Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
ovik570

CE-Märkning

Rekommendera Poster

Hej alla glada ! Mycket snack om detta!!Obestämd Tydligen/helt klart så gäller lagen.

Har snackat med  Transportstyrelsen ang detta, dvs. köper jag en båt som är importerad före 16/6 - 98 så är det lungt. Köp en efter detta datum så ska det vara CE-Märkt.

Har pratat med olika fösäkringsbolag också, JAAAA, dålig koll.

Men säger ett försäkringsbolag att det kan bli såkallad redudesande ersättning i ett sådandt läge vid skada, då kan det bli kostsamt.

Betänkt att lagen finns, vad gör ett försäkringsbolag då???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dej om att dett amed icke CE-märkning kan bli något försäkringsbolagen kan ta till om de inte vill betala.

Man borde reglera det i villkoren på något vis. De facto finns det många båtar som är byggda efter 1998 som inte är CE-märkta, inte bara för att de är importerade, utan pg av att de är byggda som halvfabrikat tex.

Sedan är det ju så att CE-märkning är en loka EU-angelägenhet så om försäkringsbolagen krånglar får man väl höra av sig till ett bolag i Norge tex. Det vet dom kanske om.

Förhoppningsvis.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så här. Skickade ett mail till mitt försäkringsbolag och frågade om det det spelade nån roll att min båt ej är CE-märkt. Har nu svaret på papper om det skulle bli tjafs. Sen får man ju läsa villkoren varje år i fall det skulle ändras i denna fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är inte CE-märkt, men kom till Sverige efter gränsdatumet.

Jag gör så här:

Jag tittar på min båt och frågar mig om det går att åka med den. Det gör det. Får man åka med den? Ja, det får man. Jag ringer försäkringsbolaget och frågar mig om det går att försäkra den. Inga problem.

Därmed åker jag gladeligen i min båt. Det gick bra att åka i den 1999 och det går bra att åka i den nu. I det här fallet ger jag blanka fasen i om någon myndighetsperson i efterhand (CE-reglerna kom någon gång efter år 2000, om jag inte minns fel) bestämt sig för att det skall vara något slags problem.

Det enda problemet man har är att en återförsäljare inte får sälja båten. Däremot får man sälja båten till en privatperson. Och privatpersoner får köpa den. Och försäkra den. I alla fall på Atlantica - där jag försäkrar den. Och åka med den.

Ska vara CE-märkt innebär för mig endast att jag inte kan sälja båten via en återförsäljare samt att det möjligtvis kan bli någon form av krångel om det blir en försäkringsskada. Jag har haft båten sedan den var ny. Den har legat mitt i Stockholm och har inte ens råkat ut för att någon försökt stjäla spriten. Så jag ifrågasätter ibland varför jag överhuvud taget skall ha en försäkring.

Blir det en dag aktuellt att sälja båten så finns det en marknad för icke CE-märkta båtar. Vill man CE-märka den i efterhand så går det enligt vad jag har hört att bygga om den till CE-märkt. Kan kosta 30.000-50.000.

Den summan kan man dra av på priset och sen är det upp till köparen att avgöra om det är viktigt att båten är CE-märkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antag att detta skulle bli mer allmänt accepterat så skulle det även förekomma import av helt olämpliga båtar som vore farliga. Privatpersoner som skulle importera och sälja vidare båtar som inte skulle gå att få godkända på grund av att de inte är sjövärdiga. Och farliga båtar vill vi väll inte ha in, eller?

CE märkning är ju inte införd för att jävlas med folk utan för att öka säkerheten.

För att göra en parallell så är kravet inom EU att maskiner som används ska vara CE godkända. Detta är inte heller för att jävlas utan för att bygga in säkerhet samt att alla EU länder håller samma nivå. Ger samma kostnader och enkelhet att köpa eller sälja maskiner inom EU. Importerar du en maskin utanför EU och som troligen inte är CE gokänd MÅSTE den CE godkännas här före den tas i bruk oavsett om den verkar säker.

I Sverige har vi lagar som ska följas även om man inte tycker om dem. Ska båtar efter -98 vara CE märkta så ska de vara det även om det går att komma förbi vissa försäkringsbolag just nu.

OBS till er som läser detta och har en icke CE godkänd båt så betyder det inte att jag menar att era båtar är skit och farliga.

