forgus31 139 Postad 6 Mars , 2009 Vi har pratat om att ordna en lyftanordning på nåt sätt så en svag person kan lyfta en avsvimmad besättningsman som ligger i vattnet. Vi har pratat om att träna detta med lämplig utrustning. Hur har ni gjort eller tänkt göra? Jag har en tanke om att använda bommen men ett fall vore kanske lättare med en förlängningslina kopplad till flytvästens livlineögla. Eller att kroka i livlinan i en ögla nära karbinhaken som ju då troligen sitter hårt fast. Om man förutsätter att livlina alltid används vid hårt väder skulle ett fall alltid kunna vara kopplat till livlina på nåt sätt som lätt kan fjärrstyrt lossas från sittbrunnen. T.ex en knop som lossas med ett ryck från sittbrunn. Jag är övertygad att en förberedd manöverbordlösning är bättre än ingen alls och ger ett psykiskt övertag om inte annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 Mars , 2009 Har funderat på problemet många timmar till sjöss, och insett att det är ett fruktansvärt problem som presenteras som ett käckt och lättsamt problem i massor av tidskrifter med bommen och segel som hjälpmedel. Personligen skulle jag ta ett av mina extra fall och dra upp någon med, tar 20 sekunder att få loss och koppla fast i någon. Blir ju inte en fin lyftarm som bommen påståss vara men det går fort. Har aldrig förstått hur man snabbt skall kunna använda storskot och bom för detta tar ju evigheter att rigga upp. Segel skall ner, storskotet eller dirken skall riggas så att de går över något brytblock eller dyligt i akteränden på bommen. Bommen far fram och tillbaka i sjögången. Tror inte ett dugg på att använda bommen. Har ett extra långt fall till genakern som når ner till vattnet och som kan dras över en elektrisk fallwinch men det förutsätter att personen som skall upp kan hjälpa till annars är det nästan kört. Tror att det är bättre att få upp personen fort även om han/hon stöter emot bordläggning och mantåg när jag lyfter i ett fall på sidan av båten. Jag använder alltid flytvästar med inbyggd sele av den anledningen, både i sol som i storm. Personligen har jag lagt mina pengar på bra och bekväma selar, jackstays, säkerhetslinor och nya rejäla öglor att fästa säkerhetslinorna i. Har på mina tre sista båtar som alla kommit från varv behövt montera just fästöglor. Något som jag inte kan fatta att man inte har som standard. Inte ens fina båtar från Orust har tillräckligt med sådana. Jag har en precis utanför nedgångsluckan så man kan koppla innan man går ut i sittbrunnen fyra i sittbrunnen och en vid respektive ratt, dvs totalt 7 st i sittbrunnen. Det måste finnas till alla och så att man bekvämt kan koppla sig. Löplinor eller jackstays har jag på bägge sidor av båten, har dock valt bort wire eftersom jag en gång halkat pga att wiren rullade under skorna. Har platta band som byts efter några år istället. Låter sy avpassade i längd till mina infästningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 6 Mars , 2009 Ungefär såhär har jag tänkt, fast inte provat praktiskt ännu,, Ett kastblock med skothake ligger ju ändå alltid i sittbrunnen, den hänger jag i dirken/storskotet/spinnakerfallet eller vad som råkar vara ledigt. Därifrån till selftailingwinschen via blocket till spinnakergajjen. Med detta arrangemang bör jag kunna winscha samtidigt som jag har koll på lyftlinan. Annars så sitter ju backstagen med shackel, men det vet jag inte om det skulle hålla. Edit: (Är det bara jag eller är radbrytningen helt cp på dethär forumet.) Senast ändrad av coppertail | 06 mars 2009 | 11:14 Senast ändrad av coppertail | 06 mars 2009 | 11:16 Senast ändrad av coppertail | 06 mars 2009 | 11:17 Senast ändrad av coppertail | 06 mars 2009 | 11:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 6 Mars , 2009 Vår båt är ketchriggad och på mesanbommen finns det förberett med block längst ut på vardera sidan av bommen som man kan lägga ett fall över och sedan ner i vattnet till den nödställde. Andra änden av fallet fäster vi på en av el-vincharna. Vi använder denna lösning även för sjösättning av jolle och lyft av jollemotorn till o från jollen. Funkar bra även i gungit väder. Bommen slår inte eftersom det är belastning på den. OK, den är inte helt stilla men nästan. Vi har däremot fundrat lite på näten som även SSRS använder. Men fattar inte riktigt hur en medvetslös person skall kunna rullas in. Man kanske ska titta lite närmare på det hela.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 6 Mars , 2009 Fru S och jag funderade länge innan vi hittade en lösning och inte minst en strategi som funkar för ett långseglande par. Så här der det ut hos oss. Löplinor (wire som tål sol och som sitter på plats året runt) nära midkepps på varje sida masten. Ramlar man är risken liten att man hamnar utanför mantåget. På dessa kan jag koppla mig innan jag kliver ur nedgångsluckan och sedan röra mig fritt mellan ratt och förstag. På mitt akterstag, ca 6 m över däck sitter ett block. Genom detta löper en lina, ena ändan går genom ett block i däck och är sedan fäst, den andra ändan har ett par flöten och en kraftig karbinhake. Man kastar linan med haken överbord till MOB som kopplar sig. Haländan går via blocket i däck på så vis att den löper fint fram till, utan att klättra eller komma i beknip till endera genuavinchen. Dessa är 2-vxl 44 ST och min då 12-åriga, spensliga dotter kunde vid prov utan större problem hala upp sin far, 80 kg och i blöta kläder. Eftersom min båt är en ketch så hamnar dessutom lyftpunkten precis mitt för de öppningsbara grindarna i mantåget, så att det är lätt att få personen över relingen. Går det sjögång kommer MOB, i alla fall om denne är medtagen, förmodligen slå sig illa mot fribord och relingslist, ja kanske krossa näsbenet och slå ut en del tänder. Billigt pris om alternativet är död... Är MOB så medtagen att denne inte kan koppla sig själv vet vi faktiskt inte vad vi gör. Vi har funderat, letat bra lösningar men inte hittat något som kan fungera om en av två ombordvarande ligger i sjön, medvetslös. Det finns en del grejor att köpa, men inget verkar väderhäftigt. Så vi har helt enkelt bestämt oss - skall man nödvändigtvis ramla överbord i får man åtminstånde hålla sig vaken och hjälpa till! Att plocka upp någon via aktern är uteslutet. Även vid måttlig havssjö blir rörelserna sådan att man löper stor risk att slås ihjäl av en neddunsande akterspegel eller badplattform. Jag tror heller inte på några övningar med bommar, det tar för lång tid och är för farligt. Risken är stor att den kvaravarande skadas eller slås överbord, det är fullkomligt otroligt hur mycket och våldsamt en segelbåt kan rulla när hon ligger tvärs grov havssjö. (LadyAnnilla - jag vet inte om du tänkt på att utnyttja ett hissat mesansegel som p-broms? Se nedan.) Jag är övertygad om att snabbheten är A och O vid man överbord. Därför måste alla anordningar alltid finnas på plats och vara klara att användas och inte vara beroende av att andra prylar fungerar och inte trasslar till sig. Så vår tågordning är vid MOB: 1.Ut med livboj och lampa, tryck MOB på GPS om den är tillgänglig och igång och upp i vind omedelbart, riv och/eller rulla in seglen. Är båten en ketch/yawl, behåll mesanen hissad om det inte blåser väldigt hårt, starta motorn. Görs detta bums hinner man inte avlägsna sig långt från MOB. Även om man är ensam kvar ombord bör man alltså kunna hålla MOB under uppsikt och inte tappa bort denne. 2. Kör tillbaka, kasta ut en lifesling, passera i lovart om MOB, kör en sväng ner i lä runt MOB så att slingen kan plockas upp, stanna i lä och driv. Eller om båten är en ketch/yawl, gå upp i vind med hårdskotad mesan, då ligger båten still i vindögat och rörelserna blir lugnare. Kör inte ända fram till MOB, det är svårt att se denne och risken för skador är stor. 3. Hala in MOB till båten med slingens lina. 4. Koppla lyftanordningen och hissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 8 Mars , 2009 Det verkar så att man ha en fördel med en segelbåt. jag börjar fundera på hur vi skulle kunna lösa detta på var liten styrpulpetare, om jag ramlar överbord. Motorn stannar ju på direkten, men kan den startas utan säkerhetsspärr? Måste provas, jagg tror det går. Och hur skall mina kära sambo får mig tillbacka ombord, ifall jag skulle vara hjälplös? Kanske bara bevaka mig och kalla på hjälp? Om vädret är inte för dåligt klarar man sig ju en stund i vattnet. Annars???? Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 8 Mars , 2009 Jag tror du måste ha någon form av strategi för din båt. Att bara passivt låta någon ligga kvar och vänta på hjälp kan bli ödesdigert. Nedkylning och hypertermi inträder mycket fortare än du anar. Och speciellt i Svenska vatten som inte helt osannolikt kan vara 8-10 grader även på sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 8 Mars , 2009 är det inte vettigare och enklare att försöka få personen ombord via badbryggan i stället för att hissa upp personen i masten först. Eftersom vattnet har lyftkraft så är det ju fullt möjligt även för en svagare person att hala in en tyngre person utan allt för mycket ansträngning. Detär säkert bra och enklare om man tränat på det först. Att hissa upp någon via masten vid sjögång är nog inte det lättaste och kan säkert medföra rätt rejäla skador om man dunkar masten, bommen eller i mantåget. Men jag har jag sett exempel på att man använt bommen och skotet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Mars , 2009 Man ska sluta hissa när man har MIB! (Mannen Inom Bord). MIT (Mannen I Topp) då har det gått för långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 8 Mars , 2009 Vid plattvatten går det ju att använda badgrygga o,dyl, Men när badbryggan häver ett par meter blir det rent livsfarligt att vistas i närheten av ändskeppen. Tänk dig en gungbräda i full rörelse, var skulle du prova att hoppa på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 8 Mars , 2009 Det håller jag på med :-) jag skrev ett inlägg ang detta även i motobåtsnacket. men hittills ingen feedback. Det är väl inte så många som tänker på den saken..... Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 8 Mars , 2009 nej det är ingen leka att försöka ta sig upp ur krabb och hög sjö. När vågorna är ett par meter är det nog svårt att tänka sig att man har några större chanser att få ombord någon överhuvudtagern, speciallet om personen inte är vid medvetande. Läste i senste Trossen om hur man vid en räddningsaktion trots att man siktade en person inte kunde rädda honom då man förlorade honom ur sikte. (dessutom har jag för mig att deras båtar är byggda för att dra upp folk just i aktern.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Mars , 2009 Alla som förordar ombordtagning i aktern borde först göra ett experiment: Välj ut en kulingdag i sommar, gå ut till öppet hav i pålandsvind, med litet sjögång, ta ner seglen/stäng av motorn och låt båten driva. Kika på aktern och ta en funderare - skulle ni vilja gå i/ur där? Kanske riskera att hamna under badbrygga eller överhäng. Särskilt nedfrusen och orörlig i tunga, blöta kläder... En annan sak är om man alltid befinner sig i skyddade vatten, då kan kanse aktern kanske vara ett alternativ. Men bara om badbryggan är stor nog. Det är inte många båtar en man kan stå stadigt och tryggt och dessutom dra upp en person som kanske är litet omtöcknad. Och även här kan man nog behöva en lyftanordning. Det är ju få båtar med aktern konstruerad för ombordtagning av folk, som viss livräddningsbåtar. Och glöm inte närheten till propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Mars , 2009 Det är bra med dessa plankbollningar. Svårt att i öppen sjö vinscha upp nån ur havet blir nog kontentan. Helt enkelt som vi alltid har gjort. Låtit bli att ramla i. Kort livlina. Jag har lite i tankarna att livlinan skulle kunna fästas i ett fall. Då faller man inte i sjön och har ändå rätt bra räckvidd. Med ett gummisnöre av tunnare sort som håller fallet lite halvsträckt (om det nu alls behövs) och längden på fallet livlina avpassad för att knappt falla över bord. Vad tror ni om det? Jag vill helst inte falla i vattnet och släpas med båten. Änuu mindre bli akterseglad. Jag har blivit det en gång i badvänligt vatten och 2-3 knop och båten långt trots att alla såg precis när jag hoppade i. Vad som kan hända en natt i kuling på Nordsjön vill jag bara läsa om och sedan tryckt släcka läslampan och somna om. Oss får det inte hända helt enkelt. Tips till motorbåtar har jag samma, håll er i båten när ni är utomskärs. Ha livlina för åtminstone en i besättningen och montera några fästkrokar eller löplina om nu någon måste upp på däck. Skaffa en ankarvinsch eller en vanlig seglarvinsch som går att lägga lina på att dra upp gubben med i aktern när han drattat i inomskärs. Sitter vinschen inte strategiskt så skruva fast ett kraftigt block att dra linan genom. T.ex på puschpit (akterstaketet) högt upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 9 Mars , 2009 På motorbåtar och även vissa segelbåtar har jag sett att man har dävertar (heter det så)? Nåja, i vilket fall som helst (Här blev det kul utan att jag menade det) så kan man ha en ögla i däverten och en hissanordning därigenom. Koppla den asberusade och hissa upp bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Mars , 2009 Nåja, i vilket fall som helst (Här blev det kul utan att jag menade det) Jo i alla fall när det gäller segelbåtar blev det betydelsefullt. Pratar man eller skriver tillräckligt mycket blir en del roligt, en del sorgligt, en del meningslöst och en del betydelsefullt. Utan att man egentligen menat nåt med det. Ungefär som en västgötaklimax. Det är när västgöten bättat en lång historia utan knorr och när han slutat frågar någon intresserat: vad var poängen? Dä va la inge mä dä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 16 Mars , 2009 Jag och min fru har flera gånger provat med olika anordningar och måste konstatera att om olyckan är framme så är chanserna små att lyckas få upp någon av oss i hårt väder. Hårt väder utomskärs är ju mer regel än undantag. Alltså måste man göra absolut allt för att inte ramla över bord. Säkerhetslinor naturligtvis men vi har också den regeln att aldrig gå ur sittbrunnen om man är ensam uppe och den andra ligger och sover eller av andra skäl är under däck. Hellre väcka sin parter än aldrig ses mer. sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 16 Mars , 2009 Har inte ni/skulle inte ni långsegla? Hur skall det genomföras om man inte kan vistas på däck ensamma? Jag tror inte det är genomförbart att alltid behöva väcka sin partner för att fixa något utanför sittbrunnen. Inte på längre etapper som sträcker sig över flera dygn i alla fall. Då blir ostörd sömn på frivakten guld värd. Vi seglar efter principen att man är alltid kopplad utanför ruffen, även i sittbrunnen. Och att man kan röra sig över båten via en löplina dragen så att man inte ramlar över mantåget om man tappar greppet. (Kort livlina och löplina långt inne på båten) Och med löplinan behöver man aldrig koppla om sig på däck, vi kan koppla oss innan vi går ur nedgångsluckan och sedan gå från styrplats till förstag. Ibland händer saker snabbt. Då skall man inte slösa bort dyrbar tid genom att väcka sin partner, som kanske behöver klä sig och sätta på säkerhetsutrustning. Eller behöva tänka på att koppla sig själv innan man gör något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 17 Mars , 2009 En sak som man tog upp på ett seminaruim i Norge på nu och därvarande Allt för sjön. Var en sändare på de som är ombord. Här: MOB-systemer. Personlig utstyr som varsler om mannskapet skulle falle over bord. De enkleste systemene vil kun sette i gang en alarm om noen skulle gå i sjøen. De mer avanserte innholder også en sender som gjør det enkelt å søke tilbake til den som har falt i vannet via radiosignal. Istället för att vara på lyset, så kan man ju ha ett lyse med sig om det skulle ske på natten. Senast ändrad av Sobril | 17 mars 2009 | 16:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Mars , 2009 Instinktivt känner jag att detta inte är så bra. Man får ännu mer prylar som skall ha laddade batterier, som skall kollas att de funkar och som kostar massa pengar. Man skall komma ihåg att ta på den igen när man tagit av jackan, det är inte tydligt för andra att man kommit ihåg den. Och hur många människor glömmer inte att ta med/ladda/slå på sina mobiltelefoner, en pryl de flesta använder dagligen. Här skall man ha koll på något som används vid enstaka tillfällen. Sedan skall flera kunna hantera pejlutrustningen också. För det bör inte vara enbart han som nyss ramlade överbord och ligger i sjön... Nej, seglar man till havs eller på natten så skall man vara kopplad. Alltid och ovillkorligen. Det är enkelt, tydligt och driftsäkert. Sedan kan man alltid komplettera med allsköns prylar utöver det. Bara det inte invaggar en i falsk trygghet. För om någon ramlat överbord och ligger där ute någonstans i kallt vatten, när det är mörkt och blåsigt är man bråkdelar från en katastrof. I det läget behövs inte mycket mer som djävlas för att tragedin blir ett faktum - en lina i propellern, en läckande sändare, rullsegel som fastnar, fabrikationsfel på batteriet, ett slag i huvudet... Då hjälper inte längre den bästa tänkbara räddningsutrustningen för massor av pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 17 Mars , 2009 Har inte kollat vad det är för utrustning. Men visst vore det väl bra om det fanns klart i flytvästarna redan, eller räddningsvästen, överlevnadsdräkten. Det kan inte vara så svårt att fixa en sådan likt epirben som alltid är på. Man kan aldrig vara nog försiktig, det är sant. Vill man inte utsätta sig, får man stanna iland. Men de som nu gör det, utaätter sig? Far omkring ute till havs. Ja visst, sätt fast er. Håller med övriga. Men, glöm inte att det finns män Riktiga Nej, sådana som inte gör så som man ska. Fast de sitter väl inte fjättrade heller iofs. Är man inte fastspänd får man skylla sig själv, likt om man inte har flytväst på sig i skärgården. Nej det är faktiskt svårt det där. Ja det är så lugnt, du behöver inte vara fast. Pang, en Moby Dick simmar rakt upp och på! Vad som helst kan ju hända. Hur många gör det? Ni som varit ute till havs, ser ni någon som är utan livlina. Kanske símmar efter båten eller nå´ t. Är alla fastspända alltid? Jag kan svara mig själv. Nej! Det slarvas säkert lika mycket där ute som inne vid kusten. Men vad ska man göra då? Nu finns det selar att använda, ska man sluta forska då? Kanske komma på ett ultimata skydd, går det? Något för skolans frågeställare kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 25 Mars , 2009 En liten åtgärd jag kom på att göra är att sätta en rejäl karbinhake i reservfallet. Då slipper man leta den om det blir allvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neno 0 Postad 26 Mars , 2009 Hej! Som nybliven båtägare blir man ju alldeles nervös! Det här är något som jag inte tänkt på. Tycker att det där med en sorts manuell/ motordriven vinch i aktern kanske kan vara nåt och jag har nog tänkt att skaffa flytvästar med sele. Om min gubbe hamnar i vattnet och är avtuppad har jag inte en chans att få upp honom igen själv. Detta är väl något att tänka på främst i dåligt väder och man ska väl försöka att vara förankrad i en vajer som kan kopplas till vinchen på ett smidigt sätt. Det är ju själva .. vad raderna hoppar iväg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 26 Mars , 2009 OT: Håll nere shift när ni trycker enter så slipper man cp-radbrytningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 27 Mars , 2009 En klassisk lösning för att få in/över/upp en medvetslös person på båtar är ju att använda ett grovmaskigt nät som man hänger ut över relingen på långsidan av båten. Ena långsidan fastgjord i båten och två tampar fastknutna i den andra långsidan, ändarna på tamparna skall naturligtvis vara kvar i båten. Om man är två personer kvar ombord är detta det absolut enklaste sättet att ialla fall säkra den medvetslöse till båten. Kanske kan vara något att utveckla även för situationer då det blir en kvar ombord . Hoppas ni förstod ovanstående resonemang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 27 Mars , 2009 De två vanligste dödmans greppen brukar bestå av antingen en knapp som åker in eller en vippströmbrytare. Vid modellen vippströmbrytare är det bara att fälla tillbaka och köra. Men med den andra modellen är det bästa att ha en i reserv och instruera alla ombord hur den fungerar. Har själv hjälpt en båtägare vid en ö där plasten i dödmansgrepp-linan gått av. Det tog ett bra tag att hitta en lösning på det kan jag säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 27 Mars , 2009 Jag är helt övertygad om att detta inte fungerar annat än möjligen under lugna, nästintill idealiska förhållanden och då med minst två man kvar ombord. Och då med en medvetslös som har gott om tid på sig innan han hinner dö och med lugna, iskalla människor kvar ombord. Exempelvis, bara problemet att få ut långsidan tillräckligt långt från båten så att MOB kan dras in över det sjunkna nätet blir problematiskt. Samtidigt skall ju nätet sjunka djupt nog för att MOB skall flyta över utan att fastna, han eller hon har ju stort djupgående. Och slutligen en vuxen man med blöta kläder väger över 100 kg. Det skall vara två mycket starka som drar. Och vinscha - då måste man ha två strategiskt placerade vinchar eller ett ok. Och under hela processen skall MOB ha sina andningorgan över vattnet... Och sedan skall allt detta klaffa ute på öppet vatten i sjögång, med troligen panikslagna människor kvar ombord (om dom ens är flera) och en våldsamt rullande båt. Skrivbordskonstruktion! Att sedan liknande lösningar finns professionellt ändrar inte saken. Om man inte ser till att ha samma resurser ombord på sin båt. Vilket inte är troligt. Lösningen må vara klassisk, men då i bemärkelsen att den ofta nämns, inte för att att den effektivt har använts. Ungefär som fantasierna att släpa ut ett segel i vattnet och dra in och lyfta MOB i det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 27 Mars , 2009 Hej Ojdå Eilean förlåt!! Tänkte bara på en metod man kanske skulle kunna utveckla. Skall inte beröra detta ämnet mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 27 Mars , 2009 Vet inte riktigt vad du ber om ursäkt för. Jag trodde detta var ett debattforum där man utbytte åsikter och ståndpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Mars , 2009 Jag skulle vilja ha en beskrivning på hur man sätter fast en löplina så att man inte riskerara att ramla över mantåget. Lyckades aldrig få till det tillfredsställande på förra båten där löplinan sattes i manågsstöttorna vid sittbrunnen och sedan gick fram över skarndäck till fören. Skulle man inte riskera att ramla över mantåget där skulle säkerhetslinan vara så kort att man inte hade kunnat gå upprätt. Det blir inte bättre på nya båten så det finns en självslående-fock-skena som tar upp en stor del av bredden i fören och som man måste gå utanför med linan. Tips någon? Senast ändrad av ciaraud | 27 mars 2009 | 18:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser