Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
PeterRiverInn

Toatömning i sjön!!!!!!

Rekommendera Poster

Sunt förnuft säger ju att man inte ska tömma i badvikar och hamnar etc, men annars så verkar ju detta lite väl överdrivet... Var uträttar alla fiskar sina behov? Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ser till att det blir lätt att tömma fritidsbåtars toalettavfall så kommer problemet med tiden att fasas ut. Kommuner, båtklubbar och organisationer måste ta ansvar redan nu. Det finns i dag styrmedel som LOVA-bidrag vilket innebär bidrag med 50% vid installation av latrintömning.

Det finns flera sugtömnings-pumpstationer  och flytande tömningsstation för fritidsbåtars toalettavfall te.x. http://pontoner.se/septitank-brygga.html

Alla måste dra sitt strå till stacken...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

600 stationer i Stockholms skärgård. Installationskostnad 50-200 KSEK styck?

Strået till stacken blir för Stockholms del 30-120 MSEK. Ganska grova strån... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är konsigt att de som tycker man skall ta sitt miljöansvar alltid har ett finger med i någon produkt eller företag som just är lösningen till världens miljöproblem. 

Inget fel att tjäna pengar, absolut inte! Men gör det på ett proffsigt sätt. Så får man långsiktighet i företaget,

Men vem fan bryr sig? Kan man tjäna lite extra deg på politikernas dåliga kompetens så är det väl WIN! Eller vänta.. poltikerna använder ju skattepengar? Ääää det finns det ju gott om! MMmm.. Vart fan kommer alla skattepengar ifrån? Ja just det, något uland som vi utnyttjar. Så måste det vara!

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagar och regler, där efterlevnaden inte kan kontrolleras är fullständigt meningslösa och leder endast till ytterligare likgiltighet och t.o.m. förakt mot politiker och lagstiftare. Jamen, besluten är ju demokratiskt fattade, säger man. Personligen tror jag att det tysta folkliga motståndet och ignoransen mot idiotiska lagar och regler är hälsosamt för demokratin. Utan detta skulle våra politiker kunna genomföra ännu värre dumheter. Själv kommer jag att, även i fortsättningen, lyda lagar och regler så länge jag anser dem förnuftiga, eller om produkten av risk och konsekvens för att åka fast är alltför hög.  Vad beträffar tömning av toatanken innebär det att vid behov tömma tanken där det rimligen inte kan göra någon skada. Dvs. jag skiter och tömmer som tidigare, oberoende av vad några politiker beslutar i okunnighet och för att slicka en okunnig kvällstidningsstyrd opinion i ...

Mvh/Sea Maniac, anarkist light

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stor andel av våra båtar har däcks-anslutning till septitanken för en pumpstation. Själv byggde jag bort den när jag drog nya slangar till toan så det går nog att dra en ny en. Undrar hur det är med äldre båtar när pumpstationer inte var påtänkta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, jag är ingen motståndare till däckstömning.

Ett av projekten i min båt nästa höst/vinter är att byta toaslangar till nya tätare. Är jag ändå där och gräver så blir det också ett däcksuttag. Och så använder jag de toatömningar som finns. Klart bra att skicka in till det lokala reningsverket.

Det jag tycker är mindre bra genomtänkt är att lägga massor med pengar på tömningsstationer, ev på öar där man måste åka transportera eländet till närmaste reningsverk. Samt att tvinga alla gamla båtar att lägga 5-15000 kr på installation av däckstömning. Så stort är inte problemet med krossat flytande toaavfall som dumpas mitt på en fjärd.

Båtar med toaletter som går rakt ut i havet..... är jag kanske lite böjd att hålla med om borde åtgärdas. För att undvika misstag i naturhamnen. Ska det vara toa ombord ska det väl åtminstone vara hålltank eller portapotti?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...