Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
mankan

mercruiser 225 vill inte varva

Rekommendera Poster

hej min motor vill inte varva mer än 3200varv.Jag har bytt allt i tändsystemet.den går hur fint som helst på låga varv.När jag böt topp packningarna så tyckte jag att en del av lyftarna var lite svampigaNär jag hade justerat ventilerna så kunde jag trycka ner lyftarna ca 2mm enkelt med handen. Snälla kom med alla förslag som ni kan tro att det är :cry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mankan

hej igen alla hjälpsamma människor! Nu har jag bytt lyftarna men det gjorde ingen skillnad. Tog kompprov och det var lite dåligt på 4ans cyl.Motorn har haft vatten i sig tidigare ,så jag är inne på att kolvringarna har fastnat,så till frågan! Hur får jag loss ringarna utan att demontera motorn?,finns det någon besvärjelse som man kan läsa högt över motorn?Eller anndra trick som kan funka.Även andra ideer om felet motages mch magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

För mej låter det enda rätta att renovera motorn.Av med topplocket o kolla vändkant på cylindrerna, har du en kant e det bara att riva ut motorn o tot. renovera. Liten eller ingen vändkant så kan det räcka med cylinder slip o nya kolvringar. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

hej igen Lyftarna är numera bytta ,ingen skillnad! komp testet visade att jag hade lite komp på en cyl(4an).motorn har stått ett tag och nu tror folk att ringarna har rostat fast.Den har haft vatten i 4ans cylinder förr.kopet låg på 5,5 och dom andra på 9,5 Kan det vekligen göra så mycket så att den inte orkar gå? vi åkte en camara en hel sommar på 7 cyllar och märkte det inte ens HJÄLP MIG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

hej igen Lyftarna är numera bytta ,ingen skillnad! komp testet visade att jag hade lite komp på en cyl(4an).motorn har stått ett tag och nu tror folk att ringarna har rostat fast.Den har haft vatten i 4ans cylinder förr.kopet låg på 5,5 och dom andra på 9,5 Kan det vekligen göra så mycket så att den inte orkar gå? vi åkte en camara en hel sommar på 7 cyllar och märkte det inte ens HJÄLP MIG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

hej igen Lyftarna är numera bytta ,ingen skillnad! komp testet visade att jag hade lite komp på en cyl(4an).motorn har stått ett tag och nu tror folk att ringarna har rostat fast.Den har haft vatten i 4ans cylinder förr.kopet låg på 5,5 och dom andra på 9,5 Kan det vekligen göra så mycket så att den inte orkar gå? vi åkte en camara en hel sommar på 7 cyllar och märkte det inte ens HJÄLP MIG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

hej igen Lyftarna är numera bytta ,ingen skillnad! komp testet visade att jag hade lite komp på en cyl(4an).motorn har stått ett tag och nu tror folk att ringarna har rostat fast.Den har haft vatten i 4ans cylinder förr.kopet låg på 5,5 och dom andra på 9,5 Kan det vekligen göra så mycket så att den inte orkar gå? vi åkte en camara en hel sommar på 7 cyllar och märkte det inte ens HJÄLP MIG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

hej igen Lyftarna är numera bytta ,ingen skillnad! komp testet visade att jag hade lite komp på en cyl(4an).motorn har stått ett tag och nu tror folk att ringarna har rostat fast.Den har haft vatten i 4ans cylinder förr.kopet låg på 5,5 och dom andra på 9,5 Kan det vekligen göra så mycket så att den inte orkar gå? vi åkte en camara en hel sommar på 7 cyllar och märkte det inte ens HJÄLP MIG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

hej igen Lyftarna är numera bytta ,ingen skillnad! komp testet visade att jag hade lite komp på en cyl(4an).motorn har stått ett tag och nu tror folk att ringarna har rostat fast.Den har haft vatten i 4ans cylinder förr.kopet låg på 5,5 och dom andra på 9,5 Kan det vekligen göra så mycket så att den inte orkar gå? vi åkte en camara en hel sommar på 7 cyllar och märkte det inte ens HJÄLP MIG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

hej igen Lyftarna är numera bytta ,ingen skillnad! komp testet visade att jag hade lite komp på en cyl(4an).motorn har stått ett tag och nu tror folk att ringarna har rostat fast.Den har haft vatten i 4ans cylinder förr.kopet låg på 5,5 och dom andra på 9,5 Kan det vekligen göra så mycket så att den inte orkar gå? vi åkte en camara en hel sommar på 7 cyllar och märkte det inte ens HJÄLP MIG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Byt inte en massa grejor utan att veta varför! En båt motor jobbar under konstant belastning och behöver derför alla hästarna hämma. Om jag förstår dej riktigt så betyder svampiga lyftare att du kan prässa ner själva ventilfjädern med fingrarna?? Iså fall e ventilen/fjädern kass. en komp på 4-5 e inte bra. 1.Kolla ventilerna/fjädrarna 2.riv ut kolven med den dåliga kompen o kolla kolvringar o cylindervägg. Återkom när du har kollat :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma fråga som tidigare skribent: Var det lyftarna eller ventilerna som du kunde trycka ner 2m.m.? Gissar att din motor har hydrauliska lyftare och då behöver det inte vara så märkligt att man kan trycka ner lyftaren lite. Kan nog vara en idé att lyfta toppen och kolla venilerna på den cylindern med dåligt komp samt kolla skicket i cylindern. Har en kolvring skadats bör detta avspeglas i cylinderväggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

det var lyftarna som var svampiga,dom kändes som om dom inte var oljefyllda. Jag har nu fått tag på ett thunderbolt 4 tändsysten.någon som vet hur det ska kopplas? jag har fördelaren kpl och elektronikdosan.jag vet hur kablarna fråmn eldosan ska sitta räcker det med en plus till tändspolen sen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst magnus

hej igen tändsystemet är numera testat ,ingen skillnad! Är det någon som vet hur mycket soppapumpen ska ge i minuten ? Har även en fundering på om insuget kan vara spräckt.Jag har sprutat startgas runtom på ovansidan ,men det märktes inget.Om det är på undersidan kan man då spruta startgas i förgasaren när den går på tomgång och varvet ökar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför misstänker du att insuget är sprucket? Om du har ett komp runt ~5 på en cylinder är det där du ska fokusera dina insatser. Antingen har en/flera ringar gått eller så är inte ventilerna täta. Av med toppen och kolla! Så länge inte motorn hackar eller spottar är det inte så troligt att bränsletillförseln är dålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag ger upp!! Det blir ett motor byte ,327an vill inte mer och jag tror att den blir ett utmärkt bojsänke frågor!! passar en annan mercruiser rakt av? Jag har en kpl 260hp-91 Drevet som jag har tror jag heter mercruiserII.Det är från 1966,alltså inga nya grejer men funkar kanaon. Hur beter man sig prktiskt för at genomföra bytet så snidigt som möjligt? Skiljer det på splinsen mellen olika drev? Alla svar är intresanta mvh magnus

post-3929-1394234285,6829_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag TROR att det enda som du kan behöva byta för att få i en 350 från -91 är ryckutjämnare. Slå en signal till Hansen, de bör veta och även ha de delar du eventuellt kan tänkas behöva. Innan du sänker den gamla till havets botten plockar du bort sånt som du kan tänkas behöva...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej I helgen tänkte jag genomföra operationen Är det oilika splines eller är det längden på ryckutjämnaren som skiljer

post-3929-1394234285,8862_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...