Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
kema

Varför gör båten på detta sättet?

Rekommendera Poster

Någon som kan säga varför min båt girar kraftigt om jag tiltar in motorn mot aktern när jag kör? Gråter

Och vad göra år det?

Första gången det hände var kompisen som var med nära att åka i vattnet.Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör den för att du ändrar propellerns vilnkel mot vattnet och du får en kraft som verkar i sidled.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter vettigt. Men hur kommer jag tillrätta med det? Något förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett gäng olika båtar men ingen har girat kraftigt när jag trimmat in. Tvärtom så har mina båtar gått stadigare med motorn dikt an mot akterspegeln. Jag tycker att det låter som om något är fel. Jag har bara haft båtar med hydraulstyrning men det borde ju inte skilja något så länge man håller i ratten. Jag vill fortfarnade veta båt/motor/styrning/i vilken hastighet och gärna hur högt motorn är hissad.

 



Senast ändrad av All_to_slow | 28 februari 2009 | 21:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att om du tiltar in motorn till max så pressas fören ner. Den har då lättare att skära åt ena eller andra hållet. Den mest effektiva vinkeln på riggen är inte nödvändigtvis längst in. Du får prova dig fram men utgångspunkten är väl att riggvinkeln är 90 grader mot vattenytan när båten ligger i bästa planingsläget. Har du en GPS kan du kolla hur du uppnår den högsta farten. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju inte riktigt kul det där. Propellern vill ju alltid dra aktern i sidled åt det håll den snurrar och effekten vid intiltad motor borde ju som nämnts öka om man tvingar ner fören i vattnet. Jag skulle nog inte köra med motorn så långt in, skulle nog investera i trimplan istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en Ideal 550S (5.5m styrp) med 40 hk evinrude e-tec. båda från 2006.

Styrningen är NFB. Hastigheten är oftast fullt (ca 25kn)men även vid lägre fart. Tilten gör ju att jag tvingar ner fören och slipper att den slår för mycket, vilket är skälet till trimningen.

hur högt motorn är hissad?? Ursäkta men jag förstår inte vad du menar där, kan du förtydliga dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du beskriver detta så behöver du nog inte tänka på hissningen.

Hissningen är hur högt motorn är monterad. Kolla kavitationsplattan (den stora horisontella plattan strax över propellern)höjden på den jämfört med botten på båten den bör ligga strax över bottnen. Och tillochmed högre om du har en performance båt och rostfri fyr eller fembladig propeller.

Men är det i toppfart så måste jag tyvärr hålla med föregående talare (som jag sa emot tidigare) sunt förnuft säger att man trimmar inte in max när man åker max fart oavsett båt. (Min egen båt som går tokbra med rätt trim blir lurig med fullt intrimmat i hög fart 40-50 knop)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret.

Jag ska köpa mig ett sunt förnuft, det verkar som om jag skull behöva fylla på med detFlört, nå´ n som vet var man köper det? Skämt å sido, så är det skönt att veta att det inte är båten det är fel på.Glad

tack!

kema

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn sitter väldigt högt hissad på akterspegeln kan det bli en paddlande efekt på propellern som gör att akterrn klätrar i sidled på vattnet. speciellt om båten är ganska flatbottnad. Jag hade en flipper 515 en gång som jag hissade motorn på lite mkt och den kunde helt oväntat svänga till mkt kraftigt så att båten nästan svängde ett halvt varv från full fart. Kan även vara så att din botten på båten är krokig längre fram ellar att botten är hookad. så att när du tiltar ner så svänger båten av att nosen trycks ner mot vattnet. Kanske inte så troligt att den skulle vara krokig men en ide att kolla i allafall.

Hissningen på motorn bör vara så att kavitationsplattan är jäms med botten eller kanske nån cm över. 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, även om jag blir orolig så ska jag självklart kolla upp alla svar som har kommit (och ev kommer).

Har även hört att man kan justera vingen som sitter på plattan för att motverka att båten svänger. Kommer att kolla upp allt detta under våren (efter 15/4 då jag får ut båten).

Återigen ett stort tack!

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt girar kraftigt om jag trimmar ut motorn. Vilket iofs är helt naturligt och står beskrivet i båtens manual.

Enligt tipset där ska man trimma ut motorn tills ratten börjar dra, sen gå tillbaks en aning. Då har man hittat snabbaste inställningen.

Om den gör tvärtom...att den drar iväg när du trimmar in motorn, då vette fasen om det är nå bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog med j29tunnan i att om du tiltar in motorn längst in, så kommer fören att åka ner och plöja i vattnet. Om det då är någon snevikt så båten lutar åt någon sida så kommer den obarmhärtigt att skära åt det hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma erfarenhet som du.

Och sunt förnuft har jag skaffat mig massor av genom åren. (det är dock inte fullt än på långa när.. Oskyldig)

Jag trimmar som de flesta in motorn när jag startar, framförallt vid vattenskidåkning, för att komma upp i planing lättare. Den drar då kraftigt åt styrbord. Sen trimmar jag ut motorn tills, som ovan beskrevs, den börjag dra åt andra hållet, dvs babord, då jag tar den lite tillbaka.

Men att svara på varför motorn uppför sig på detta vis, det kan jag inte.

Detta avser min styrpulpetare med an 50 hk Yamaha.

På min stora båt (30 fot med inombordare på 200 hk) märker jag samma tendens men inte alls lika tydligt.

Jag drar därför slutsatsen att detta är helt normalt.

Det viktigaste tror jag är att man är beredd och att båten vid normal belastning vid marchfart och bästa trimmet går neutralt. Detta kan man prova sig fram till med hjälp av styrfenan (ofta en anod på samma gång).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...