nemtrix 19 Postad 3 Mars , 2009 Hejsan! Har efter en vinter av mekande och svärande tröttnat på min md3b. Kylkanalerna är så rostiga att det inte finns någon räddning. Dessutom är motorn sjövattenkyld och detta gör inte rostangreppen till ett mindre problem. Jag har efter lite letande hittat en renoverad md17c, och får denna till ett hyffsat pris med min gamla harv som inbyte. Är det något jag behöver tänka på när jag byter motor? vad jag har förstått så är det en likadan motor som jag ska sätta i som min gamla. Med den skillnaden att cylinderfodren är lösa. Jag får med nya instrument. Vad väger motorn? MVH Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_o 0 Postad 3 Mars , 2009 Det enda jag vet om din frågeställning är att motorn väger 290Kg inkl backslag enligt instruktionsboken. Jag har en md17c i min båt från 1977. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 3 Mars , 2009 Motorn i sig är nog bult on Som du skriver är ju md17 en uppgradering av Md3an, däremot kan det skilja på generator och startmotor beroende på årsmodell. kan hända att du får se över elsystemet kring motorn en aning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 4 Mars , 2009 Jag har en kabelstam som inte är inkopplad än, så elen är ny i båten men visst blir säkert en hel del nya sladdar eftersom jag fundeerar på att även byta instrumenten. Jag skulle tydligen även få med nya motorkuddar, min fundering är om detta gör så att motorn inte hamnar i linje med axeln, antar att det går att justera hur gör man detta på smidigast sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 4 Mars , 2009 Om du inte har någon form av flexkoppling mellan backslag och propelleraxel idag så är det ett ypperligt tillfälla att skaffa en nu, en sådan förlåter vissa avikelser mellan axlarna och sväljer en hel del vibrationer. Men som vanligt gäller det att mäta sig fram mellan de gamla och de nya fästena sen shimsar och justerar man in det hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 4 Mars , 2009 Är inte en sån där flexibel koppling väldigt dyr....måste iaf införskaffa en rak axel(den gamla är lite skev) och en ny tätning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser