jan_af_lisoe 184 Postad 2 Mars , 2009 Tala om att bli tagen med fingrarna i kakburken:http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1462410&lid=puff_1462410&lpos=rubrik Men det fanns väl två Armbågen Fyrar, Armbågen Västra och Armbågen Östra ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 2 Mars , 2009 Undrar hur mycket dom kört över i sina dar? Hjälper ju inte med segel och förkörsrätt där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robertelee 0 Postad 2 Mars , 2009 Dessverre det har blivit allt mer vanlig nurortiden, otroliga grundstøtningar och kollisioner. Senast nu i natt 2 fiskebåtar kolliderade. I det her fallet med påkørning av fyr kom sanningen fram, annars så er det fel på styrmaskin eller datan eller nåt annat men aldrig bristande uppmerksamhet. Allt det tekniska utrustning er ju bara hjelpmedel. Vilket er derfor Kustbevakningen menar med djupast allvar att det ska finnas uppdaterad sjøkort (papper) ombord. mvh robertelee. i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 2 Mars , 2009 Vad säger man.. unbelievable! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 2 Mars , 2009 Nån annan än jag som tänker på denna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 2 Mars , 2009 Den hade man aldrig sett förut.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robertelee 0 Postad 2 Mars , 2009 Den var hel bra,tack ska Du har. o allt gott. mvh robertelee. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 3 Mars , 2009 Så med fräscha kort så kommer det alltså alltid finnas folk på bryggan? Eftersom det är lag på att man ALLTID skall ha 360graders utkik så spelar det ingen roll om man använder sig av papperskort eller elektronik för att framföra fartyget. Att man ens tänker tanken att lämna bryggan obemannad på ett såpas stort fartyg är skrämmande. Oavsett hur full man må vara så borde man inse att det finns fler fartyg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Mars , 2009 Hjälper ju inte med segel och FYRkörsrätt där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 3 Mars , 2009 Naturligtvis måste det vara fruktansvärt tråkigt att fara fram och tillbaka, fram och tillbaka utan att det händer någonting. Säkert fyra veckor i sträck, ibland längre. Vad kan det vara på en bår 8 - 10 killar? Varav en kanske två är kockar, fast ingen kocka. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fejan 0 Postad 3 Mars , 2009 Visst ser man fyrar på sjökortet, men jisses. Fyrar lyser och är till för att vägleda till sjöss. Och ingen modern teknik kan slå det mänskliga ögat. Och ligger då de mänskliga ögonen på fyllan nere i sängen så hjälper det inte om han har varken sjökort, radar, gps eller autopilot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 3 Mars , 2009 Fyllisarna hade tur att det var en modern finsk fyr de körde på - finnarna har nämligen utvecklad en ny teknik att bygga fyren på en påle som slås in i havsbotten. Pålen är omkring en meter i diameter och då blir påfrestningarna på fyren från isen inte å stora. Hade de kört på någon annan fyr i samma område, typ Svenska Björn eller Flötjan, då skulle det väl blivit att hoppa i livflotten med drygt en promille i blodet, mitt i natten i flera minusgrader !! Det hade de helt klart gjort sig förjänta av. Frågan är om man borde lagstifta för yrkessjöfarten att någon måste vara (vaken !!) på styrplatsen för att fartyget överhuvudtget skulle få gå, t.ex genom en lampa som tänds med oregelbundna interval och då skall den kvitteras. Eller bara en elktronisk avkänning som kollar att en vaken människa finns där - kan inte var så svårt år 2009 !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Mars , 2009 Kvitteras inte larmet, stoppas maskinerna och ankarna fälls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robertelee 0 Postad 3 Mars , 2009 Hej Du, forstår tanken Din tack ska Du har, min tanke er inte att ferska sjøkort ska løsa problemen men det finns vissa criteria som måste uppfyllas, att alltid veta vart båten/fartyg befinna sig och som Du nemde inte minst utkik men det tycks vara mera aktuellt att forlita sig på automatik. Jag pekar absolut inte finger på nån men det blir mera och mera nedskerningar i mansskap.Talade med en sjøkapten som menade att det har blivit helt forferdelig. Inatt en mindre fiskebåt påkørd av Rysk lastbåt, två man borta,iforgår mindre lastbåt forsvann spårløst alle man borta. Och så rullar det på. mvh robertelee. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 3 Mars , 2009 Var ju ett j-a klargörande? Sjökorten som var Ditt huvudspår är inte längre viktiga och att det pga mindre manskap leder till att fylllonas konsekvenser blir större? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robertelee 0 Postad 4 Mars , 2009 Koppla av ,månen byta inte færg for att Du retar upp Dig.vill Du henger ditt liv på en kartplotter ok. Jag har lest ditt inlegg några gånger men fatta inget i alla fall. Nåt mer ska Jag inte sæger, utan det att Jag var egentligen ute efter en sprengskiss på en Wallas det fann Jag på Marin Guiden vilket Jag er mycket tacksam for. Har det så gott alla. mvh robertelee. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser