Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Johnnykarlberg

Framåtseende ekolod. Echopilot

Rekommendera Poster

Ohoj.

Funderar på echopilots framåtseende ekolod.

Kan man inte montera det efter akterspegeln istället för att göra hål i skrovet?

Med någon monteringsplatta som kan vara som en förlängning av botten.

Svar önskas.

Johnny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johnny, har nyss monterad in en sån i min båt och tillverkaren menar att giveren skall ovillkorligen sitter framfor propellern pga storningar vattenvirvlar o sånt,den skall helst inte storas av annat heller såsom botten intag o logg osånt. Det er vel som vanligt lett att montera men ett par dagars funderande på besta plats. Men allt går menar man. Tycker det er en fantastisk framsteg. mvh robertelee.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Placera den så långt föröver som det är praktiskt möjligt med tanke på att den ska sitta vågrätt, detta ger en tidigare indikering om ev. grund/stenar- framåtseendet blir kortare ju grundare det är-  räkna med att du kan se ca. 5 ggr djupet framåt från givaren räknat.

En ganska stor skillnad om givaren sitter bakom aktern mot om den sitter kanske 5 meter längre föröver- kan vara skillnaden mellan grundkänning eller inte.

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 28 februari 2009 | 22:10

Senast ändrad av PCP-Roger | 28 februari 2009 | 22:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rogers svar var ju något jag inte tänkte på.

Men vad beträffar monteringen om man nu inte har det som Roger nämde i åtanke.

Har inga utlopp som stör och propellern sitter ju en bit bakom akterspegeln.

Kan det gå o slippa borra hålet i skrovet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Johnny, har Du utombordare eller inudrev så ska det går helt bra att montera på akterspegeln,det finns bracket just for detta(extra). Faktiskt så rekkomenderas att på planande båtar så skall givaren monteras så långt bak det går, en ting till Du borde tenka på, standard givaren som leveras med instrumentet har bara 26mm brukbart geng eftersom den skall monteras lodrett så i de flesta fall ska det till en kil. klara man sig inte med 26mm får man køpa den brons givaren med betydlig lengre geng større diameter. Så det er klart olemplig att montera for lång fram serskild en båt med v botten. Bronsgivare er ett extra med ca 2000kr. Drevia kan upplysa dig de selger såna. mvh robertelee.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

Jag har XL givaren med brons.

Men vill helst slippa ta hål i skrovet, så det är därför jag tog upp frågan.

Då ska jag pröva o montera den efter aktern istället. Fungerar det inte är det ju ingen skada skedd.

Har någon annan ngn fundering så tar jag gärna emot de.

/Johnny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...