Prusik 0 Postad 27 Juni , 2004 Hej, Nu har dieselpumpen till min Yanmar YSB 8 tyvärr gått sönder. Är det någon som känner till om/vart man kan köpa en ny till ett bra pris? Det är den elektriska modellen. Är tveksam till om det går att laga en sådan dieselpump? Hälsningar Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 28 Juni , 2004 Kolla med Sjöbergs Marin & Motor. Tel 08-609 08 00. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst chris Postad 13 Juli , 2004 you can buy every 12V electric petrol pump in a automobile shop, cost about 50 euro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tittisturer 0 Postad 13 Juli , 2008 Då tar vi ett omtag på denna tråd. Är denna Hitachi pump av typen som inte kan köras torr? Eller kan den klara ett par minuter utan bränsle? Någon som vet någon utbytes pump om så behövs? Kan man verkligen byta den till vilken 12V bilpump som helst? Finns det någon tryckbegränsare i pumpen? Någon som vet? Senast ändrad av Tittisturer | 13 juli 2008 | 11:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 13 Juli , 2008 Hej! Jag bytte pump på min YSM12 i våras. Pumpen la av på premiaärseglingen och jag fick hjälp av goda vänner att köpa en universalpump på Biltema och komma till undsättning där jag låg hjälplös i Lysekil (Lördag efter 14.00). Döm om min förvåning när den nya pumpen såg absolut identisk ut som den gamla. Den har gått utan problem sedan dess. Så du kan utan några som helst välja vilken universalpump som helst. Du behöver inte ta den största modellen heller. Dieselförbrukningen i dessa motorer är betydligt blygsammare än i bilmotorerna. Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tittisturer 0 Postad 14 Juli , 2008 Hej Mats och ni andra.... Du har möjligtvis inte en bild/artnr på den pump som du har idag? De som finns idag på biltema är inte så värst lika den som jag har idag. Hur monterade du den nya? (min gamla sitter på blocket.) Vad har du för slanganslutningar. Är det möjligt med pressade på den nya? Eller är det enbart slangklämmor som gäller? Du har inte möjlighet att presentera en bild på montaget? Många frågor blir det, men suget att komma ut igen är stort och frustrationen av att inte få igång järngenuan är större.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 14 Juli , 2008 Jag bytte och köpe en universal på Mekonoen. Tänk på att du måste ha en för Diesel pga av att det sitter tryckvakt som du frågade efter. Pumpen bygger upp tryck och sedan stannar. Min pump hade tyvärr slangklämmeanslutning. Passade på att byta samtliga ledningar när jag andå skruvade. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tittisturer 0 Postad 14 Juli , 2008 Hej Tomas/Mats och andra. Ni som har nu bytt anslutningar till icke pressade, har ni upplevt några problem med tjuvluft? En del av slangarna som finns på båten är i dåligt skick men man kommer ju inte åt med något pressverktyg. Hur har ni gjort? Är det dubbla klämmor som gäller även här? Mvh /Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 17 Juli , 2008 Jag har inte haft några problem med tjuvluft med bara enklämma på sklangarna på pumpen. Övriga kopplingar är riktiga banjo kopplingar. / Tomas B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser