Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Ingen

Omkoppling Dynastart - extra generator

Rekommendera Poster

Hej !, Någon som har ett kopplingsschema eller enkel beskrivning vad gäller omkoppling av dynastart extra generator.

Har i dag dynastart på min Md2 men har skaffat en extra generator 65Ah som skall ge lite extra kräm i batterierna .

Skall använda dynastarten som startmotor så det gamla ladd-reläet får troligen tas bort, men villka tampar flyttar jag över till generatorn och villka behåller jag ?

Mvh. Inge A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

 

På min gamla snipa hade jag på följande sätt:

Dynastarten kopplad till startbatteriet, laddade den lilla förbrukning som är på detta efter start väldigt snabbt trots bara 11 A maxladdning.

 

Min separata generator hade jag kopplad till förbrukarbanken, 2 st 75Ah. Detta fungerade alldeles utmärkt och gör att du inte behöver skiljedioder eller annat för att säkerställa att du alltid har ström till startbatteriet (även om i a f min motor vevades igång på ett halvt varv med veven om så krävdes). 

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog behållt laddningen från start/generatorn också, den snurrar ju trots allt med hela tiden, och jag har för mig att startreläet är inbyggt i spänningsregulatorn på vissa motorer med start/generator.

Den andra generatorn är (om det är en alternator) lite enklare att koppla in än en likströmmare, du behöver en grov ledare från batteriets  till B och en liten tåt till D som är seriekopplad med en lampa till på startnyckeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...