Gå till innehåll
söndag 03 augusti 2025
ErikMattsson

Fall till sittbrunn - Junker 22

Rekommendera Poster

Har gått igenom många olika sätt och forum för att se vilket sätt som är bäst att dra fallen till sittbrunnen på. Har även sett att junkerägare dragit sina fall på olika sätt.

Min förfrågan är så om det är någon som har tips och idéer? Har någon förslag för just Junker? Vilket är bäst, hållbarast mm? Alla erfarenheter är av nytta!

Bör även säga att det rör storfall och fockfall.

Mvh // Erik

Senast ändrad av ErikMattsson | 05 mars 2009 | 23:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letade efter ett par bilder på min gamla havsfidra igår och fick, i samband med det, sy på dessa.

Dessvärre blir det nog inte bar två linor, om man vill kunna utföra allt från sittbrunnen utan att gå fram på däcket, utan betydligt fler.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har storfall, ett extra fall och kicken dragna till sittbrunnen. Har rulle så till genuan behövs inget fall till brunnen. Tyvärr har jag inte några jättebra bilder men jag bifogar det jag har. På min årsmodell(1978) finns det standardmonterat två vinschar på rufftaket.

Jesper

post-26612-1394235815,163_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som på Toaens bilder. Vill du kunna reva förseglet så kan man dra en lina som är fäst i toppen på förseglet via ett block vid förstagets nederkant utefter mantågsfästena till sittbrunnen.
Så har jag gjort, man får naturligtvis gå fram och ta hand om seglet sedan. Men det underlättar att slippa gå fram och dr ner seglet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vet ungefär hur jag skall gå tillväga nu. Tipset om revning av försegel är inte dumt. Tackar, det blir verklighet av det.

Snön lade sig dock tung och frös sedan på, så det blir att vänta en liten stund till med att göra detta. Finns ju dock så mycket annat att göra! =)

Välkomnar fortfarande erfaranheter och tips om det finns fler!

//Erik

post-10007579-1394235815,3028_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kanske det syns lite bättre? Samma princip som din ritning visar.

Jesper

Senast ändrad av Jesper-Visby | 13 mars 2009 | 09:39

post-26612-1394235815,3251_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...