excel319 511 Postad 3 Mars , 2009 En artikel om miljövänlig framdrivning och elförsörjning. http://www.nwt.se/mera/motor/article490710.ece Det kanske är framtidens melodi att ha en jolle med pellets på släp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 3 Mars , 2009 Kul med lite innovation i båtvärlden, borde vara någon typ av stirlingmotor i den. http://sv.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 3 Mars , 2009 Ett liknande koncept har prövats förr, men då framförallt med kol eller olja som bränsle. http://www.mariefred.info/ Förlåt, kunde inte låta bli... Senast ändrad av Flipperskeppare | 03 mars 2009 | 17:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 511 Postad 3 Mars , 2009 Ångbåt med fosilbaserad kraft jämfört med pelletseldad sterlingmotor och eldrift. Nu skjuter du högt över min fattningsförmåga Flipperskeppare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 3 Mars , 2009 Det var som sagt avsett som ett skämt, det jag menade var att det även tidigare funnits båtar som drivits med fasta bränslen. Att ångfartygen eldades med kol eller olja istället för pellets beror inte på att ångmaskinen krävde just fossila bränslen, utan att detta var det som var billigast då. Likväl borde den där sterlingmotorn, om man bortser från miljöpåverkan, kunna eldas med kol eller olja. Utan att ha någon större koll på tekniken så tycker jag det verkar väl komplicerat för att kunna bli något som kan slå komersiellt, även om det mycket väl kan vara ett intressant demonstrationsobjekt. Alternativa miljötekniker för en 23 fots snipa kan vara att köra en vanlig dieselmotor på vegetabilisk olja (såg tidigare en diskussion på ett husbilsforum om folk som körde sina moderna husbilar på matolja), en bensinmotor på etanol eller varianter med batteridrift med laddning från land eller solpaneler. Eller ångmaskin. Eller segling som ju även det är ett etablerat sätt att ta sig fram på sjön utan att göra av med fossila bränslen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 511 Postad 4 Mars , 2009 Jag förstod ditt skämt Flipperskeppare, men jag kunde heller inte låta bli. Att pelletseldad fritidsbåt skulle bli någon storsäljare tror jag inte på. Största fördelen i detta projekt ser jag som möjligheten att få tillgång till el på ett tyst sätt. De sterlingmotorer jag hört på tv och internet har gått väldigt tyst. Jag tycker inte att pelletseldning i fastigheter är någon miljövinst heller, utan bara för dagen ekonomiskt fördelaktigt så länge vi skattemässigt subventionerar eldandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 4 Mars , 2009 När det gäller elen så tror jag nog mer på solpaneler eller bränslecell. Den där apparaten lär inte bli någon billig historia. Största miljövinsten för båtlivet är nog ifall fler överger stora planande båtar till förmån för deplacerande motorbåtar och segelbåtar. Då spelar bränslet mindre roll. Nu ska jag på båtmässa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 4 Mars , 2009 Vindkraft tycker jag verkar vara ett underskattat miljövänligt alternativ för att framför sin båt. Åtminstone sett till hur lite utrymme det får i media. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 4 Mars , 2009 Båtar drivna med vindkraft skrivs det ju ständigt spaltmetrar om, det finns tidningar dedikerade just till detta ämne, internetforum med specialiserade avdelningar, tv-program mm. Det brukar oftast vara motorbåtsägare som är emot detta fenomen, ofta hör man saker som att min båt är svår att lägga till i sidvind och liknande. Själv är jag ägare till ett fartyg som till ca 90 % (om inte mer) drivs av vindkraft.... /Det är tufft att segla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser