katla 0 Postad 28 Februari , 2009 Hej Är nybliven båtägare och är dessutom ny här på forumet. Har köpt en båt från USA för ca ett år sen. Båten är utrustad med en hyfsad Garmin GPS, radar och plotter. Efter några turer med båten i somras så dök frågan upp i huvudet. Varför i hela världen använder man en plotter???! Man får en halvtafflig bild på en liten yta (Jo jag vet att det finns stora skärmar) i förhållande till hur mycket pengar man spenderar på den. Varför använder man inte en PC istället? till den kan du koppla en två eller flera LCD-skärmar som kan användas för Radar, Gps, filmtittande. Vidare så kan PC´ n användas i hamn för att surfa på internet, maila med nära och kära, titta på film osv osv... Jag har börjat skissa på hur jag vill ha det i båten med dator, skärmar osv, istället för min plotter. Jag har fixat navigeringsprogram och sjökort som jag testkör på min vanliga laptop, för tillfället, ihop med en vanlig GPS-puck för 400kr... Min fråga är: Kan man kopplan in en vanlig marin GPS-antenn och en radar, till en PC utan att det kostar skjortan? Är det någon som gjort detta och kan komma med tips? Det skulle ju klart vara trevligt att få in fishfinder o allt annat som man normalt har (djupmätare osv). Kommentarer / ideér, någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2009 Det finns många som seglar med en pc som plotter, däribland jag. Det har gått åt några datorer genom åren. En direkt pga att den var med i båten efter att ha gått en sträcka med ganskas mycket sjögång. De andra som lagt av har gjort det i land om båtanvändandet har förkortat deras liv vet jag inte. Det var alla begagnade datorer. Hade jag haft ett begränsat seglingsområde hade jag köpt en plotter. De är byggda för att användas på sjön. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 Mars , 2009 Såg ett intressant PC-alternativ på mässan. Dom hette BN marin elektronik och har tillverkat en speciell skärm med inbyggd PC som är helt vattentät och tålig. Tyvärr väldigt dyrt men det kommer nog billigare alternativ. De hade ett sjökortsprogam som bara täcker Sverige än så länge men med en PC kan man ju använda vilket PC-baserat program som helt och det finns flera att hämta gratis. Vi kommer att köpa en vanlig plotter i alla fall för det kändes inte helt färdigutvecklat men det kommer nog. Hemsida www.bnmarin.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 1 Mars , 2009 Försök att kolla på datorskärmen i starkt solljus, det har inte funkat för mig iaf. Plottern/ekolodet funkar perfa i solen. Därmed inte sagt att det finns pc-skärmar som klarar av detta. Tanken är dock smart med en central där alla sensorer matas in och sen vidare till skärmarna i sittbrunnen, ruffen osv osv till ett lagom pris dessutom. Vidare handlar det också om att hur stor båt man har, en skärm på 17 i en 17-fotare ser väl kanske lite lustigt ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Mars , 2009 Pcnavigerat i >10 år Kör själv med BSBkort, i TIKI Navigator och Nobeltec Admiral med radar overlay och AIS Nobeltec har en totallösning, men det är inte gratis. Kolla på länkarna där finns mycket matnyttigt att läsa. http://www.tiki-navigator.com/http://nobeltec.com/http://www.123minsida.se/LasseLundell http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6476 http://forum.hamnen.se/navigation/1403-det-baesta-navigation-program.html http://forum.hamnen.se/navigation/16158-jaemfoerelse-mellan-digitala-sjoekort.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katla 0 Postad 1 Mars , 2009 Tack så mycket för inputen alla, speciellt Lasse som kom med en drös intressanta länkar! Nu har jag lite o sätta tänderna i... Har tillbringat större delen av dagen med att surfa runt och kolla vad som ser ut att vara rätt för mig. Eftersom jag har ganska mycket plats, så hade jag tänkt använda två stycken skärmar mellan 12-15. Gällande solproblemen så antar jag att jag provar mig fram för att ta reda på vad för skärm som krävs... Dagens LCD-skärmar kostar ju dessutom inte skjortan:-)... Jobbar på ett företag som bygger maskiner med intergrerade Touch-PC´ s. Dessa kan jag komma över till ett vettigt pris om det verkar vara rätt lösning... Som sagt, mycket tankar och idéer.. Tror dock att jag ska läsa på och skissa på hur jag vill ha det ett tag till... Om jag fattat rätt så kan jag lika väl använda min 400kronors GPS-puck som att använda min Garmin 17N Marin-GPS... OM jag ska använda min Marin-Garmin så får jag antagligen konvertera signalen för PC-bruk.? Är lite allergisk mot en ful plotter när man kan