Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Sparre

Vad dyra båtarna blivit!

Rekommendera Poster

Jag var på båtmässan i Älvsjö här i veckan och slogs av hur mycket dyrare båtarna blivit jämfört med för ett år sedan. Ett axplock från Marindepån:

 

Bayliner 652, förr 417900 nu 452900

Bayliner 265, förr 785000 nu 869900

Bella 640 DC, förr 449900 nu 499000

Ryds 620 DC, förr 336800 nu 368000

Uttern D68, förr 568900 nu 618600

 

Samtliga båtarna ovan avser priser i 2008 års katalog jämfört med vad motsvarande båtar kostar i 2009 års katalog. Utrustning, motoralternativ ska vara identiska.

Tror visserligen att det fortfarande i viss mån går att hitta gamla osålda båtar av fjolårets modell till skapliga priser, men klockan visar helt klart fem i tolv. Jag antar att det här kommer innebära att priserna på begagnade båtar kommer följa med uppåt.

Det hela börjar nästan kännas som det glada 80-talet. Inflationen och penningvärdesförsämringen står för amorteringen. I princip alla som köpte båt under 70-och 80-talet kunde ju så att säga få igen det nominella värdet vid försäljningen.

Även i tillbehörskatalogerna tycker jag mig ha märkt rätt skapliga prishöjningar jämfört med fjolårets kataloger.

Själv tycker jag det känns rätt bittert faktiskt. Krondevalveringen har helt klart gjort oss fattigare. Det som var någorlunda uppnåligt för 1 år sedan känns idag närmast som en utopiRynkar Inte nog med att börskurserna har rasat ned i källaren, båtarna blir dessutom dyrare och i media diskuteras det lönesänkningar (som om inte devalveringen var nog).

Åsikter?

 

 



Senast ändrad av Sparre | 04 mars 2009 | 21:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ypperligt läge att köpa en svensk båt med en svensk motor. Aldrig har väl en Nimbus med en D6:a varit mera prisvärdFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det väl så att även svensktillverkade båtar kommer att bli dyrare i och med att mycket material köps utomlands med exempelvis euro..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska båtar blir lika dyra eftersom råvarorna handlas i euro. Det samma med motorerna som ofta handlas i dollar. Yamaha höjer däremot i små etapper under året så där ska du inte vänta för länge.

Den som är ute efter båt skall inte vänta utan söka bland kvarvarande 08or som man kan fynda rejält på. Det som märks är att kunderna kommit på detta och åtgången är stor. Tror att dom är slut helt i maj, senast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, svenska kronan har rasat ca 20% mot övriga valutor. Det mesta i en båt är väl importerat, motor, plast, instrument etc? Det bör snart avspegla sig på priset.

Det känns i alla fall skönt att ha sina hus- och båtlån i samma valuta som man får lön i. :-)
Jämför Island där islänningar många tog lån i Euro istället för isländska kronor. (Eurosänta på några procent istället för 10-15% på Island). Sedan har väl Kronan fallit typ.. 130%?? Dvs helt plötsligt är man skyldig mer än dubbelt så mycket pengar... :-(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkas inte RYDS båter i Polen ??

Zloty tillhör de få valutor som har fallit mer än Svenska kronan!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är med den saken, men jag är skapligt övertygad om att motorerna tillverkas i antingen USA eller Japan.

Nu talas det om att Riksbanken ska sänka räntan ännu mera. Jag tror inte att vi behöver oroa oss för någon deflation i alla fall...

Är faktiskt lite förvånad över att det här inte har diskuterats tidigare på MG. Ett tag var det ju väldigt populäret med privatimport. Sådant kan inte alls te sig särskilt lönsamt idag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha vi har ju importerat så mkt båtar att vi nu kan bedriva en inrikeshandel med dessaCool.. Kollar man på blocket så finns d ju så mkt fina jänkare till bottenpriser, knappast lönsamt att importera ens för utbudet längre..  D som man kan göra klirr på är maskiner och delar.. Är man ute efter renoveringsobjekt så finns dom under fliken bortsjänkes i Usa, d är där man kan göra en bra importaffär. Jag har tyderligen blivigt för lat för att skruva något mer i större skala men för andra som har mkt energi och inspiration så går d att göra affärer.. Men som alltid vraket är ofta mer vrak än man tänkt sig från början. D ska man alltid tänka på.. Lite jobb blir fort mktCool.. Mitt nya levnadssätt är lite jobb rätt skött räcker längeFlört hahaha...

!!!MVH REXCO!!! Och tack för en mkt bra information om prisutvecklingen Sparre. Men tyvärr går den åt fel hållGråterGråterGråter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart kommer väl jänkarna hit och köper tillbaks sina båtar för kaffepengar:-)

Helt sjukt vad svag våran valuta har blivit. Vem hade trott det här för ett halvår sedan?

Snacka om att vi blivit europas ny polacker!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite skrämmande utveckling, för att få igång hjulen så skulle dom snarare sänka priset, typ som bilbranchen gör.... KÖP 2 BETALA FÖR 1Flört 

Krisen i båtbranchen har vi inte sett än, riktigtCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

t.ex alla motorer..... Även Volvo Penta betalar sina leverantörer i Euro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, kronans värde är kass för de som importerar och betalar med kronor. De som exporterar och får betalt i euro gör ett klipp. Eller de som exporterar och med hjälp av svag valuta blir enomrt konkurrenskraftiga utomlands (om man inte importerar för mycket delar)

 

Sä helt kass är det inte.

 

Men båtar är grymt dyra och prisutvecklingen anmärkningsvärd om vi ser till perioden före kronans försämring.

En Volvo V70 kostade -02 ca 280.000 kr och kostade -07 ungefär lika mycket

En Uttern S64:a kostade -02 ca 300.000 kr och kostar nu 465.000 kr

(Har själv både en V70 och en S64, därav exemplet) Båda har även amerikanska ägare så där är det samma styrning.

 

Hade Volvo haft samma prisutveckling hade de varit borta för länge sedan. Risken är stor att Uttern blir ett minna blott med den prisutvecklingen.

Är säkert samma för många andra båtfabrikat.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när det gäller import så la jag ett bud på en båt idag i England. Prutade 198000sek och kunden tog budet. Nu är det bara att flyga över och kolla vad man ska få hem eller alternativt avböja köpet.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min båt i slutet på förra året nästan 200 tkr billigare än priset idag. Visserligen så kan man väll pruta 10-15% på en ny båt i dagsläget men ändå. Bra för oss som redan köpt båt men ruttet för dom som är i köpartaget. Tror dock att det går att hitta 08 betydligt billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Importerade min jänkare förra sommaren när dollarn låg i 5,80. Hade jag köpt den idag så hade den kostat 75,000kr mer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...