Terrafobica 68 Postad 2 Mars , 2009 Nu blir jag betänksam. Båten håller på att gås igenom och utrustas för åretruntliggning i sjön. Anledningen till det är planer att i en inte allt för avlägsen framtid åka på en längre tur, dvs ut på saltare vatten och eventuellt en bit söderöver. För detta ändamål har en bra kopparfärg införskaffats. För jag tänker inte måla båten med en östersjöfärg som är polerande nu, för att sedan få ett jävla jobb med att slipa av skiten och måla kopparfärg när det är så dags för resan. Men så säger Jotun, Hempel m.fl. på mässan, att kopparfärg på botten när man har ett s-drev i aluminium inte är bra. Kopparfärgen kommer att äta upp drevet. Nå, jag vet att koppar är ädlare än aluminium och att saltvatten är en förträfflig elektrolyt, men hur i hela fridens namn gör då folk som bor t.ex. utefter den Norska Atlantkusten, har s-drev och ligger i året runt? Har myckat svårt att tänka mig att något annat än kopparfärg duger där. Äts deras drev upp, nä, det tror jag inte heller. Är det här bara svammel från Jotun/Hempel? Ett allternativ under tiden jag ligger kvar i Östersjön, kunde ju vara en hård, icke polerande miljöfärg som kan målas över med kopparfärg så småningom, men finns det allternativet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 2 Mars , 2009 På den gamle arbetspråmen jag hade med drev satte jag altid extra anoder på skrovet för att skydda drevet.. Det höll i 8 år och den låg i året runt på västkusten, enbart upptagen 2 gånger per år för service, målning osv.. D som knäckte drevet var i slutändan vridet från den stora dieseln.. Målade enbart med drevfärgen man köper i handel, samt var noga med anodbytena.. När drevet gick i graven var d ända som var frät trimkolvarna och dess fästen. Nu har d ju en viss betyderlse att den båten gick ofta, länge och mycket.. En fritidsbåt ligger ju mer eller mindre still längre perioder men med ordentliga anoder och något lager färg borde det hålla länge. Vet inget annat sätt att skydda dessa känsliga spröda drev på. Att måla med olika färger i olika lager hade nog inte jag försökt mig på, risken är stor att d flagnar och blir sämre än om man bara hade strykigt på ett lager.. Hade förmodligen inte smetat på den starkaste kopparbaserade färgen jag kunde hitta på drevet heller. Du måste ha någon form av anod på drevet som d e, och säkerligen goda möjligheter att sticka dit en extra på lämperligt ställe.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 Mars , 2009 Köp fartygsfärg för bottenmålning i Norge får ej säljas i detta miljöland,o innförskaffa en mercatode utrustning så är problemet löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Mars , 2009 Man får ju inte måla själva drevet med kopparfärg, då får du massor av småbatterier utspridda över hela drevytan. Med bra anoder och vanlig drevfärg så borde det väl gå bra. Är det plastskrov finns ju ingen elektrisk kontakt mellan kopparfärgen på botten och drevet. Borde vara ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 Mars , 2009 Måste förtydliga mig lite. Kopparfärgen ska så klart inte målas närmare än till den rektangulära gummidamasken som s-drevet går ut igenom. Från damasken är det minst 10 centimeter som närmast till själva drevet och färgen kommer inte att någonsin vara i närheten av aluminiumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Mars , 2009 Det borde fungera, tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 3 Mars , 2009 Inge vidare ur miljösynpunkt eller för drevets livslängd, dock bör det inte ta allt för stor skada med fräscha offeranoder (det är troligtvis av större betydelse vad din båtgranne håller på med) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 3 Mars , 2009 Eller hur? För att en anod ska fungera så måste den ha kontakt med den metall den ska skydda. Det duger inte att sätta anoden en bit bort. Då borde det väl i rimlighetens namn vara samma sak med en katod, i det här fallet kopparfärgen? Nära skjuter väl ingen hare? Hallå alla kunniga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 3 Mars , 2009 Nu blir jag lite orolig, så jag snor tråden en stund... Jag målade drevet på motorn förra våren. Anledninen är att jag kan inte tilta upp motorn så högt att den går helt fritt från vattten. Det sitter ett lager med kopparfärg på. Inga onormala slitage på anoderna änn... Under bottenfärgen finns ett lager med primer och en den vanliga färgen som är från fabrik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Mars , 2009 Mja sålänge man inte har direkt kontakt mellan koppar och aluminium så får man ingen ström och därmed ingen korrosion. Har man målat drevet kan man ha en jäkla tur så det isolerande färglagret under kopparfärgen är helt. Då borde det inte hända något. Men några repor och lite bättringsmålning senare så..... Jag skulle vara lite orolig. Och ja; en offeranod måste ha elektrisk kontakt med det den ska skydda och vattnet. Annars fungerar den inte. Det är därför man ska slipa rent under anodens monteringsplats och absolut inte måla den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Mars , 2009 Hur kan två personer från ett och samma företag (Jotun) resonera på så vitt olika sätt? Den första personen jag talade med i fredags menade att det bästa vore om jag närmast s-drevet, en cirkel på en halvmeter runt, målade med en självpolerande färg. Då skulle kopparfärgen inte vara så nära och utsätta drevet för risker. Den andra som jag talade med igår, menade att så länge kopparfärgen inte har direktkontakt med drevet så händer absolut inget, och så måste det ju så klart vara. Ni som har båtar med segelbåtsdrev i salta vatten där självpolerande färger är skräp, hur gör ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 5 Mars , 2009 Har aldrig haft korrosionsproblem med aluminiumgjutgodsdrev och bottenfärg som innehåller kopparpulver. Brukar lämna ett par cm mellan botten och sköld som jag målar med VC PropoDrev. Man kan ju fundera över följande: För ett antal år sedan sålde VP en sprayfärg, märkt VP Antifouling, avsedd för sina drev. I samband med att den drogs in i Sverige enligt beslut av kemikalieinspektionen köpte jag ett par burkar. Den måste ju vara effektiv, tänkte jag. De står kvar hemma oanvända. Det visade sig nämligen att färgen innehåller 20% kopparpulver!! Vet inte om detta var för att öka försäljningen av drev eller p.g.a. ren okunninghet från VP:s sida. Antar i.a.f. att färgen har använts en hel del på VP-drev världen över utan allt för stora problem, eftersom burkarna har text på ett antal olika språk. Själv avstår jag, som sagt. Sea Maniac Senast ändrad av SeaManiac | 05 mars 2009 | 15:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Mars , 2009 Lyfter tråden med en följdfråga. Hur nära varandra i den elektrolytiska skalan ligger gjutjärn och koppar? Koppar är ädlare, det vet jag iaf. Kölen av gjutjärn ska nämligen också få ett par lager av kopparfärg, men den har ju flera lager epoxy på sig, så det ska väl inte vara några problem så länge man inte har fått grundkänning och metallen blottats, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser