Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
arkivdykarn_lw

Era seglarmål 2009?

Rekommendera Poster

Tjoflöjt alla torrseglare med flera (västkustarna är ju bortskämda med att kunna segla året om, men OBEGRIPLIGT att så få gör det?!)

Vad har Ni för seglardrömmar inför kommande sessong? Drömmål? eskadersegling? etz.

För egen del skulle ja vilja ta en luffarvecka med roddsnipan (Suvi 495) som ja segelkonverterat med en ostagad Optimistrigg flygande fock och fällbart sidosvärd. Gärna utan gräddvispen, å då med en åra som roder. På snurran har ja monterat ett fällbart rodersvärd (se bild) sedvanliga turer med storsnipan, i år bland annat hälsa på en polare som bor en bit ini Valdemarsviken.

Så fort isen går upp hoppas ja få gasta till Hävringe, Häradsskär eller liknande utskär ombord i en YXLÖ 801.

post-1968-1394235809,3031_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år har vi tänkt som oftast segla dit vindarna blåser oss men vidga radien då vi har nästan 3 månader att förfoga över. Det innebär att vi sneglat på Skottland och övriga Storbrittanien. Ställen vi aldrig tidigare seglat till drar alltid lite extra.

Men vi tänker inte sitta på Nordsjön i regnig motvindskuling om vi kan slippa. Däremot kuling i medvind eller i övrigt gott väder och god vind.

Norska fjordar, kanske upp till Sognefjorden.

Kielkanalen eller Limfjorden och ut den vägen kan också bli möjligt. Lite tidvatten skulle vara spännande och kan ge bra medfart om man tajmar.

Alltså vart än det blåser så ska vi kunna få njutbar förlig vind. Ja, enligt planerna. Praktiken visar sig ibland långt från planerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir nog norska västlandet igen, kanske en tur över till shetland om tid o väder tillåter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag har en Fin&Gal som ligger i Björlandakile kanske det blir en träff med andra Fin&Gal seglare någonstans vid västkusten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har gått Göta Kanal ett par ggr och då sagt att vi skulle ta det lungt en gång och njuta av kanalen i stället för att ha bråttom (transportseglingar). Så i år ska vi gå till Vättern och utforska den lite grann och även ta det lungt på kanalen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir en tur ner till Rügen och via storabält (Samsö mm) på hemvägen till Götet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man komma med ett litet tips? Köp Kommas Ankringsplatser. Där får du tips på bra naturhamnar runt bl.a Stora Bält. Gör gärna en liten avstickare till Ärö och ta Svendborgsund tillbaka mot Stora Bält. En vacker tur och Ärösköbing är en oförglömlig gammal stad.

Själva så överger vi västkusten och de danska vattnen i år för att ta en flerdygnssegling från Skåne till Åland eller kanske längre norrut. Sedan tar vi det lugnt på vägen tillbaka med förhoppningsvis många naturhamnar och fina seglingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte ta en vecka på Göta kanal med start vid mem.Skulle gärna vara ute längre men har svårt att vara ledig längre än en vecka i taget.Tänkte passa på att fråga om någon har några bra råd att ge två vuxna och två barn i en 68:a som skall färdas på kanalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjoho, ändrade planer Glad

Vi hade tänkt fara norrlandskusten upp till Höga Kusten och sedan över till Finland, ner via Åland och hem. Men nu har vi bestämt oss, vi åker åt andra hållet istället haha Skrattande
Det får bli Åland först och eftersom vi fick nästan en månad extra semester så blir det hela rubbet. Alltså ända upp till Kemi på finska sidan. Det verkar vara en härlig skärgård från Kemi ända till Piteå och det är ju en bra bit. Semester från 15/6 till mitten av Augusti. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först blir det västkusten, kungälv och norrut, sen blir det lite västkusten, kungälv och norrut, och sedan avslutar vi med lite västkusten, kungälv och norrut. :) En tur till Laesö hoppas jag få in i programmet också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillägg: Hade gärna varit med på eskadersegling eller 24-timmars race, men det får vänta till nästa år. I år blir det bara träning och förhoppningsvis lära känna nya båten. Peppar, peppar. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typ min normalrutt, men också lite mer söderut (en del i södra skärgården typ ner till vinga)..

Först mellan Nordre Älv ->Strömstad/Koster, kanske med insidan Henån-Uddevalla-Stenungsund/Marstrand om vädret är dåligt..kör oftast den rundan en/två/tre gånger med Rörö som tankningsbas..

sen när vädret är gynnsamt: Marstrand->Skagen->Läsö->Rörö->Hem.

Men..läste en bilaga till Till Rors tror jag det var...om Danmark/Limfjorden..verkar klart godkänt,  kanske blir det dithän och då ändras ju allt...så vi får se Skrattande 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har två månader, augusti och september. Vi siktar på kanalöarna, Jersey Guernsey Alderney etc. Sen får vi se hur långt vi kommer. Kanske fastnar vi vid något kul på vägen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir en tur till Arvika med utgång från Otterbäcken, det får bli lite kortare sträckor eftersom jag ska lära mig segla under tiden vi är ute :)

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt, jag kan rekommendera att du testar att tävlingssegla!

Visst, prova jollesegling, jag lovar att du finner en helt annan känsla för seglingen och kommer samtidigt att få enormt roligt Flört Man kan säkert låna jolle då det ofta är småtävlingar bland och i klubbarna. Jag lovar dig varmt, du kommer inte att ångra dig.

Många tänker, ska fan skämma ut sig!
Aldrig, det finns hur många idioter som helst Skrattande

Nej skojade, men alla är nybörjare och man kan ju alltid välta. Så kan man skylla på det Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du Arkivdykarn, jag tänker nog försöka smita runt i skärgårn så gott det går. Det är njutningsfullt så det räcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vis man sa en gång:

25% av dina tänkta inköp blir alldrig gjorda.

50% % av dina planer blir aldrig genomförda .

Och 75% av dina bekymer och farvåger händer aldrig.Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir lite svängar i Stockholms skärgård och kanske en tur till Åland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så här: Det är bättre att ha 10 idéer å genomföra 2, än att har 2 idéer å inte genomföra något!

post-1968-1394235810,048_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det där stämmer vet jag inte.

Ett vet jag bestämt. Jag är väldigt nöjd om jag lyckas genomföra hälften av mina ideer.

Jag brukar inte bekymmra mig så mycket för vad som skulle kunna hända, så 75% av praktiskt taget ingenting är ju nära noll. Däremot händer det saker (uppstår problem) hela tiden som jag inte bekymmrat mig om i förväg. Man kanske skulle bekymra sig mer för allt otrevligt som kan hända eftersom bara 25% inträffar.

Å sidan finns det ju många som bekymmrar sig för praktiskt taget allt - det verkar inget rorligt.

Vad jag har för seglingsplaner i år är nog lite tidigt att speca.

Någon 24-timmarssegling hoppas man ju alltid få till. Helst två på våren och en på hösten. Kanske behöver jag en eller annan gast.

Min fru talade om igår att hon måste ta semester när jag troligtvis inte kan, annars hade jag funderat på att segla till Limfjorden eftersom hon ville segla dit för ett par år sen men fick förhinder när vi skulle gå. Det blev en katastrofal skitsegling i ösregn när allt inträffade som jag aldrig hade kunnat tänka skulle kunna inträffa och  därför inte oroat mig för.

Får vi inte till någon längre (tre veckor) gemensam semester ligger Norska Sörlandet dåligt till att bli drabbad av ett besök av mig.

Fast närmast ligger nog provsegling av den nyiköpta motorseglaren och att testa hur de omsydda seglen fungerar - bara jag får tillbaka ratten från mekanikern som skall svetsa ihop de fabriksgjorda punktsvetsarna som släppt. 5 av 6.

Tur att jag upptäckte det i hemmahamnen, infrusen i isen och inte på sydgående under en rykande kulig från SW när jag precis skulle runda Tjurpannan eller nåt annat trevligtObestämd ställe. Det hade inte varit kul att få ratten i näven då.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torrseglare ?   Här torrseglas det inte.  En Hurley 18 är byggd för att seglas, om än långsamt och rufftrångt, oavsett väder och årstid. Inte byggd för Marstrand i juli och kröka skallen av sig.

Ligger på södra V-kusten och tog upp båten i december (dessutom ett missförstånd med hamngubbarna) och snart skall den i igen, ska bara byta genomföringar. Förra året kom den också upp i december och nästa år skall den seglas över vintern. Tycker den bästa tiden är den bästa tiden är sen höst och tidig vår. Tyst, stilla och trevliga och få men sympatiska möten i hamnarna. Och naturhamnarna är rent magiska då.

I sommar blir det någon norsk fjord förhoppningsvis.

fair winds,

Leif, Gbg

oceanplurra.blogspot.com

.

Senast ändrad av leleif | 07 mars 2009 | 16:21

post-17090-1394235810,2476_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag längtar mest ut till Storjungfrun. Det är bara fem, sex nm dit. Men något finare ställe finns inte någonstans på denna jord.

post-6890-1394235810,6868_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det fint på Storjungfrun, har varit där ett par gånger, men finaste stället på denna jord - frågetecken.

Vad har du för referenser Håkan?

tommy

post-945-1394235810,7621_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år hade jag egentligen hoppats på att det skulle ha blivit en segling till Skottland, men pga av att familjesituationen förändrats så blir det tyvärr inte av. Men jag vet att jag kommer att besöka Väderöarna, och säkerligen blir det någon tur över till Skagen.

Annars så kommer det förhoppningsvis att bli många dagsturer me Jôel här hemmavid. Våra kappseglingar i Tôllar Ô Seiel längtar man ju efter, inte minst då till Grinnhôlmen runt som går av stapeln den första Lördagen i Augusti. En segling med lite friare regler(i stort sett inga), TôS kappseglingsregler gäller. I övrigt så är enda krav vi har att deltagande båtar skall vara av traditionell allmogetyp. Ifjol var vi inte så många, 3 bohusjôllar å en spririggad segeleka kom till start.

Bifogad bild är tagen innan starten vid fjolårets klubbbmästerskap.

Ha´ t pent Smoegen

Senast ändrad av smoegen | 08 mars 2009 | 14:22

post-6806-1394235811,1801_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år blir det bara torrseglande på varvet. Har en gummijolle som vi väl kommer att ta utflykter (korta) till någon badstrand med. Lite avis på er är man ju !

Men nästa år då.........

(I dag har vi i alla fall börjat bygga båt att segla med nästa år)

post-2001-1394235811,4114_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om Grinnholmen runt.

Den person som är skylldig till att jag började segla sa om vår gaffelriggade bohusjulle;en typisk båt som man behöver va tre man för att segla. En som kryssar, en som länsar och en som ropar på hjälp.

Stefan - är det inte nåt liknade med Grinnholmen runt. Var inte det vinnande konsceptet en besättning på tre man? En som sköter seglen, en som ror och en som vrickar.

Ett par 24-timmarseglingar hade väl inte varit fel. Och så söker dom med ljus och lykta efter nån som vill åta sig uppgiften att komma sist i Bohusracet - hade det inte varit en lämplig uppgift för oss?Flört

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sobril

De flesta som gör Bottenhavet - Bottenviken runt går sträckan medsols för att kunna utnyttja sjöbrisen bättre. Här kan du få tips på lämpliga natthamnar under resan.

http://www.seglaifinland.nu/2005

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skall inte ha några mål när man seglar.

Jag tar det som det kommer.

Får jag lust att segla till Skagen när jag är ute på havet då gör jag det.

Får jag lust att lägga till vid första bästa holme gör jag det.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl skagen det, har ni några fler där på västkusten? Skrattande 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...