Gå till innehåll
lördag 08 mars 2025
ovik570

CE-märkning

Rekommendera Poster

Fick lite kalla fötter, när jag fick höra om EU:s nya direktiv vad gäller CE-märkning

på importerade båtar 16/6 - 98 eller senare. Vissa säger att det är körförbud, andra att

det behöver Du inte bry dig om, etc. etc. Det blir lätt vimmsigtObestämd  

Tacksam för innlägg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här om CE-märkning brukar bli ganska långa inlägg. Det finns redan massor av trådar som behandlar just det du frågar om. Gör en sökning på forumet så hittar du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Turerna kring detta har varigt många, alla propagerar för sina åsikter och upplevelser genom den byrokratiska paragrafdjungeln som råder i detta land. Där ingen riktigt vet vad som är rätt eller fel..

Något körförbud råder inte, inte heller någon stickkontroll. Tullen var förr heta på gröten och stoppa ett gäng båtar.. Somliga påstår att d var enbart för att båtarna saknade Ce märkning andra säger att d var ekonomisk brottslighet som låg bakom beslaget.. Du är inte tvingad att Ce märka förens du har tänkt att framföra båten på Svenska (Europeiska) vatten.. Därav skulle egentligen inte tullen kunna säga något om saknad Ce, dom vet ju inte vad du ska ha båten till..

Sedan så finns d så mkt rufflare i branshen och utan något register så är d en omöjlighet att veta vad som är vad ute på sjön. Man kan fortfarande köpa halvfabrikat, reparationobejkt helt utan krav på Ce-märkning. D finns dock krav på hur länge man måste ha båten innan en försäljning kan ske. Brukar vara 5år, sedan så vet jag inte hur en hembyggd båt ska deffineras i ett register, behöver den vara märkt. och hur märker man en sådan??

Myndigheten som handhaver dessa regler med Ce och som ska tillse att den efterlevs vet inte själva hur dom ska agera för att bevisa att ett brott har begåtts.. Straffet man kan få är att man får en viss tid på sig att märka båten.. D kan med andra ord inte leda till fängelse eller dryga böter. Inte än iaf..

Om du avser en amerikanskbåt så har dom något av dom strängaste myndigheter som går att uppbringa för sina märkningar. En oberoende besikning av en oberoende myndighet precis som d ska vara.. Här i Ankeborg har vi kalle anka och Co (tillverkarna) som märker sina egna båtar.. Ibland släpper dom ut livfsfarligt skräp på marknaden, och ibland blir d hyffsat. Jag skulle inte ligga sömnlös över detta om jag vorde du, finns egentligen ingen anledning. Ja menar d värsta straff du kan få är att du måste märka båten. Inte något som jag darrar för precis..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det finns många inlägg att läsa om denna fråga, så ett första steg kanske kan vara att söka och läsa lite (att börja en till tråd om detta känns inte så meningsfullt).

Tyvärr är det nästan bara åsikter i forumtrådarna, så det är inte lätt att få ut något vettigt av kommentarerna.  Om du söker på köpa falsk ce-märkning? (en tråd) så kan det sista inlägget från Dawa 16 Januari kanske vara intressant att läsa.

Annars skulle jag personligen inte bry mig så mycket om varken CE tjafset eller åsikter i frågan.

Det som är viktigt för mig är det viktiga att båten är sjöduglig, så att gå igenom båten och eventuellt besiktiga det som jag bryr mig om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bryr mig inte om CE märkningen, skulle det hända nåt så får man väl märka båten men tills dess så ska man inte oroa sig tycker jag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bryr mig!! Nu har jag fått mycket mera kött på benen, ska få bekräftelse från förs.bolaget. Jag menar att då är Dom inte rättsoskyldiga heller.Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...