intergrera en snygg LCD-skärm. Men som sagt, jag är en landkrabba som behöver läsa på lite till, innan jag uttalar mig!! Hade vart kul om någon kan ge en spec. på vad de har/vill ha för PC-baserad navigeringsutrustning (detta ger en bra ledning för mig som gröngöling), med hänsyn till GPS Mjukvara, Radar Mjukvara, Fishfinder/Ekolod och ev. övrig utrustning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katla 0 Postad 1 Mars , 2009 Förresten, Hade vart kul om någon kan ge en spec. på vad de har/vill ha för PC-baserad navigeringsutrustning (detta ger en bra ledning för mig som gröngöling), med hänsyn till GPS Mjukvara, Radar Mjukvara, Fishfinder/Ekolod och ev. övrig utrustning. VAD DET UPPSKATTAS KOSTA... Personligen ser jag till ekonomi/funktionalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Mars , 2009 PC sidan uppdaterad 1 mars 1700 http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773940 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katla 0 Postad 8 Mars , 2009 Kollar på ditt schema Lasse, det verkar som detta är vardagsmat för dig..? Jag ser att du konverterat din ena Garmin-GPS samt Ekolod via RS232 in i en USB-hub. Har du något kopplingsschema på ekolodsgivaren och/eller din Garmin? Jag vill som sagt gärna använda min befintliga utrustning, men har inte hittat något kopplingsschema på hur signalerna går i GPSén... Ska ut till båten (Den står 4mil hemifrån) idag och kolla min ekolodsgivare för att reda ut vilken typ det är. Kommer ihåg att den är kopplad till en liten LCD-display (med trasiga pixlar). Vill därför gärna få in ekolodet i PC´ n också. Har någon ett förslag på ett färdigt ekolodskit som går att köra in i PC´ n och en mjukvara som kan hantera ekolod (gärna grafiskt), samt var man kan få tag på detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 Mars , 2009 På http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773925?i=25340087 hittar du bilder på GPSens NMEA anslutningar till PCen. Ditt ekolod och GPS måste ha NMEA ut. Samma anslutning blir det för ekolodet. men bara djupet i siffror presenteras. Burkarna i mitt blockscema märkta RS232 är omvandlare för NMEA (comanslutningen till PCen 9pol dsub) till USB. Det behövs varsin ingång på PCen om du skall köra GPS och Lod. Bland annat Nobeltec har ett komplett ekolodsprogram för PC. http://nobeltec.com/products/prod_sounder.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Mars , 2009 PC ombord ger stora möjligheter attt spå väder. Ladda ner program till PC:n och få flerdygnsprognos med vind och regnprognoser. Jag gjorde det igår och blev mäkta imponerad av vad man får för möjligheter att se när man ska sticka ut med båten. Animering ger väder var tredje timme så man ser hur lågtrycken troligen kommer att gå. Vindens rikting och styrka är inte minst viktigt att ha koll på för tajmingen. http://grib.us/ http://62.148.188.51/Downloads/tabid/56/Default.aspx Det tar några minuter att skriva in sig och få en inloggning. Skaffa mobilt bredband om ni inte har det. Det kommer ni inte att ångra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 Mars , 2009 Tack för den Forgus 31. Har haft i bakhuvudet att mitt navprogram Nobeltec kan hantera grib, du triggade igång mej. Kan nu lägga vädret ovanpå min navigering. http://nobeltec.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 8 Mars , 2009 Det räcker ju med en sån här http://svtplay.se/v/1371581/oppet_arkiv/tv_till_sjoss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katla 0 Postad 8 Mars , 2009 Haha, jaa visst e TV´ n en lysande uppfinning! Har iaf. hunnit kolla upp min GPS och konstaterat följande: Pin1: RED: 6-40 VDC Pin2: BLACK: GROUND Pin3: YELLOW : REMOTE ON /O FF Pin4: BLUE: PORT 1 DATA IN Pin5: WHITE: PORT 1 DATA OUT Pin6: GRAY: PPS (n/c) Pin7: GREEN: PORT 2 DATA IN (n/c) Pin8: VIOLET: PORT 2 DATA OUT (n/c) Vidare så står det att pin 4 och 5 har NMEA 0183 Version 3.0. Ska inhandla 9-polig D-sub, sen är det väl bara att ansluta 12V på Pin 1 och 3, Pin2 anslutes till jord, 4an och 5an enligt Lasses skiss (Garmin hade en liknande men inte lika utförlig). Enligt en av de två manualer jag laddat ner, verkar det som att Pin 6,7 och 8 inte används i min GPS Garmin 17N. Ska bli spännande och se vilket resultat jag får och om det funkar bra ihop med Ozi Explorer som jag kör. Trots det så har jag ännu inte ngn bra ide för ekolodet... Känns häftigt att punga ut med 1500$ för endast ekolodsmjukvaran! Såvida inte jag fått det om bakfoten och det är så att man får hela paketet med GPS-, Radar- och Ekolodsmjukvara för de Pengarna... Till detta måste man ju ha en givare och en blackbox... Såg en Black box för ekolod på blocket (vet inte fabrikat och/eller om det är en generell standard för dessa) för 3000 med givare. Det känns ju helt ok. Synd att Ozi inte hanterar ekolod... Ingen som känner till några mjukvaror för ekolod gärna nedladdningsbara gratisversioner?! Senast ändrad av katla | 08 mars 2009 | 17:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katla 0 Postad 8 Mars , 2009 Nå´ n som har erfarenheter av Dr.Depth mjukvaran? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 Mars , 2009 http://www.oziexplorer3.com/eng/utilities.html OziSounder OziSounder is program that will read the DBT or DPT NMEA depth sentences arriving on a serial port, processes the strings and then send the information to OziExplorer using the OziExplorer API. It is assumed device outputting the depth sentences is connected to a different port to the GPS, if they are connected to the same port see the note below. This program requires OziExplorer version 3.95.3 or later and the OziAPI dll version 1.06 or later. Download OziSounder Note : OziExplorer version 3.95.3 (or later) can read the DBT or DPT NMEA sentences direct without using OziSounder, but of course the DBT/DPT sentences and the GPS sentences must both come in via the same serial port. There are hardware solutions to enable 2 input streams from independent hardware devices to be mixed together and then input into the one port but I have no knowledge of what is available Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katla 0 Postad 8 Mars , 2009 Nå´ n som testat/har erfarenheter av Shipplotter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 Mars , 2009 Jag har precis börjat använda DrD för att bygga egna sjökort. Råder dig att maila supporten. Den är GRYMT bra. Du får utförliga svar på alla de funderingar du kan tänkas ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katla 0 Postad 4 April , 2009 Nu verkar det som att GPS och PC fungerar bra ihop. Har bara torrkört det hittills, båten står fortfarande på land... Som blivande far har det varit en hel del annat att stå i sista tiden. Därför har PC-navigeringen legat på is ett par veckor. Nästa steg blir att koppla in ekolodet i PC´ n. Nån som har tips? Har sett ekolodsgivare från 400:- och uppåt. Vad bör jag tänka på om jag ska kunna konvertera givaren till PC´ n? Är det precis som med GPS´ n att sålänge det är NMEA standard så går den att konvertera via RS232-USB eller är det något annat att beakta? Hur är det med framåtseende ekolod? Kräver det en speciell mjukvara och/eller finns det överhuvudtaget till PC? Är det någon som har tips och erfarenheter på givare, priser och leverantörer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katla 0 Postad 15 Maj , 2009 Har sett att bla. Airmar P79 figurerat en hel del på olika sidor i PC-Ekolodsammanhang. Jag har en Airmar P19. Båda har NMEA 0183. På fugawi.se står det att man kan koppla P79 direkt i sin PC... Vet någon om det är någon skillnad mellan P79 och P19 med hänsyn till PC kompabilitet??? Såvitt jag kan se i deras specer så har båda NMEA0183.. Tacksam för tips o svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 15 Maj , 2009 Hej Jag använder PC med Fugavi. Det har varit nästan omöjligt att kunna se vad som är på skärmen, tex att hitta igen muspekaren, riltigt obehagligt ibland. Nu har jag köpt en omvandlare till 220volt och använder en 15 tums plattskärm, det syns hur bra som helst och det från alla vinklar i kabinen, ett jätttelyft med den skärmen som ändå inte användes till nåt annat heller. Alltså PC program är bra om du har en ruffad styrhytt och en bra skärm, grejerna tål ju inte vatten som en plotter gör. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 15 Maj , 2009 hahah fuult;) finns det en senare lanserad modell med färg tro:D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katla 0 Postad 15 Maj , 2009 Japp, de funkar bra med vanlig skärm. Själv så har jag inhandlat en touch-pc med en aktiv penna. Fördelen med denna är att jag bygger in PC´ n som ett flushmontage. Sen lägger jag en 3mm plexiskiva ovanpå. På så sätt är PC´ n skyddad mot slag, stötar och vatten. Min fundering är nu som sagt om det går att använda P19 givaren... Antar att både P19 och P79 funkar lika bra, men eftersom Fugawi endast har P79 så blir jag fundersam på varför man endast har P79 som är dubbelt så dyr... Kan det vara så att den har någon inbyggd intelligens som inte P19 har... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser