Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
jontax

Underhåll av trålare

Rekommendera Poster

Du har nog rätt angående stålbåten. Det krävs nog någon som har rätt erferenhet eller väldigt mycket tid för ett sånt projekt.

Får man fråga hur lång du är? (I det här fallet är du ju bra att vara kort)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är 1,78 så nån jätte är jag ju knappast. Hittade just en ganska vettig scampi 30. Dom verkar vara rätt rymliga faktiskt Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1,78 är perfekt om man vill bo i båt!

Scampi brukar vara fina. De följer halvtonsregeln så det är väldigt smala i aktern och breda i mitten. Såg att det fanns en scampi för 150 tkr på maxibryggan. Där fanns även en Möre30 för 145tkr som också är en halvtonnare. Sedan fanns det även en Birdie 32 prototyp som verkade intressant (hade både värmare och sittbrunskapell som är super om du ska bo i båten). Förmodligen så går det att pruta ner priserna ganska mycket också om man är lite smidig :)

På  maxibryggan fanns det även en motorseglare i lärk för 199tkr som verkade rymlig. Inte lika rolig att segla med plus större årligt omvårdnadsbehöv men det kanske inte är nåt problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många 30 - 33 fotare har inte ståhöjd. Jag är 178 cm lång och det första jag gör på t.ex. båtmässor är att gå in på toaletten i båtarna. Vissa 33-fotare har ståhöjd och andra inte. Att alltid behöva huka sig lite är tungt i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är verkligen sant. För mig som är 192 så är det ett ännu större problem. Många äldre båtar har även inget riktigt toa/dusch-utrymme som skulle kännas skönt och ha om man bodde på vintern i båten.

Det är det lite som är fördelen med en trålare. De är väldigt få som vill ha alla deras problem och därför får man massor för pengarna. Snabba och snygga båtar som dessutom är bekväma med massa tillbehör drar snabbt upp i pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahopp, vad är det här halvtons regeln jag har missat nu då? :P Ja ståhöjden är ju ganska viktig men det måste ju inte vara ståhöjd i hela båten tycker jag inte. Känns bra med Scampi 30 faktiskt för det verkar finnas en hel del att välja på och nu med dagens finansläge borde det finnas goda prutnings möjligeheter ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi håller på att köpa större båt och ska såklart sälja Amigon. Det luriga med prutningsmöjligheter som vi upptäckt är att de är små. 93% av befolkningen har ju fortfarande jobb, och eftersom räntorna är låga så har många mer pengar nu än nånsin. Samtidigt så köper inte folk nytt utan håller i sina gamla båtar. När jag letat runt på annonser på liknande båtar för att se vart jag ska lägga mig i pris på Amigon så ser jag att där finns inga. Det brukar alltid finnas 1-2 Vagabonder, 3-4 OE 32 och lika många Allegro 33. Nu är där 0 och intet. Kompisar till mig som letar båt säger samma sak, det finns extremt få båtar på begagnatmarknaden. Besvärligt när man ska köpa men bra för oss nu när vi ska sälja. Jag skulle nog inte gå så långt som att säga att det är säljarens marknad, men det är nog lika lite köparens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prutningsmöjligheter finns det alltid. Handlar bara om att hitta alla fel på den begagnade båten och köra på med lite the mentalist-knep. Generellt så är det nog enklare att pruta på dåligt sköta båtar eftersom ägaren har förmodligen mindre koll på marknaden. Jag prutade ner min halvtonare med 30tkr..

Min halvtonare har ungefärlig ståhöjd på 184cm vid ruffnedgången och pentryt. Sedan sjunker det till 165cm kanske i förpiken. Vet dock inte hur det är med scampin men det är nog ungefär det samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, visst finns det prutmån, men jag tror inte att det är mer än vanligt, även om det är dåliga tider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förhoppningsvis har du missat mycket. Tungan

Det har i alla fall jag trots närmare 50 år som seglare. Det där med ton-regeln har jag tex aldrig fattat riktigt vad det rör sig om. Ä andra sidan har jag inte försökt ta reda på det heller.

Det diskuterades i en tråd här på MG http://www.maringuiden.se/forum/;thread=77236
När man började närma sig förklaringen orkade jag inte läsa längre, men håll till godo.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

200 000 har jag satt som tak för själva båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...