Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
PeterRiverInn

Ventiltätning B20/VP 130

Rekommendera Poster

Fortsätter/lägger till på min egen tråd......

Har lyft toppen mm på min VP130D. Varför sitter det inga ventiltätningar? (Som det gjorde på min Amazon B18 på 70-talet). I packstatsen från KG Trim finns 4 st. Ska jag INTE montera några alls? Eller montera de 4 på insugsventilerna. Eller köpa 4 till och montera på alla 8?

Det måste finna ett skäl till att VP inte monterade tätningarna orginal! Egen fundering: belastning/varvet på en marinB20 är så mycket större än bilB20. VP kanske ville att ventilerna skulle smörjas mer än bilB20??? Alltså blir min fråga om tätning eller ej ÄNNU oklarare. (Hansen Racing tyckte jag skulle köpa B18 tätningar eftersom de hindrar oljan att rinna ner utmed ventilen men inte hindrar oljestänket i sidledsom borde vara viktigt)

Har någon något svar eller annan fundering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinmotorn har tätningar bara på insugsventilernas styrning medan bilmotorn har tätningar också på avgas. Den enda anledningen till detta som jag kan tänka mig är att det helt enkelt inte behövs tätningar på avgassidan på en båtmotor. Enda tillfället då det kan sugas ner olja i avgasventilernas styrningar är när man motorbromsar och det gör man ju inte på sjön. B18 har ju sk paraplytätningar ovanför ventilfjädrarna men de passar inte på en B20. Jag tror B18 har något grövre ventilskaft.

Saknades det tätningar helt har nog någon varit och skruvat före dig... 



Senast ändrad av Stefan_L | 03 mars 2009 | 19:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä nu tror jag det blev fel, när man motorbromsar en bil bildas undertryck i insuget och olja kan sugas in via insugsventilstyrningarna, på avgassidan bildas inget undertryck.

Tvärtom skulle jag vilja ha det, tätningar på avgassidan där det istället kan bli fråga om att det trycks in avgaser via styrningen och skapa en massa vevhusvent i onödan.

På insugsidan i en båtmotor får man som sagt sällan några större undertryck så då kan ventiltätningarna spela mindre roll, iallafall om man står på lite.

Angående tätningarna till b18 så vill jag minnas att dom passar finfint, det är samma storlek på ventilskaften men det skiljer på fjäderdiametern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni tittar här http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-21-12768.aspx så ser man att tätningarna i en marinmotor sitter på insugsventilernas styrningar.

När det gäller motorbroms så blir det självklart stort undertryck i insuget (högt motorvarv och stängt gasspjäll) men undertryck är det där i stort sett hela tiden utom vid full gas. Men, när man motorbromsar finns det ju knappt någon bränsleblandning att förbränna i cylindern så i förbränningstakten (båda ventilerna stängda och kolven på väg nedåt) blir det undertryck i förbränningsrummet och när avgasventilen sedan öppnar (vilket den gör strax innan kolven vänder uppåt) så blir det en kort stund undertryck även i avgaskanalen.

En ventiltätning på avgassidan förmår knappast att hålla tätt för avgastrycket utan läckaget genom ventilstyrningar och förbi kolvringar släpps ut i vevhusventilationen. Tätningarnas uppgift är att skrapa av olja från ventilskaften för att minska oljeförbrukningen.

B18 har grövre ventilskaft men paraplytätningarna är ju av gummi och har ett ganska mycket mindre hål för att smita åt kring ventilen så det är möjligt att de fastnar också på B20-ventiler.

Om man vill skaffa ytterligare 4 tätningar och sätta på insugsidan kan man naturligtvis göra det. Det gör ingen skada men knappast heller någon nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprängskissen du ref till gäller ju B30/VP170, Inte B20/VP130. Det sitter INGA ventilstyrningstätningar på skisserna på B20.

Intressant att läsa vad ni tror och tycker. det låter logiskt det ni tycker. Men efter att ha fått svar av Inmac på Lidingö följer jag deras råd:

På AQ130D sitter det roterande ventiler, dvs de rör sig lite hela tiden. Därför sitter det inga ventilskaftstätningar på den och skall så ej heller göra.

Detta hade jag inte en aning om men onekligen mycket intressant. Allstå anser jag denna tråd avslutad.

Tack o gadnatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...