Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
arkivdykarn_lw

Era seglarmål 2009?

Rekommendera Poster

Trångt som bara den blir det men finns det hjärterum så finns det ja du vet... Flört

Senast ändrad av mariatherese | 09 mars 2009 | 17:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande Man ska inte slå på den!? Eller vad det heter, man ska inte bara skå sig på den, att det finns fler holmar.
Men man får väl se när den tiden kommer, så det blir Norges kust. Betyder ju kanske att man får sick sacka sig upp till Norska kusten Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

S eller U eller M

Skagen ligger på ostkusten liksom Stockholm.

Här på västkusten finns det faktiskt några få öar holmar och skär. På Väderöarna lär det finnas lika många som dagar på ett år, sen finns det några till inne vid land.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad Bra, jag vill smyga nära land, det känns liksom säkrare så, ifall det sjöar. Och då missar man ju inte snabbkaffet heller Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Målet med 2009? Med tanke på att båten köptes i aug förra året och att vi är helt gröna på det här med segling så blir det att lära så mycket som möjligt. Så fort lucka finns blir det att sticka ut och segla, bara så om det är ngn timme. Under semestern blir det nog en längre segling, dock i hemmavatten (läs Öresund) Målet blir nog att segla upp till Halmstad och gå på det äventyrslandet som ligger där. Vi lovade ungarna detta när vi seglade hem båten och mötte upp i Halmstad på hemresan.

Blir kanske så att vi ställer upp i någon tävling som vår klubb anordnar, säkert ett bra lörotillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sobril

Du har nog missförstått en del här i livet. Cool

Jag kan inte mycket, men tre saker har jag förstått när det gäller sjömaskap och navigation.

1. Håll dig alltid kvar ombord.

2. Ha alltid reda på var du är.

3. Akta dig för land.Det farligaste på havet är nämligen land.

Om du kommer via Göta kanal och Göta Älv så går du till Vinga och ligger där över natten eller ett par dar. Ön är väl värt ett besök. Sen går du ut på havet, sätter kursen väl väster om Stora Pölsan. När du passerat den sistnämnda sätter du kurs på Hållö. I höjd med Måseskär får du hjälp av Jutska strömen. Det kan göra nån knop. Kungshamn ligger ju långt väster så det är svårt att missa.

tommy

post-945-1394235812,4259_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Tommy, jag sparade kartan. Så nu fixar det sig Flört
Upp är norr va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även sedvanligt besök på Harstena. Ett par dagar en solig å varm helg i juli. Kul att frottera sig med turisterna, å alltid träffar man någon bekant från stan trevliga pratstunder med kända turistbåtskeppare.

Bild: Ligger alltid på motsatta sidan om gästplatserna, så slipper man hamnavgift! och paddlar iland med tenderkajaken. En höjdare att paddla in i kanalen vid 8-haket på morronen å köpa bakat bröd i bageriet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ingen aning om att Skagen var en holmeGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om renoveringen av utsidan går som planerat blir det nog en tur till Läsö och sen den vanligta rutten Ljungskile-Koster och tillbaka. Säskilt koster lockar då det var många år sen sist jag besökte denna vackra ö. Tänkte också passa på att undersöka närområdet inför höstens korta helgturer, hitta pärlorna. Några tips? runt Ljungskile.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skagen är  ingen holme i sig, men samhället ligger på  en liten holme. Holmen heter väl Vendsyssel och är den del av Nordjyllan som ligger norr om Limfjorden.

Eller har jag fel?

tommy

post-945-1394235812,7996_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...