jerkander 0 Postad 4 Mars , 2009 hallå lite råd vore gött här asså. Jag var av uppfattningen att man skulle måla/lacka båda sidorna av skrovet. Sen läste jag på srcc.nu att man helst skulle skippa och lacka inuti för att fukten skulle ha nån stans att ta vägen.. Nån som vet nått om detta. Vilket är bäst och så vidare? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjosor 0 Postad 4 Mars , 2009 Hej Du ska bara olja insidan av ditt skrov. Stryk på linolja tills träet är mättat. Efter det måste du torka av överflödig olja med trassel indränkt i t-röd. Om du inte gör detta blir det kladdigt! Trasslet slänger du i en hink med vatten för att undvika självantändning Kölsvinet bör du måla med tex danboline eller blymönja. detta för att det är mkt lättare att hålla rent då. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pierina 0 Postad 19 Mars , 2009 Jag har förstått det så här. Om du har kravelbyggt, och ett verkligt tätt skrov med ingen fuktinträngning i bordläggningen utifrån, så ska du även lacka måla så att det blir i det närmaste lika tätt på insidan av bordläggningen - detta för att minimera fuktrörelserna i skrovet. Har du klinkbyggt eller ett kravelbyggt skrov som släpper in lite vatten vid sjösättningen så ska du inte måla eller fernissa insidan. Detta för att den fukt som kommer in vid sjösättningen inte ska bli kvar i bordläggninen. När man målar kölsvinet i den senare typen av båt (d.v.s. den som är lite otät på våren) så ska man bara måla så pass tunt, där det ”normalt” inte står slagvatten, så att det är lätt att hålla rent, utan att det för den skull blir helt täta och tjocka lager färg. Bättra bara om och där det behövs. Allt fritt ur minnet av vad Thomas Larsson skrivit i sin utmärkta bok . (Kolla för säkerhetsskull vad han skriver) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser