Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
christoferrosengren

Vilken V8 är bäst?

Rekommendera Poster

Jag är i köpartagen av en Nimbus 22 Nova och funderar på hur gammal motor man vågar köpa. Vill ha minst 250Hk och då krävs en v8. Diesel e för dyrt så det behöver vi inte kommentera.

1. Vad är svagheterna med de gamla 8-orna dvs, aq275, 570 osv Är det motorer som bara går så länge man byter olja och har nya avgaslimpor eller finns det fallgropar?

2. Hur mycket bättre går insprutningsmotorerna?

3. Har fått för mig att Volvo och Mercrusier hade några gemensamma motorer på mitten av nittio talöet. Stämmer det och vilka var det?

4. Om jag trots allt måste välja en förgasarmotor, vilken skall är bäst?

Tack

 

Cricke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser och VP bygger båda två på samma motorer (cheva) så det är samma basmotor. För övrigt skiller det på el och bränslesystemen. mercruiser har ett mer avanserat tändsystem och när det gäller dreven så kvittar det nog.

Det finns väl några tumregler. Har du en max borrning i ett block så brukar det slita mera och en saltvattenkörd motor har väl ungefär halva livslängden mot en sötvattenkörd ( om man nu inte har fullt sötvattenkylningssystem ( det finns halvsystem)

jag tror det kvittar vad du väljer men är motorn uppåt 15 år så bör man nog vara observant på att det inte är så många år kvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att vp aq240 är en Ford smallblock! och aq 180 var volvos egen gamla b36 v8.

Förövrigt är det nog cheva som har fått bistå med motorer när det gäller gamla penta v8or, både smallblock (5.0 - 5,7 liter 305-350) och bigblock (7,4 liter 454)

För det mesta passar grejor imellan mercruiser och volvo penta bara man vet vilken basmotor det handlar om, och det är relativt lättmekade motorer med billiga delar om man letar på rätt ställe.

Sen huruvida dom är bra eller inte kan jag väl bara säga njae, det har ju inte hänt så mycket på den sidan atlanten de senaste 60 åren tyvärr!

Vill man ha hög teknologi, hållbarhet, låg bränsleförbrukning och prestanda så får man nog leta vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållbarhet och mkt goda förutsättningar för bra prestanda får du absolut med ett chevy 350block. Det finns en anledning till att det är världens messt producerade motor, blocken har sett i princip likadana ut sen 1955 då Chevrolet började bygga v8or.

 

Beprövad teknik och de är riktiga arbetshästar. Delar finns det självklart gott om t.ex. på Summit (USA) och Hansen Racing/Marine. Du frågade om det är maskiner som bara går och på det vill jag svara JA. Finns lite slitgrejjer så som inslipning av ventiler, dåliga kolvringar m.m som kan bli lite smådyrt om man inte kan åtgärda det själv.

 

Insprutarna går överlag snålare och bättre (mer krut), dock ingenting du bör titta dig blind på

 

Köp ingen mindra maskin än 350 (5,7L) då det kan bli aningen slött (du får väll testa själv eller be om uppgifter)

 

Volvos drev är bättre än Mercruisers, men återigen ingenting att titta sig blind på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för era synpunkter. Det där med helt/halvt sötvattenkylsystem greppar jag inte riktigt. Limporna är väl uteslutande kylda med sjövatten eller vad är det annars som menas?

Jag fick aldrig svar på huruvida det är stötstänger i V8-orna eller kedje/remdrift? Brukar ju annars påverka servicekostnaderna.

Ang förgasarmotorerna - är det svårt att trimma in förgasarna? Misstänker att det sitter iaf två stycken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vi snackar väl amerikanska V8or nu som 350, 454 osv.. Dessa har stötstänger, och efter som Vp delar konstruktionen med Merc så har oxå Vp stötstänger i sin v8a.. Själva axeln drivs dock av en kedja, skottsäkert och fortfarande d tillförlitligaste sytemet på marknaden..

En v8a har som regel 1st förgasare, dom som åker powerbåt eller lite mer högprestanda än Svensson 8an ja dom slänger i olika kombinationer av förgasare ofta 2st.. Holley är nog vanligast och en ganska simpel konstruktion, har man aldrig någonsin skruvat med dessa typer av förgasare så ska man nog inte gå lös med verktygslådan för hårt på grejerna..

Finns duktigt folk som kan detta utan o innan, prylarna hör hemma i raggarkulturen och det är där du ska söka hjälp om maskinen strular..

Sötvattenkylning i all ära, men något jag är starkt alergisk mot i äldre v8a sammanhang. Allt för ofta sitter d en sliten värmeväxlare som har en förmåga att tättna med varmgång som följd. Sjövattenkylning är enkelt, limpor och knän är billigt. En komplett maskin kan man köpa för under 50 lakan. Ännu billigare i US.. Hade d varigt en ny maskin eller helt ny båt så kan man ju få lite längre livslängd på maskinen med sötvattenkylning, kanske lite mer krut i maskinen och några droppar lägre förbruikning men knappt märkbart..

Dock har min maskin rullat 13år utan sötvattenkylning eller renovering, några båtar i hamnen har slitna äldre fårrdar som är över 20 år nu, utan vare sig sötvattenkylning eller renovering ellr nämnvärt krångel.. Så jag anser sötvattenkylning vara lite överreklamerat i sammanhanget.. Dvs inget du ska betala enorma summor för att få extra.

Vet inte riktigt om jag kan hålla med om att Vp drev är bättre, i mitt tycke är Vp bara en dyrare drivlina, dyra delar och hopplöst att hitta bra beg delar till dreven när d väl går sönder.. Sedan så upplever iaf jag vp 280/290 och sx som mer trögskruvat överlag.. Sedan finns d andra som har en annan uppfattning men d e dom d.. 

Äldre merc har thunderbolt tändsytem med tillhörande box, denna box brukar som regel ge sig vid ungefär 10år. Min är nu 13 och alltså inne på övertid, den kostar inga astronomiska summor men man ska veta att den finns för annars kan man klura bra länge på orsaken till stoppet..

!!!MVH REXCO!!!

 



Senast ändrad av Rexco | 05 mars 2009 | 11:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om AQ271C och 280-drev? Hur är driftsäkerhet och prestanda?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra drivlina men börjar tyvärr bli till åren nu.. Äldre pro40 Vps 140hk diesel 6a såldes med vp280 drev.. Men samma sak där svårt att hitta reservdelar till hyffsade priser..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info Rexco. Är dock ytterst tveksam till din inställning till sötvattenkylning. Det är ju kraftigt korrosiv miljö vi snackar om och jag vet hur limpan såg ut p åmin AQ171c som jag bytte förra året. Då var jag ganska glad att jag har sötvatten på motorn.

 

Verkar iaf vara så att en VP 5,7 är ett tryggt köp men man bör alltså kolla så att limporna har varit bytta, that´ s it eller? En enda förgasare låter ju enkelt.

Varför är det så vanligt att man ser helrenoverade V8or på blocket.se med nytt block, dvs utbytesblock. Är ägarna generellt slarviga och får frostskador eller körs de så hårt att foderna tar slut?

Normalt går en motorbåt ca 50 timmar per år och på 20 år är det 1000 timmar, en motor borde väl gå iaf 4000 utan problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båtmotor får gå mycket tuffare än en bilmotor och går inte jämföra med en bils antal mil. Orsaken till att man byter block är att oftast så har det på äldre motorer varit salvattenkylning och då är blocken dåliga i kylvattenkanalerna. Foder finns normal inte i gamla gjutjärns-V8:or utan det är homogent gjutgods. För utbytesmotorer använder jänkarna oftast block från bilar och de har då haft vanlig kylvätska och är inte kass i kylkanalerna

Alltså är det begagnade block som är omborrade och vevaxlar som är omslipade med överdimensions kolvar och lager. Viktigt är att det är en seriös firma som gjort renoveringen. I USA finns precis som här alla varianter av allt från skit till riktigt bra kvalitet.

Om du ska ha en fin Nimbus så varför inte då satsa på en helt ny motor?

mvh Roland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns så många olika haverier med så många olika orsaker.. Soppatrycket tex kan helt dyka och då kan man få effekten av att en vevstake sticker genom blocket, inte så vanligt på maskiner som inte pressas i tyngre båtar men iaf.. Sedan har vi som du redan presenterat frys skador.. D finns dom som inte vet att man ska koncervera.. Andra gör det men mäter aldrig upp glycolen och så fryser d sönder.. Sedan så har vi dom som pressar fast mätarn lyser rött och summern tjuter för fullt inte konstigt d blir haverier då..

Andra orsaker kan vara skuren oljepump eller sliten vevaxel, och så håller d på.. Sötvatten eller ej, brukar säga som såhär på en äldre V8a spelar d igentligen ingen större roll. Sötvattensystemet kommer garanterat skapa mer bekymmer och kosta mer i reparationer än vad en renoveringsats kostar.. Är d då bara snikkylning dvs enbart cirkulation i maskin och merparten iaf kyls med sjövatten har sötvattenkylningen inget som helst värde i maskinerna vi pratar om här..