En CE märkt båt ger köparen en viss grundtrygghet att bränsletankar är av lämplig sort, jordning finns och att skrovet är byggt så det ger en sjövärdig båt mm. Utan krav på båtar måste alla köpare vara experter på att inspektera båtar och vi skulle troligen få betydligt fler olyckor.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-märkning är mer ett handelshinder enligt mig. Ett påfund för att behålla pengaflödet inom EU.

Säkerhetsfrågan faller på självcertifiering. Är för säkerhet men med självcertifiering blir CE-märkningen ett system som ej fungerar. Fram med ett system som fungerar och ställer bättre krav på att certifieringen verkligen uppfylls. Vad hände med Norske Veritas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt en stingray 230sx -06 är inte CE märkt då jag tog hem den själv från usa, nu när jag pysslat om den i vinter har jag sett att allt är redan CE märkt så det här med att båtar som är märkta är en trygghet för en ev köpare är ju rena bullshitten. Alla mina instument, tanken, slangar, styrvajer mm mm precis allt är ju redan märkt, det skulle alltså innebära att om jag skulle låta CE märka min båt så skulle jag betala dom här 35-50 tusen kronor för att någon ska fylla i ett papper om att allt är som det ska ALDRIG det skulle falla mig in..

 

Håller med en av föregånde talare att det bara är ett sätt för att få in pengar och att hålla pengarna inom eus gränser, och så länge inte försäkringbolagen kräver det så kommer  inte alla som köper en icke CE märkt båt att kosta på dom slantarna för att märka den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-märkning är mer ett handelshinder enligt mig. Ett påfund för att behålla pengaflödet inom EU.

 

För att skapa samma förutsättningar inom EU och ge ökad säkerhet.

 

/Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolagen tassar nog på tå. Skulle de säga kategoriskt nej till icke CE-märkta båtar så skulle det nog kosta många sköna intäktskulor. Samma sak om de skulle vägra betala för skador som inträffar. Juridiskt är de friskrivna, men jag tror att de avhåller sig från att ta i med hårdhandskarna.

Därför är det just nu - i mina ögon - lite hyckleri över det hela. Återförsäljare får inte befatta sig med icke CE-märkta båtar, men försäkringsbolagen får göra det.

Det bolag som erbjöd fullt försäkringsskydd även för icke CE-märkta båtar (efter besiktning á exempelvis 10.000) skulle nog kunna skära lite guld. Men det är sannolikt inte tillåtet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bolag som erbjuder fullt försäkringsskydd även för icke CE-märkta båtar heter IF. Så här skriver de på sin hemsida under Fråga specialisterna:

Hej,jag funderar på att köpa importerad serietillverkad motorbåt (Sea Ray) från USA. Gör ni skillnad i försäkringen på om båten är CE-märkt eller ej?

Hej Peter!
Nej, det gör vi inte. Alltså ingen pris- eller villkorsskillnad.

Hälsningar
Dan Falconer

http://www.if.se/web/se/Privat/Radochtips/Fragaspecialisten/Batmotor/Pages/Batforsäkring.aspx

 

 

Nåt bolag jag pratade med hade en tilläggspremie på nån tia/månad för icke CE-märkt.

Ett annat bolag jag pratade med sa att de bara kunde få problem i det läget att båten blivit stulen, jag fått min ersättning och sen hittas båten. Då skulle försäkringsbolaget stå som ägare till båten. Men det skulle i så fall vara försäkringsbolagets huvudvärk sa han. Antar att de då måste märka båten för att få sälja den vidare. Eller dela ut som bonus till nån chef kanske. =)

 

 Edit:



Senast ändrad av Dawa | 09 mars 2009 | 10:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede, jag har stor respekt för dina åsikter men i det här fallet är du ute och cyklar. =)

Visst, CE-märkningen generellt härstammar ur säkerhetstänk. CE-märkning i efterhand av importerade båtar gör det inte. Där handlar det bara om att tvinga oss konsumenter att köpa dyrare båtar på vår hemmamarknad så handlarna får in mer pengar.

Varför gäller CE-märkningsregeln för importerade båtar bara för båtar i den storlek som importeras mest frekvent, i de klasserna där pengarna finns? Borde man inte vara lika rädd om människor som är ute i små båtar om nu säkerheten är det avgörande?

Här i Sverige är vi uppfostrade att staten/myndigheter tar hand om oss. Om de säger att en båt med klistermärke är mycket säkrare än en båt utan klistermärke, även om de är byggda på samma fabrik på samma sätt, så tror vi på det. För de skulle aldrig ljuga för oss eller ha en baktanke med ett sånt agerande.

Om en lobbyist i Bryssel viftar med lite gåslever framför en politiker så ser ju den politikern fördelarna med hög säkerhet och vi får en lag att CE-märkning ska göras i alla båtar som importeras. Det finns ju ingen som tjänar pengar på att förklara att USCG-märkningen är mer seriös än CE och att importen därför inte borde regleras med CE-märkning, så naturligtvis kommer ingen vifta med gåslever med baktanken att låta Nisse importera sin båt i fred.   

Pengarna styr och de företag/handlare/marknader som har monetära intressen, och slagkraft, kommer alltid kunna påverka mer än de som inte har det.

(USCG-märkning = United States Coast Guard)  

I ditt sista stycke menar du att CE-märkningen ger dig som köpare en viss grundtrygghet??? Näää inte ett dugg.
Finns flera trådar här på MG om personer som ska byta bränsletank i båten. Inte är du garanterad att det sitter en tank av lämplig sort bara för att du har ett klistermärke i båten.

Det du vet är att den från början, i nyskick, enligt tillverkaren, uppnådde de kraven som fanns då när båten tillverkades.
Allt som modifierats därefter kan vara precis vad som helst eftersom det inte finns någon återkommande besiktning av CE-märkningen.

Hade säkerheten varit högsta prio så hade man naturligtvis godkänt USCG-märkningen som bevis för en säker båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag måste kommentera sista stycket lite till...

En CE märkt båt ger köparen en viss grundtrygghet att bränsletankar är av lämplig sort, jordning finns och att skrovet är byggt så det ger en sjövärdig båt mm. Utan krav på båtar måste alla köpare vara experter på att inspektera båtar och vi skulle troligen få betydligt fler olyckor.

Utan krav på båtar??? Vi har massor med båtar som är tillverkade innan lagen om CE-märkning. Hur ska vi göra med de mängder av båtar från 70- och 80-talet...ja även större delen av 90-talet..?
Menar du verkligen att en köpare av en CE-märkt båt inte behöver undersöka båten lika mycket som en köpare av en icke CE-märkt båt?

Två identiska Sea-Ray 230 från -04, ena annonsen där båten är CE-märkt, och andra annonsen där båten är USA-importerad och därmed inte CE-märkt. Menar du att man måste kolla tanken i den ena men inte i den andra pga CE-märket?

Jag är livrädd för att ditt sätt att tänka ska sprida sig till en allmän kunskap, just det tänket att Ah, den är CE-märkt, så jag behöver inte kolla jordningen på bränsletanken, eller sprickor i skrovet.

Om du tänker efter så tror jag du också hör det orimliga i ett sånt resonemang. En CE-märkning är långt i från en garanti att båten är i bra skick, ens i sjövärdigt skick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte heller att den som tagit in en båt och inte CE-märkt den av godkänt organ. ( finns massor av bluffmärkningar) Är även ansvarig för ev olycka i all framtid om man sålt den vidare. Hur kul är det om telefonen ringer 20 år efter att man sålt båten och någon berättar att tanken exploderat och ett antal personer omkommit och att du är ersättningsansvarig för detta (skadestånd, bärgning, livräntor och allt vad det innebär, troligen miljoner) så tro inte att det är riskfritt bara för att man kan försäkra båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte vara rädd att mitt sätt att tänka ska skapa problem.

Visst kan två identiska båtar vara precis lika säkra precis som en som inte har CE märkning alls. Det inte det det handlar om utan det är ett gemensamt sätt att sätta samma krav på utrustningar och detta fallet båtar.

Men för att göra parallellen med maskinutrustningar för att slippa i tänket med problemen som rör importerade båtar.

Då jag själv har gjort varit med och genomfört CE godkännande av tillverkningsutrustning och även upphandlat utrustningar från både Sverige och andra länder, så inser man hur mycket enklare det blir att just ha gemensamma regler.

För en tillverkningsmaskin krävs av tillverkaren att göra riskanalys och parera för ev. risker. Ta fram dokumentation och en riktig bruksanvisning. Som köpare spelar det ingen roll var maskinen tillverkats inom EU för att den då som CE märkt ska framtagits på rätt sätt. Givetvis finns det skillnader i säkerhetsnivåer men ska uppfylla vissa kriterier.

Vårt Svenska Arbetarskyddsstyrelsen kräver detta av utrustningar som införs och används i Svensk produktion. Även äldre utrustningar krävs att man genomför riskanalyser och åtgärdar risker.

Detta ger ökad säkerhet på våra arbetsplatser och enklare anskaffning av utrustning. Är det fel?

 

Nu tillbaka till båtar, om nu några tycker att jag avlägnsat mig för mycket från ämnet.

Om båtar som tillverkas gör detta för att uppnå högre säkerhet, vad kan då vara fel?

Att sedan ha ett gemensamt system för samma säkerhetstänk, är det fel?

Om man har rimliga krav för import av båtar utanför EU, vad kan då vara fel i att kräva att dessa är säkra?

Visst finns det säkra båtar som inte är CE märkta men det skulle även införas en mängd båtar som vore helt olämpliga om vi släppte allt fritt. T.ex. skulle säkert en hel del båtar komma från lågkostnadsländer med brister i både sjövärdighet och andra säkehetsbrister. (givetvis skulle det komma in bra båtar också)

Så vad är egentliga problemet?

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det är självcertifiering utan någon som helst kontroll. Såg ett test i nån båttidning för några årsen. Ett antal Ce-märkta båtar kontrollerades med brister på många punkter.

Att Ce-märkta båtar inte uppfyller kraven och att kraven ej efterföljs det skiter EU, Sverige m.m i bara de kan hålla pengarna inom Europa så mycket som möjligt så är de nöjda. Mao det handlar inte om båtens säkerhet i detta fallet.

Som sagt fram med ett system som fungerar och som sätter båtens kvalite/säkerhet i fokus och inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det egentliga problemet är att de inför ett handelshinder under förevändning att det är för vår säkerhets skull.

Hade en USCG-märkning automatiskt genererat ett CE-godkännande så hade jag kunnat respektera det. Eller att man behövde ha en båt som antingen var CE-märkt eller USCG-märkt eller motsvarande.

Det jag retar mig på är att CE-märkningen inte ger något mervärde, ja inte ens något värde alls eftersom det inte finns någon återkommande uppföljning, besiktning.

Det är ju som om vi i bilvärlden skulle nöja oss med att biltillverkare besiktar bilen när den rullar av bandet i fabriken. Sen ska vi känna oss trygga att den klarade den besiktningen för 10, 20 eller 30 år sedan... den märkningen har ju noll värde så fort den lämnar fabriken och går till första ägaren. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håhåjaja... jag skrev ett långt svar men det försvann när jag klickade på skicka...

Jag tycker du kör med skrämselpropaganda blandat med lika delar bullshit här, men du är ju partisk eftersom du är en av dem som vill hålla pengarna hos båthandlarna. =)

Menar du helt allvarligt att skulden för en olycka förskjuts på importören om den inte är CE-märkt medan om den är CE-märkt så blir kaptenen ansvarig?

Då kör jag nog helst omkring i en icke CE-märkt båt som någon annan importerat, för då blir ju aldrig JAG ansvarig för olyckan.

Jag har själv ringt upp Transportstyrelsen och frågat hur jag eller de själva får tag i vem som importerat en specifik båt och de svarar att det kan man inte. Finns inga listor eller papper som visar på vem som är importör vid privatimport.

Det är heller inte den tidigaste ägaren man får tag i som blir importör enligt ovan samtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör  ett förs.bolag vid en skada. Ej Ce - märkt, ring & fråga!!  Jag menar att, säger dom att det kan bli reduserad ersättning så betyder det att DU får ca 50% av värdet, vid uppenbar skada: SYNA ERA FÖRS:BOLG. För vem vill förlora om skadan är framme??

