Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Frimarc

Storlek på båt

Rekommendera Poster

Hej har nyligen flyttat till havet och vill köpa båt för att ta mig mellan typ grinda och hemma hamn . folk man pratar med säjer att jag bör köpa en båt som är minst 6 m för att kunna ta sjön bra . var inne på att köpa en Dc men en Br skulle passa mig bättre då jag gillar och fiska och har en fru som tycker att det är lite läskigt att röra sig på skandäck samt 2 st barn på 4-6 år  förslag på båt och storlek .. hade förra året en utter 6200cc som jag tyckte var lite väl onödigt stor då vi ej kommer att sova över i båten

Tackar för ordet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror du kanske skulle haft en akterhyttsbåt perfekt transportbåt då man sitter skyddad o går att fiska lite ifrån oxå inge kul med småbarn o dåligt väder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken priskategori hade du tänkt då? Kan annars varmt rekomendera en Flipper 630 OC.

Nej, jag ska inte sälja min! Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dc är inte dumt även om man inte soveröver.. lätt att packa och bra inte minst för ungarna att kunna krypa in där  när (för det gör det) det börjar regna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller faktiskt med trådskaparen med fru, barn och hund som inte gärna går över däck utan gillar Bowrider stuket bättre då vi aldrig ska/vill sova i båten. Ang. krypin funkar kapellet alldeles utmärkt vid regn.

// Jiha

post-10003659-1394235800,9623_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bowrider är nice för dagsutflykter. dock är det rätt praktiskt med DC eller HT om man har småbarn och de vill ta en tupplur att man får mer stuv. Alla nyare DC och många HT har öppning i mitten med trappa så att man slipper skarndäck.

Håller helt klart med den som rådde dig att köpa 6m eller större. har själv en Yamarin 59Ht och skulle aldrig köpa en mindre båt än den.

Vad ligger budgeten på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Hade tänkt mig att köpa för ca 200tkr och tittat mycket på yamarin br som jag tycker verkar bra.. dock är frugan av annan åsikt som vill ha en ht eller alt dc båt ...ska på mässan i morgon och försöka få en inblick i vad som finns jag takar för all hjälp på väg och kommer ni på någon bra båttyp är jag tacksam ..det kanske finns något som passar oss båda

snart båt ägare igen Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Förslag:

Yamarin 5800 eller efterföljaren Yamarin 5940 (numera bytt namn till 59 C, Cabin). Med förslagsvis 115 hk (t ex Yamaa F115), även om 100 hk (t ex Yamaha F100) kan funka hyfsat också.

Video 5940: http://www2.yamarin.com/static/img/5940.wmv

Video 59 C:  http://www. yamarin.com/Portals/19/Video/yamarin 59C.wmv
(dra ihop adressen så hamnar du rätt - går ej posta korrekt direktlänk här av nån anledning)

/Bo

Senast ändrad av bossee | 03 mars 2009 | 22:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är enligt min mening 2 ex på riktigt bra pris/båt........

http://www.blocket.se/vi/11171114.htm?ca=5_s

http://www.blocket.se/vi/15995714.htm?ca=5_s

Edit: ps. glömde, tänk på att Yamarin 58 br är en något föråldrad modell , saknar en del i standardutrustning mot konkurrenterna (AMT, Bella, Finnsport osv..) Ny modell på G. (Yamarin 53 br är nyare med kapellgaraget osv.)

Senast ändrad av jiha | 04 mars 2009 | 10:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Frugan hittade en Ryds Family på nätet .. är det någon som vet något om den typen ..det säjs att den går tungnt i vattnet .. finns det några andra för och nackdelar? någon som vet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla igen

Det blev en Ryds 695 F..lite väl stor tycker jag men den 2 dra blev nöjd med valet ..

Är det någon som har något att tillägga om båten så tas det mot tacksamt

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Grattis till ett bra val!

Jag köpte en 695:a i Februari och har höga förväntningar inför sommaren.

Det står som nämndes väldigt mycket matnyttigt på ryds695.se

Vilken båt köpte du? Berätta lite mer om den.

Jag har haft ganska bra koll på de som legat ute på blocket.

Gå gärna med i Ryds 695-klubben!

Ha det gott!

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Nu när båtköpet är på plats och det är dax att fixa till den ....tusen frågor om det

Båten är matt i plasten ..hur hårt kan man rubba den

Är något medel bättre än något annat

Vax?

Botten färg ..har hört att västkust färg är bäst, men vi bor på ostkusten(åkersberga)

vad tar man på däck där ytan är lite ruff

Trä detaljer..olja någon speciell

o.s.v tacksam för all vägledning jag kan få

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det säger du bara för att du är så avensjuk på min ....svåger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...