Mina limpor är nu 13år, gått i blandat vatten hela sitt liv, det har aldrig strulat. Limporna är fortfarande fräsha och den enkla uppbyggnaden av kylsystemet har inte kostat mig en krona i reparation.. D enda jag bytt är packningar och slangklämmor, räknas som slitdelar och förbrukningsvara i min värld.. Nu har jag 1 helt nytt kitt med både orginal limpor och knän liggande klara för montering nu till sesången. Kostnaden innan dollarna stack i höjden var väl 5000kr med frakt o moms.. Inga pengar alls med tanke på hur många timmar man kan lägga ner på att felsöka ett kylsystem för sötvatten.. Oftast är d värmeväxlaren som är igensatt eller på annat sätt slut. Ibland går den att rengöra och ibland måste den bytas ut. Måste den bytas kostar d mkt pengar och frågan är då hur länge man kan räkna med att en sån håller måttet..

Har själv haft problem med värmeväxlare på äldre dieslar, men där pratar vi helt andra pengar. Och dieslar är d mer eller mindre standard med sötvattenkylning.. Nåja Denna lilla växlare kosta iaf 18 000kr till en äldre Vp pro diesel.. Ligger förmodligen på 8-10 000kr till en motsvarande v8a men d har jag inte kollat upp..  För dom pengarna får man mkt prylar till en v8a bla ett nytt block..

Är d en så gammal holk du ska titta på så att rädslan för rost och korrosion är överhängande så hade jag nog hoppat upp ett pinhål och siktat på en med nyare maskin. Båten är väl från slutet av 90?  e d en 80 talare eller tidig 90 så får du nog räkna med ett motorbyte/renovering ganska snart oavsett kylning.. Om ingen har varigt före vill säga.. Kan ju bara refferera till egna erfarenheter.. För mig är valet ganska enkelt köper jag en v8 för 50 000kr som är nyrenoverad så hade jag aldrig slösat bort 10 000kr på att sötvattenkyla den samme. För jag kommer garanterat inte ha båten i så många år så att jag skulle dra någon som helst nytta av den utrustningen. Köper jag därimot en ny dyrare båt ellr en mkt dyrare maskin ja då hade jag garanterat slängt med ett sötvattensystem. Och då hade jag förmodligen behållit båten längre en 10 år med..  Men dessa maskiner är segare än man tror och ska inte likställas med något annat.. D finns en anledning att denna konstruktionen fortfarande finns kvar och att alla andra har dött ut. Den är helt enkelt för bra för att skrotas..

!!!MVH REXCO!!!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för all info! Lutar väl mot en båt från 1995- framåt. Får se var det landar i pris. Man får ju en 2 år gammal Ryds 23 Wa för samma pengar som en 12 år gammal Nimbus men jag tycker det verkar lite klent med Mercruisers V6 på 220Hk som är enda alternativet på Rydsen. Händer ju lätt att man är 6-8 pers som vill ut på en tur och då tror jag man vill ha en 5.7 liters V8.

/Cricke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4000 timmar låter som övertid tom på en pentadiesel, tror inte man kan få ut mer en max 2000 på en gammal jänkeåtta utan strul, ofta betydligt mindre.

Har hört talas om usa-v8or som stupat efter 700 - 1000 timmar, sopslut alltså.

Vill man ha durability får man nog leta slödiesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väl ingen större erfarenhet av Rydsen men väl en Nimbus och några Max båtar.. Jag tror att du får mer båt för pengarna i en ryds, dvs du får en nyare båt med nyare maskin.. V6an i Rydsen om d är Merc vill säga så borde den iaf gör 35 på topp. Kanske mer men d får man prova sig fram till... 

Nimbus och maxbåtarna ligger tungt i sjön och är förhållandevis tunga båtar som behöver starka maskiner för att gå bra.. Rydsen har ett betyderligt nyare och mer lättdrivet skrov.. Men den kan ju ha andra nackdelar d vet jag inget om. Så Prova, prova och åter prova.. Så får vi väl se en fullständig sammanfattning av tesreporna här sedanCool...

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 10 mars 2009 | 20:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valet borde vara enkelt köp Rydsen eller en Yamarin,Bella de är ju i ungefär samma storlek. En tolv år gammal Nimbus är klart övervärderad när det gäller pris.

JJ

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...