Håller med CAPITAN ang försäkran, BRA! Låt en skadereglerare syna båten, alt TA FOTON och bekräffta verklighet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på RINGHEDE & DAWA, så är det klara besked men ändock inte. Jag menar att HUR I H...Te ska vanligt folk kunna ha koll på detta fennomen ang CE-Märk??? Båtfolket borde igentligen ta reda på fakta & vad som IGENTLIGEN gäller, DÅ menar jag inte DOM som , SÄLJER BÅTAR. PS. Vem vill riskera 50% ersättning?? Måste finnas ett ett bättre sätt för detta fennomenCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarerGlad RISK FÖR ATT JAG KOMMER ATT KÖPA EN O-märkt båt,

Får jag bara ett klart från förs.bolag så ska det vara lungt, så länge det inte händer något så är det lungt för alla förs.bolagCool

 

Haa dää göött!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga elaka ord!!! Jag kör inte med någon som helst propaganda och åker dessutom själv en importerad båt. Du läste nog inte riktigt vad jag skrev. Det är Du som importerat båten och INTE CE-märkt den av anmält organ som i all framtid är ansvarig för ett ev tekniskt fel som leder till en olycka. Inte om du är full och kör upp på land men låt säga att en kortslutning leder till att tanken expluderar eller att skrovet spricker ch båten sjunker. Du är då helt ansvarig för detta eftersom du sålt en död produkt inm EU. Har du svårt att tro det så ta kontakt med sjöfartsverket. Jag har rätt omfattande utbildning i frågan av just dessa så jag vet vad jag talar om. Du kan ta in en båt, strunta i CE och sedan skrota den när du tröttnat men säljer du den ska du också veta vilket ansvar du tar på dig.

Och du, lite trevlig ton skadar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

=) Enda ordet jag kunde hitta i mitt svar som kan tolkas som elakt var bullshit, men jag tyckte ju att det var skrämselpropaganda blandat med bullshit... inte elakt menat faktiskt, men det är svårt att få med betoningar och kroppsspråk i text tyvärr. Så här i efterhand kanske jag borde använt ett ord som snicksnack eller så istället.

Ber om ursäkt om du tolkat inlägget som elakt och otrevligt, det var inte meningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var återigen ut på transportstyrelsens hemsida och jag hittar faktiskt inte någonstans att man som importör skulle vara ansvarig för tekniska lösningar på båten om man inte CE-märkt...däremot är man som importör av en redan CE-märkt båt ansvarig för att märkningen är äkta.

Är det det ansvaret att märka båten du blandat ihop med tekniska ansvaret?
Eller är det en näringsidkares regler kring märkningen du blandar ihop med en privatimportör?

Jag har ringt och pratat med Transportstyrelsen, inte Sjöfartsverket som du hänvisar till, för det är Transportstyrelsen som har hand om de här sakerna, vilket du borde veta om du har en omfattande utbildning i frågan. Det de säger är att de har inget register över privatimporterade båtar och kan således inte ålägga privatimportörer att CE-märka en båt om inte importören är känd av ägaren eller vem som nu kommit med det aktuella kravet om märkning.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry Dawa. Det är sjäfartsverket som har det ansvaret för båtar och det är även dom som ålägger oss vite om vi byter in och sälje en felaktigt märkt båt.

Ta du ock kontakta dom. Dom har nu 3 heltidstjänster för detta mot tidigare 1 så någon borde du få tag på. Vidare så är det faktiskt så att det är förbjudet att sälja en icke CE-märkt produkt inom EU och gör du det så är du ansvarig, det går inte att komma ifrån eftersom du i så fall begått ett brott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill göra det lätt för sig när man köper båt så väljer man en CE-märkt båt.Om man vill krångla till det så köper man en icke CE-märkt dito, men då naturligtvis till ett lägre pris. Det är bara att välja. Det hjälper inte att vi sitter här på forumet och tycker att det är skit med CE-märkning och vad det innebär, det är bara att gilla läget. Det gäller ju i hela EU så det får vi nog leva med. För er som inte har någon CE-märkt båt så får man hoppas att ni inte har betalat fullt pris för det kan ni aldrig räkna med att få vid en ev. försäljning.

 

ICE  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en kamrat som arbetar på ett kontrollorgan att gasolinstallationer på husvagnar/bilar är gjort riktigt. Om jag förstig det rätt så på CE märkta fordon så har man i de flesta länder en självkontroll hos tillverkaren att installation följer CE kraven. Med andra ord en tillverkare kan helt enkelt CE märka sin produkt under premissen att han hävdar att CE kraven är följda. När detta organ kontrollerar fordonen visar det ofta på betydande avvikels från CE specification. Vidare är texten olika i olika länder där t.ex. ett land står det ska medans i ett annat står det bör.

Med andra ord, det finns inget obligatoriskt kontrollorgan som undersäker att CE specificationen för en produkt är uppfyld.

I självkontrollens anda, vad hindrar en privatperson att sätta dit ett CE märke och hävda att enligt hans tycke uppfyller båten kraven.

Om olyckan är framme och det visade sej att den felande länken inte uppfylde CE kraven. Jag har aldrig läst om något företag som blivit stämd och fått betala skadestånd i ett sådant fall. Som per ovan, de flesta husbilar/vagnar har ej en gasolinstallation som helt följer CE kraven även om de är CE märkta.

Mycket skrämsel propaganda här. Den enda verkliga nackdelen med att köpa/sälja icke CE märkt båt är att marknadsvärdet är lägre.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, är det inte såhär från 2009-01-01:

Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Vägverket och Banverket är myndigheter som författar regelverk som vi måste följa. Transportstyrelsen är det organ som har hand om att kontrollera att vi följer dessa verks författningar?

Denna nyordning har väl tillkommit för att inte myndigheten ska vara både föreskrivande och kontrollerande. Eller?

Att vi sedan hatar dessa verks föreskrifter mer än något annat på jorden är nog slöseri med resurserna, eftersom vi bara kastar bort vår energi på något som vi ändå i slutändan måste följa.

Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är saxat ifrån sjöfartsverkets hemsida

 

OBS: Information om båtlivets miljöfrågor, vattensport samt CE-märkning av fritidsbåtar hittas numera på Transportstyrelsens webbplats.

 

Och ringer man till dom blir man hänvisad till transportstyrelsen så du har nog själv ingen större koll på detta sea-ray_230  , jag ringde för 10min sedan och blev hänvisad..

Och att en båt utan ce märkning skulle vara värd så mkt mindre tror ni på det själva ni alla som säger det, det är marknaden som styr priset och som det är nu så skiter dom flesta i om båten dom är på väg att köpa är CE märkt eller inte.

I försäkringvilkoren till min försäkring står det ingenting om att min båt som inte är CE märkt skulle vara värd mindre, det står att jag ska kunna köpa en likvärdig båt och då inte ickce CE märkta båtar står lägre i pris så kommer jag alltså kunna köpa mig en likadan, ringde tom och kollade med mitt bolag och dom sätter inte en lägre ersättning på båten om den ej är CE märkt, dom kollar bara på vad marknadsvärdet är , dom kan inte ens lägga in i deras kostnadskalkyl att en båt inte är CE märkt, det är ju bara ett jävla påhitt för att hålla pengarna inom EU, vad tror ni inte alla tillverkare och försäljare förlorar på egen importen det är ju hur mkt som helst, hade dom kunnat föbjuda importen av båtar för privat personer så hade dom nog tom gjort det..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att det stämmer i de fall där du kan välja mellan två exakt likadana båtar där den ena är märkt (och man kan ringa företaget som märkt och kontrollera märkningen osv) och en som inte är märkt. Om all utrustning är densamma, trailer ingår i båda osv.

Men hur ofta står man inför ett sånt val?

De flesta icke CE-märkta båtar som säljs är ju jänkare. Kikar man på jänkare så tror jag att man fastnat för de skillnader som finns jämfört med andra båtar. Vilket gör att man oftare väljer mellan två jänkare än mellan jänkare/europeisk båt.

Jag inbillar mig därför att det är väldigt ovanligt att man väljer mellan en CE-märkt och en icke CE-märkt båt.

Jag tror som någon skrev här ovanför att marknaden sätter priset oavsett om båten är CE-märkt eller inte. Importerade jänkare är ofta billigare redan från start, det var ju antagligen därför någon importerade båten.

Jag skulle vilja vända på det. Jag tror aldrig du får igen pengarna om du CE-märker en importerad båt. Tror inte någon är villig att betala 30 000 eller 50 000 mer för en båt med ett värdelöst klistermärke och en bok på svenska... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...