Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
jan_af_lisoe

Påseglad Fyr

Rekommendera Poster

Undrar hur mycket dom kört över i sina dar?
Hjälper ju inte med segel och förkörsrätt där c008.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessverre det har blivit allt mer vanlig nurortiden, otroliga grundstøtningar och kollisioner. Senast nu i natt 2 fiskebåtar kolliderade. I det her fallet med påkørning av fyr kom sanningen fram, annars så er det fel på styrmaskin eller datan eller nåt annat men aldrig bristande uppmerksamhet. Allt det tekniska utrustning er ju bara hjelpmedel. Vilket er derfor Kustbevakningen menar med djupast allvar att det ska finnas uppdaterad sjøkort (papper) ombord.    mvh robertelee. 

i

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån annan än jag som tänker på denna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så med fräscha kort så kommer det alltså alltid finnas folk på bryggan? Eftersom det är lag på att man ALLTID skall ha 360graders utkik så spelar det ingen roll om man använder sig av papperskort eller elektronik för att framföra fartyget.

Att man ens tänker tanken att lämna bryggan obemannad på ett såpas stort fartyg är skrämmande. Oavsett hur full man må vara så borde man inse att det finns fler fartyg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälper ju inte med segel och FYRkörsrätt där Klicka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrattande Naturligtvis måste det vara fruktansvärt tråkigt att fara fram och tillbaka, fram och tillbaka utan att det händer någonting.

Säkert fyra veckor i sträck, ibland längre.
Vad kan det vara på en bår 8 - 10 killar?
Varav en kanske två  är kockar, fast ingen kocka.
?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst ser man fyrar på sjökortet, men jisses. Fyrar lyser och är till för att vägleda till sjöss. Och ingen modern teknik kan slå det mänskliga ögat. Och ligger då de mänskliga ögonen på fyllan nere i sängen så hjälper det inte om han har varken sjökort, radar, gps eller autopilot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyllisarna hade tur att det var en modern finsk fyr de körde på - finnarna har nämligen utvecklad en ny teknik att bygga fyren på en påle som slås in i havsbotten. Pålen är omkring en meter i diameter och då blir påfrestningarna på fyren från isen inte å stora.

Hade de kört på någon annan fyr i samma område, typ Svenska Björn eller Flötjan, då skulle det väl blivit att hoppa i livflotten med drygt en promille i blodet, mitt i natten i flera minusgrader !! Det hade de helt klart gjort sig förjänta av.

Frågan är om man borde lagstifta för yrkessjöfarten att någon måste vara (vaken !!) på styrplatsen för att fartyget överhuvudtget skulle få gå, t.ex genom en lampa som tänds med oregelbundna interval och då skall den kvitteras. Eller bara en elktronisk avkänning som kollar att en vaken människa finns där - kan inte var så svårt år 2009 !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvitteras inte larmet, stoppas maskinerna och ankarna fälls.Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Du, forstår tanken Din tack ska Du har, min tanke er inte att ferska sjøkort ska løsa problemen men det finns vissa criteria som måste uppfyllas, att alltid veta vart båten/fartyg befinna sig och som Du nemde inte minst utkik men det tycks vara mera aktuellt att forlita sig på automatik. Jag pekar absolut inte finger på nån men det blir mera och mera nedskerningar i mansskap.Talade med en sjøkapten som menade att det har blivit helt forferdelig. Inatt en mindre fiskebåt påkørd av Rysk lastbåt, två man borta,iforgår mindre lastbåt forsvann spårløst alle man borta. Och så rullar det på. mvh robertelee. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ju ett j-a klargörande? Sjökorten som var Ditt huvudspår är inte längre viktiga och att det pga mindre manskap leder till att fylllonas konsekvenser blir större?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koppla av ,månen byta inte færg for att Du retar upp Dig.vill Du henger ditt liv på en kartplotter ok. Jag har lest ditt inlegg några gånger men fatta inget i alla fall. Nåt mer ska Jag inte sæger, utan det att Jag var egentligen ute efter en sprengskiss på en Wallas det fann Jag på Marin Guiden vilket  Jag er mycket tacksam for. Har det så gott alla. mvh robertelee.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...