märkta båtar har redan dessa falska skultar från Tyskland eller Holland redan utfärdade av blufföretag och därmed värdelösa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 11 Mars , 2009 Helt säkert ska jag kolla dom oså, har ju inte köpt båten än men kolla kan man Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman 0 Postad 11 Mars , 2009 Okey, jag ger mig. CE-märkning av båtar kan man skita i för det är ju bara skit alltihop, eller hur Dawa. MVH/ICE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 11 Mars , 2009 nu måste jag åxå vara med lite... Vad jag har förstått så går det inte att ce-märka båtar med förgasrmotorer. typ dom flesta 5,0, samt 5,7 v8 mellan 96 o typ 2004... inte riktig ce vill säga.. så om jag då har en båt med 5,0 tvåports mercruiser från säg 2000. och jag VILL märka så går det ÄNDÅ inte... och vad jag har förstått så godkänns inte 110v över huvud taget. så där är man rökt åxå.. snacka om dubbelmoral... det är inte olagligt förns man åker fast Senast ändrad av Killroy | 11 mars 2009 | 23:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 12 Mars , 2009 Angående andrahandsvärdet så tycker iallafall jag att det borde vara en väsentlig skillnad. Dawa länkade ju så vänligt till Transportstyrelsens hemsida. Vad händer om jag inte CE-märker båten? När båten kommer till den svenska gränsen från ett land utanför EU/EES kan den bli stoppad i tullen. Då kommer det att kontrolleras om båten är korrekt CE-märkt. Oavsett om båten stoppas i tullen eller ej är det alltid du som importör som ansvarar för att den är korrekt CE-märkt. Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma när som helst i framtiden. Om du redan sålt båten vidare kan det vara grund för hävning av köpet. Skulle du tvingas göra en efterkontroll flera år efter importen måste båten uppfylla de vid den tidpunkten gällande kraven. Det är alltså gällande regler vid den tidpunkt som båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda och inte de regler som gällde när den importerades. Med konstant ökande krav på buller, säkerhet och avgaser är det troligt att båten måste genomgå omfattande upprustning som kan bli kostsam för att klara kraven. Detta kan du som importör bli ålagd att utföra oavsett om du äger båten vid tidpunkten eller inte ägt den på flera år. Den kan ha sålts i flera led, det är fortfarande du som importör som är ansvarig. Grund till hävande av köp låter ju inte som någon höjdare för värdet precis. Egentligen är det ju ointressant om Transportstyrelsen kan spåra importören eller ej, den detaljen lär ju en missnöjd ägare ombesörja själv. Usch vilken soppa,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 12 Mars , 2009 Är du öppen med till en ev köpare att båten inte är CE märkt och skriver med detta i köpe handlingen så kommer man ifrån det. Men i ett sånt här läge uppkommer ju en ny fråga och det är ju vad har en köpare för ansvar? Det innebär ju att du kan köpa en båt (icke ce märkt)på hösten och sen när du tröttnat i slutet av sommaren året efter då är det bara att häva köpet, det innebär ju att man kan byta båt varje år jiipie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 12 Mars , 2009 Det lustiga är att det inte går att eftermärka en båt med förgasarmotor även om den är ny. Hur kan det då komma sig att Uttern, Ryds, Bayliner m.m som säljs nya i Sverige med exakt samma förgasarmotorer och är CE-märkta??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 12 Mars , 2009 min kom via gbg-hamn i förra veckan, tullen tog in den och gjorde nån lysning vad den nu innebär, rev runt inne i kabinen o förmodligen letade efter knark, det var INGEN som äns nämnde CE. så det där att tullen skulle bry sig, det kan ni ju glömma.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 12 Mars , 2009 Enl det seminarium jag var på förra veckan så håller tullen på att förstärker sig för att se om emissionskraven uppfylls. Gör dom inte det så får du lämna motorn kvar hos tullen och endast ta in båten. Det gör att man skall passa sig för de förgasarmotorer du nämnde eftersom dom inte klarar emissionskraven. Har du nu fått igenom en sådan båt och den om något år skulle vara inblandad i något som gör att myndigheterna för ögonen på din båt (kustbevakning, polis, tull, mfl) så kan dom begära allt detta i efterhand även om du sålde båten för några år sedan så är DU ansvarig för detta och de kostnader som uppstår samt att den som köpt båten av dig då har giltigt skäl att lämna tillbaka båten till dig och du betala tillbaka köpeskillingen. Så är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 12 Mars , 2009 En lösning är ju att annonsera båten i Norge istället... då är den plötsligt sjöduglig igen utan CE-märke... =) Det här med CE är en bra tanke i grunden tycker jag. Det jag stör mig på är att eftermärkningen när det gäller importerade båtar är gjord för att försvåra i första hand... Hade de varit intresserade av säkerhet så hade det gått att lösa på många bra sätt. Men nu handlar det bara om att jävlas med de som vill kunna äga en lite större båt utan att bli utfattig på köpet. Allt för att handlarna ska kunna stoppa fickorna fulla. Kapitalistsvin... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Mars , 2009 Norge funkar inte, de följer lagen om CE-märkning fullt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 12 Mars , 2009 Det var som fasen... de väljer de dåliga delarna av medlemsskapet...haha. Om man som svensk tycker det är en idiotisk lag, vad ska man då inte tycka som norrman...då man inte ens är medlem i EU och ändå begränsas av denna lag... då skulle jag gå i taket... hahaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Mars , 2009 Ja, Norge lär visst vara ett av de länder (alla EU-länder inräknade) som bäst följer EU's lagar och regler... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 12 Mars , 2009 Våren -08 köpte jag mig en helt ny champion 545 på en känd firma, fick ju naturligtvis med alla papper som fanns till båten. Det va instruktionsböcker serviceböcker inte på ett enda ställe näms CE märkning, inga papper på detta, jag betalade en bra bit över 200tkr enda skillnaden va ju att på typ brickan stog det CE. Jag frpgade om det inte skullle vara med papper angånde det här med CE och svaret blev att dom inga mer papper får när dom får båten levererad till sig. Tillverkaren släpper inte ifrån sig några intyg som dom betalt med dyra pengar.. Det stog någånstans längre upp i tråden att man ska ha ordning på alla papper??? Vilka papper man får ju inga med sig när man köper ny båt, polaren köpte en ny glastron våren -07 likadant där inga papper lr intyg på nån CE märkning och även den är köpt på välkänd båtfirma i sverige Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 12 Mars , 2009 Det här är interessant och även om jag inte har för avsikt att starta en sådan rörels så kan man fråga sej hur väredelösa dessa skyltar är. Jag erkänner att jag inte har 100% belägg för nedstående men det känns som det är sant: 1, Tillverkare/Importörer utför själva CE märkining av sina egna båtar. Systemet bygger på självkontroll men det finns inget kontrollerande organ som undersöker om CE specification har följts. 2, I realiteten så uppfyller ingen båt som säljs i Sverige CE specificationen till 100%. Vad min vän sa om gasol intalleringar på husvagnar/bilar tycker jag styrker detta påstående likväl vad som tidigare skrivits om båtar med förgasar motorer men som förmodligen säljs med CE märkning idag. När jag själv tog in min båt så förtullades den i Tyskland. När den fraktades vidare till Sverige undrar jag om Svenska tullen var inblandad eftersom den redan var förtullad inom EU. Är det inte då de regler den Tyska tullen för införande till EU snarare än den Svenska tullens. Vilken härlig soppa. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 12 Mars , 2009 Helt rätt i dina påståenden. Det jag fick veta på seminariumet i ämnet jag var på att svenska, tyska och hollänska tullen är i startgroparna för ett samarbete i frågan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Mars , 2009 Mkt svårt att tro detta, d säljs fortfarande nya svensksålda (CE-märkta) båtar med förgasar maskiner.. Dessa skulle vara minst lika angelägna att stoppa för kbv som någon import då.. Svensksålda förgasarmaskiner med Ce-märkning säljs oxå på löpande band.. Så tyvärr så stupar ditt ressonemang ganska tvärt. Sedan så är d inte olagligt att importera nya delar och eller maskiner som är renoveringobjekt eller liknande.. Detta har jag och många med mig gjort i åratal med gott resultat.. Finns ingen tull i världen som kan ha synpunkter på dom importerna.. Och sedan om 2år när man har skruvat i maskinen så vet ingen om d är båtens orginalmotor eller hur mkt som är ändrat från den befinterliga intalationen.. Således kan man kring gå dom reglerna enbart genom att köpa båt och motor för sig som import.. När båten sedan sålts av i omgångar finns d ingen som kan spåra importören och hela märkningen presikberas.. D måste till en lagändring om dessa märkningar ska fungera i praktiken, d vi har idag funkar inte som ett regelverk utan mer som ett kan kanske vara bra o ha objekt.. Har massor med vänner o bekanta som importerat båtar och sedan kört på grund med totalvrak som följd.. Försäkringsbolagen som försäkrade dom båtarna har iaf betalat ut ersättning och detta helt utan krav på Ce-märkning.. D får mig att fundera på hur många d egentligen är som blivigt drabbad av byrokraternas vrede och maktmissbruk.. Jag har if inte hört ett enda fall som kan härledas till att båtägare inte fått ut någon ersättning pga saknad Ce-märkning.. Man kan nog inte bara propagera för sin egen sak någonstans emellan måste man bassera sina erfarenheter i fakta.. Något jag själv kanske inte är världsbäst på, men detta är precis på samma vis som alla som laddar ner film o musik osv.. Folk vet att d är olagligt, men dom skiter likväl i d.. Samma sak med Ce-märkningen.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser