Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
011e

Botten målning

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en ny båt och skall använda den i vänern (sötvatten).vill inte botten måla för jag tycker att det går bra att borsta av båten.nu till min fråga får jag problem om jag inte målar.tänker främst på framtida eventuell plastbuldpest .är det någon som har erfarenhet av detta mvh olle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ingen betydelse för plastpesten om du bottenmålar eller inte. Vill du försäkra dig om ett tätt bottenytskikt är det epoxi du ska måla på efter att båten torkat ut ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska den gå i sötvatten är det rätt lungt. Själv går jag i bräct vatten och har ej bottenmålat, istället utnyttjar jag ambulerande båttvätt. Men givetvis så finns det begränsningar på storlek av båt. En sak är säker, för den lilla pengen är det värt varje krona! Ej båtenmålad är en fördel vid ev. försäljning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med dagens plastteknik och materialkunskap så är det inga problem med osmos/budpest.

Var helt lugn !

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Giftfärg skyddar inte mot annat än beväxning.

Beväxning kan inte vara ett problem i sötvatten.

Böldpest är väl knappast ett problem på nyare båtar ?

Du nämner inta vad det är för båt du köp, hur stor, hur lång tid/år ligger den i sjön m.m. men du säger att den är ny..så jag antar att den aldrig varit i vattnet ännu ?

En enda epoxibehandling av bottnen så är det eventuella problemet löst..kostar väl som en eller två gftfärgsbehandling(ar) antar jag...

http://web.comhem.se/segelstockholm/osmos.pdf

http://www.epotex.se/page/140/151/15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

tack för alla svar. Båten är mv-marin 5700. skall vara i sjön maj till september.

längtar till sjösättning

olle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Olle! Grattis till ett utmärkt val av båt (har samma själv) Kommer inte att båtenmåla. Kommer att ta upp båten 1-2 ggr per säsong och tvätta av. Ska även prova att lägga på en Nano-sealer för att se om det kan förlänga nybåtskänslan.

// jiha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

är Nano-sealer någon typ av vax?

olle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...