jontax 0 Postad 3 Mars , 2009 Hej! Har haft mina ögon på en gammal trålare från -47 några dagar nu men vet inte om jag riktigt vågar slå till. Ska ha och bo i den medan jag pluggar så det får ju inte bli dyrt och jag antar att jag har lite höga förhoppningar om vilken storlek på båten jag kan ha råd med Är det nån som vet ungefär priser på vad man måste lägga på underhåll och dyl? Skrovet är plåtbeklätt men antar att den måste dockas ibland ändå för målning m.m. postar en länk till annonsen. http://www.blocket.se/vi/20448494.htm?ca=14_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 3 Mars , 2009 Oj den var fin, svårt med underhållsfrågor. Vad kan man göra själv? Hur mycket tid går åt osv. Kan jag få tag på matreal nära, båtplats, värmen? Massor som koster och kan knasa. Men är man lite händig själv, så ska det inte bli alltför dyrt tycker jag. Förhandla om allt. Kör med byt tjänster, jag hade satsat Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontax 0 Postad 3 Mars , 2009 Jo den är verkligen superfin. Är ju lite saker som måste fixas dock, t.ex. kustskepparn, båtplats etc. Ja alltså jag har ju ingen båtvana men jag är ju inte helt bortkommen med en hammare i handen så vanligt träjobb klarar jag ju av. Största problemet jag ser är ju om den måste upp och skrovet måste göras iordning. Hörde en siffra på 30-40k för ett sånt kalas när den är så stor. Sen vet jag ju inte vad priset brukar ligga på för sådana här båtar. När jag så den så kändes det bara som att nåt måste ju vara fel på den när den är så stor och fin för det priset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 3 Mars , 2009 Som du säger, den är stoooor.... Får du köra den? måste ju nästan krävas skepparexamen eller liknande. Jag kan dock inte bestämmelserna helt om det där men det är ju intressant att veta. Fin som snus var den och om allting klaffar så kan det säkert vara ett bra köp. Men jag tror att det kan bli dyrt och du måste vara säker på att du kan hantera en båt av den storleken... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 3 Mars , 2009 Kustskepparn räcker. Men! För att få plats i Stockholm t.ex, bör man vara med i http://www.skepp.org/ Stockholms skeppsförening och de som handhar platser där är http://www.stockholmshamn.se/intranet/configuration.nsf/index_external.html?ReadForm Stockholms hamnar. Läs mer om regler och förehavande, för att få bo på båten i Stockholm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Mars , 2009 Plåtbeklädnaden är väl kopparförhydning. Du skulle väl bo i Kalmar om jag inte minns fel. Om du inte har stora planer på att kuska omkring med båten kan du ju alltid leja in en skeppare för transporten till Kalmar. En så pass stor båt måste man ta upp på slip. Här på västkusten finns inte många slipar kvar. Här hemma hade vi tre stycken innom några kilometers avstånd för några år sen. Nu är det bara en kvar. Den på Smögen Vad det finns för möjligheter i Östersjön har jag ingen aning om. För ett kvartsekel sen eller mer jobbade jag (elinstallation) på en fiskebåt under ombyggnad till fritidsbåt i stockholmsområdet. Den låg på en slip i Oxelösund några dagar. Har kanske kontakter som vet. Skicka mig din riktiga mailadress via fidraseglare@telia.com så kan jag förmedla kontakt med en kompis som har haft en träfiskebåt på Gotland i många år. Jag är ingen specialist på gamla träbåtar, men skall du ligga still behöver du nog inte ägna för mycket kraft åt skrovet om det är ok vid bottenbesiktningen inför köpet. När du ändå har uppe båten får du ju passa på att bottenmåla. Sen behöver du nog inte ta upp den varje år kanske inte ens under hela din studietid. Dessvärre är det många gamla träbåtar där ägarna kostat på en massa fin inredning på en båt med ett skrov som egentligen borde gått till upphuggning. Se är det ju också så att det är bättre med en båt som läcker i skrovet än en som läcker i däcket - fast det senare är ju enklare att åtgärda. Vi är ju alla olika. Personligen hade jag nog satsat på en vanlig segelbåt än på en gammal fiskebåt. För 200 000 kr kan du ju få en rätt skaplig båt. Det finns ju en talesätt som säger; Små barn - små bekymmer. Stora barn - stora bekymmer. tommy Senast ändrad av toaen | 03 mars 2009 | 20:08 Senast ändrad av toaen | 03 mars 2009 | 20:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontax 0 Postad 3 Mars , 2009 Tack för svaren! Ja Kalmar var det jag ska ligga isf. Ska upp och kolla på den i helgen men som sagt måste skaffa kustskepparn innan jag får köra den och ja, jag måste köra den. Typ hela anledningen till varför jag valt att bo på båt under min studietid. Nämligen att kunna ha båt samtidigt som jag pluggar. Ja toaen, du har nog rätt. Känns lite för stor för att börja med. Vill ju ha lite tid att lägga på studierna oxå, inte bara ta hand om båten Plus att målet är ju att kunna dra iväg under sommarlovet när studenterna inte får ligga kvar i gästhamnen och ska man vara ute och åka hela sommaren så krävs ju ett segel rent ekonomiskt. har ingen aning om man kan slänga på ett segel på den där men antar att det inte funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 3 Mars , 2009 Jag hade gått därifrån utan att se mig om. Det kommer att bli dyrare än du tror. Har du en normal studentinkomst så kommer det inte gå utan att skutan förfaller. Satsa på en båt med plastskrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 3 Mars , 2009 Nu har jag kollat annonsen. Gå inte därifrån, spring! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 3 Mars , 2009 1 Många varv tar inte upp trätrålare längre, åtminstone inte utan stora ekonomiska garantier. Det är ett dyrt och omfattande arbete att med grävmaskin försöka få ut resterna av en gammal trätrålare som jäser ut som en övermogen semla när man pumpar vattnet ur dockan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 3 Mars , 2009 Min kompis brukar bo på en veckovis och ibland månadsvis. Ägaren av båten reser mycket och när han är borta måste båten vaktas. En sån stor båt kan inte lämnas hur som helst. Om vinden vriden måste man surra båten på ett annat sätt. Sedan är det även mycket dyrare med el av någon konstig anledning. Utöver det måste du fixa med toalettankstömning några gånger per år som inte heller är direkt billigt. Om du har planer på att köra båten på sommrarna och semestra med så rekomenderar jag att du köper en annan båt. Det är väldigt svårt att hantera en sådan stor gammal trålare som du tittar på. Det skulle kunna vara roligt som projekt om ni var ett kollektiv som fixade med båten. Både mer tidseffektivt och pengarmässigt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 4 Mars , 2009 satsa på segel med liten motor. Nu har jag alltid undkommit studielån men jag kan tänka mig att det inte är mycket pengar. Tycker annars det låter som en kalaside att bo i en båt. Men som sagt...hade det varit jag hade jag satsat på minst 30 fot och en ordentlig värmare. Slipper man fukten och samtidigt kan röra på sig så har du halva iland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Mars , 2009 När en så stor båt börjar ta slut kan det kosta rätt mycket att bli av med den. Är den för dålig att kunna slipdras finns inte mycket att göra och båten får då ofta tas omhand av det allmänna. Suckarnas kaj i Göteborg är ett exempel där båtarna skjunker när de tappar orken att hålla ihop. Ägarna flyr undan ansvaret och efter att tre fyra båtar skjunkit tar kommunen hand om dem. Det blir väl billigare på det viset att lyfta flera när man ändå håller på. Ändå kan det nog kosta några hundra tusen varje gång. Jag skulle aldrig i mitt liv reflektera på en så stor båt. Var ska du t.ex lägga den när du går in i hamn när du ska ge dig ut på seglats. Den hanteras inte så lätt och bara ansvaret när den börjar driva ner på något dyrt kan ge mardrömmar. Var realist och lev smått så länge du inte har alldeles för mycket pengar över. Då kan det motiveras att ha ett kombinerat boende och fritidssyssla. Segling är bränslesnålt och passar bättre studentkassor också. Du kan segla till Bornholm tur-o-retur för en hundring i bränslekostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontax 0 Postad 4 Mars , 2009 Jo ni har övertygat mig. Kändes fel hela tiden och förstår nu att det nog inte är realistiskt att ha en sån båt om man inte har väldigt mycket pengar att lägga på den. Har istället börjat kolla på lite segelbåtar. Har hittat några 38 fotare som kräver lite omvård invändigt. Blir snart av med jobbet så tid har jag att lägga och är ju inte helt urfattig heller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Mars , 2009 Ja det låter friskare! Då har du möjlighet att få tillbaka en del av nedlagda pengar också. Dessutom kan du segla runt ett varv om du skulle bli rastlös. Tänk också att på ett plastskrov blir du nästan lika duktig som en varvsarbetare. Med en dunk polyester och några kilo glasfiber kan du laga stora hål i ett skrov på några timmar. Härdningen tar 30 minuter. Sen är du på banan igen. Lika starkt som förut eller starkare. Ska du byta bord i en träbåt krävs det en helt annan utrustning, kunskap och träning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontax 0 Postad 4 Mars , 2009 En jag kolla på var en stålbåt. Mycket underhåll på dem? Senast ändrad av jontax | 04 mars 2009 | 17:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Mars , 2009 Kräver mer underhåll än en plastbåt. Svårare att laga än plast. Dock rätt populär som långfärdsbåt pga tåligt skrov. Kolla noga skrovtjockleken och att ingen punkt är extra genomrostat t.ex pga dålig svets eller att skrovgenomföringar korroderat stålet. Måste skyddas med zinkplattor som offrar sig i.stf stålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 4 Mars , 2009 Det finns rätt många billiga stålbåtar till salu. många är billiga av en anledning. Därmed inte sagt att det skulle vara ett dåligt köp för rätt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontax 0 Postad 4 Mars , 2009 http://www.blocket.se/vi/20157414.htm?ca=14_s&last=1 några kommentarer om den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 Mars , 2009 Vad gäller stål vs plast i skrovet är väl egentligen bara en kompetens/underhållsfråga.. Kan du svetsa (går att lära sig, hyfsat enkelt) är stål ett enkelt material att underhålla. En stålbåt är dessutom generellt billigare i förhållande till motsvarande storlek i plast, antagligen bara för att många *tror* att en stålbåt rostar bort hur foet som helst, men det gör den inte om den underhålls på ett normalt sätt. Min stålbåt byggd 1991, 10,5*3,20, har legat i sjön 24/7/365 i 3 år nu utan att jag gjort något underhåll alls och visst finns det numera vissa rostfläckar på de delar där jag stött/tryckt emot bryggor/klippor (ovan vattenlinjen) men lite slipning och målning fixar det säkert. Plast har sina möjliga problem (osmosis/böldpest) och stål har oxid/rost. Båda kan undvikas relativt enkelt, skydda den yta som står i kontakt med vattnet med en isolerande beläggning..epoxi funkar lika bra på båda materialen. Jag tcker mig också ha märkt att stålskrovsbåtar i 30 -fot-storlek (rent generellt) också har betydligt mer utrustning än motsvarande plastisar..typ hydraulstyrning, vattenburen värme, kylskåp, autopilot, radar m.m. och att den utrustningen inte påverkar priset uppåt över-huvud-taget..för har man en 30-fot*stålis* så har man självklart såna grejer, är väl typ standard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 Mars , 2009 175 papp..erkänt riasig inredning, ingen info om ålder, utrustning förutom att det *finns* segel.. Men, det är 100 tusen under vad jag gav för mín 31-fots stålis efter prutning (säljaren skulle köpa/bygga/betala hus), och det var utan mast och segel men med en massa *komfort-godis* som verkar saknas här ? Om skrovet är ok (vilket det högst troligt är) så: hade den varit på annons då (när jag köpte min nuvarande) hade jag högst troligt slagit till på den i stället för vad jag faktiskt köpte då.... Hmmm..jag har ju pengarna..och att byta upp sig rejält i storlek till vettig penning kunde ju vara nåt..men jag är nog för gammal och bekväm/lat för att orka det jobb den behöver..en yngre jag hade dock inte tvekat . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 5 Mars , 2009 Glöm inte bort att kontrollera isolering på båtarna du tittar på. Om du ska bo året runt i båten krävs isolering för båte komfort och låga uppvärmningskostnader. Som sagt så är bryggel mycket dyrare (diesel för den delen med) så det kan bli väldiga kostnader under en kall vinter. Det blir snabbt mycket kondens också i en dåligt isolerad båt. I grundutförande utan isolering är plast bättre men det är oftare som stålbåtar har bättre extraisolering. Jag som är 190cm skulle också titta på ståhöjden. Kan tänka mig att man skulle bli väldigt störd på att huka sig hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontax 0 Postad 5 Mars , 2009 Alltså jobbet har jag inget emot att lägga på den. Känns nästan som ett plus om man kan få göra den till sin egen. Han har ju inte svarat på mail än dock så får nog ringa till han imorrn. Många pratar om kondens och jag förstår att det är ett problem om man har dålig/ingen isolering men löses inte det ganska enkelt med en avfuktare? Om vi bortser från träskrov, vad är egentligen fördelen med stålskrov jämfört med plast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 5 Mars , 2009 Det är starkare och man kan inte få böldpest. För i tiden var det populärt för långfärdsbåtar. Om man är duktig svetsare är det säkert mer lättskött också. Gunnar_ har nog bäst koll på stålskrov. Om en plast båt är välbyggd och epoxibehandlad (finns sämre och bättre behandlingar) så borde det inte vara några större problem med plast. Plast är också (rätt byggt) starkare per kilo än stål vilket gör båten lättare och roligare att segla. Vikten gör att det också blir enklare att ta upp båten. Det är även väldigt lätt att lära sig plasta om man behöver göra någon lagning m.m. Här är även hemsida med svar på frågan: http://www.windpilot.com/en/Se/Yacht/materien.html Ett till tips när du tittar på bobåt är att inte endast titta på fot. Visserligen är stålbåten 47fot men den verkar inte särskilt rymlig. Ståhöjd, utnyttjande av utrymme samt akter form gör väldigt mycket för volymkänslan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 6 Mars , 2009 Tänk på att det blir dyrare än man tror. Även om man gör jobbet själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontax 0 Postad 6 Mars , 2009 Ska och kolla på den imorrn iaf så får jag se hur mycket det är att göra. Har ju lite pengar att lägga på den ändå och ska se till att nån båtkunnig person kollar på den innan jag slutför köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 Mars , 2009 Ett till tips när du tittar på bobåt är att inte endast titta på fot. Visserligen är stålbåten 47fot men den verkar inte särskilt rymlig. Ståhöjd, utnyttjande av utrymme samt akter form gör väldigt mycket för volymkänslan. Utmärkt synpunkt, finns alltför många långa/stora båtar som man knappt står ut att vistas i, i den så kallade *bodelen* . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 6 Mars , 2009 Nu vet inte jag vilka kontakter du har som är båtkunniga. Ett tips är att ta med någon som har ägt flera båtar, gärna i samma skrovtyp som du ska titta på. Bara för att man har kört motorbåt eller semesterseglat med pappa så behöver man inte kunna något. En person som har renoverat båtar vet också hur långt tid allt tar och vad det kostar. Om du inte har någon som passar in på beskrivningen kan du anställa en besiktningsman. Kostar lite men om då får du även mer kött på bena när du ska pruta. Tänk också på att för att kunna häva ett dåligt båtköp mellan två privatpersoner måste du ha undersökt hela båten supernoga innan. Sedan har man ju problemet att man blir lätt kär i en båt. Själv gick man på känsla och i tron att man kunde tillräckligt. Gick ganska bra (ren tur har man förstått sedan) men lite saker var sönder som jag inte hade upptäckt. Köparen var väldigt trevlig och hjälpsam också vilket man inte kan räkna med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 Mars , 2009 Jontax Här kommer en kommenter från en kvinna. Tänk efter mycket noga om du trivs i båten!! Du ska bo i den under längre tid och den är väldigt mörk med de små fönstrena och det är nog inte så högt i tak heller. Även en billig båt i BRA skick är inget bra köp om man inte direkt när man kommer in i den tänker att - här kan jag trivas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontax 0 Postad 7 Mars , 2009 Nu har jag varit och kollat på den och det blir nog ett nej på den. Potential fanns verkligen och jag trodde jag skulle ha tid att fixa den men tyvärr tror jag inte det räcker med att bara jobba på den till hösten plus att jag gärna seglar runt lite i sommar innan studierna börjar. Taköjden var runt 1,90 och den var mycket rymligare än vad som syns på bilderna men som sagt så var det lite för mycket att ordna med den. Ska försöka komma iväg och kolla på en normalstor segelbåt imorrn (runt 30 fot) för att få en bild av hur rymligt det kan vara även om inte båten är super lång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser