Flipperskeppare 40 Postad 28 Februari , 2009 Jag har idag en koaxialkabel dragen genom en kabelgenomföring till en TV-antenn. Står nu i begrepp att installera en VHF och har samtidigt tagit bort TV-antennen. Kan jag nu använda den redan dragna koaxialkabeln för min VHF? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Februari , 2009 Det ska nog fungera bra. Möjligen att det finns mer optimerad kabel enligt somliga men VHF-radio ligger ju inom samma frekvensområde som gamla TV-sändingar så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 28 Februari , 2009 Det jag lurar på är ohmtalet. Koxialkabel för VHF etc brukar anges till 50 Ohm medan TV-kabel är 75 Ohm. Har ingen aning om vad det betyder i praktiken dock, så mycket kan jag inte om elektronik. Kabellängden är ca 3 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Februari , 2009 Ahaa! Det skiljer på det . I så fall skulle jag nog byta kabel, tre meter kostar la inte ens 50-lappen. Möjligen lite pill att dra men var ju inte så farligt långt... 75 ohm fungerar säkerligen utan att något tar skada men lär ge försärmad prestanda. Senast ändrad av BMoon | 28 februari 2009 | 14:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Februari , 2009 Nja, det är viktigt med kabelns s.k. karaktäristiska impedans, den är s.a.s. spikad till 50 ohm och avvikelser leder - ungefär som en svag länk i en kätting - till onödig försvagning av VHF:ens total-prestanda. En felaktig kabel till antennen - om än kort och dessutom svårbytt - är nog ganska tveksam, tycker jag. VHF:ens prestanda-krav på kringutrustningen är dessbättre inte så krävande spretiga, den sänder/ mottar ju bara i ett relativt smalt frekvensband och med bara två uteffekter, 1 W resp 25 W. Den har en given och normerad kätting-dimension, om man så säger. Detta gör att antenn-anläggningen blir enklare o standardiserat billigare, liksom den SWR-mätare som jag tycker bör ingå. Denna SWR-manick monteras, nära radion, längs antennkabeln och ger snabbt besked om sändaren kan nå ut! Den ersätter inte fullt ut behovet av att test-anropa olika stationer i närheten, men nånting ditåt. Den visar hur antenn-anläggningen funkar live med bara ett kort tryck på sänd/ mottag-omkopplaren. Att anropa stationer i närheten är ju lite bökigt och tidskrävande, om än måhända lite skojigt. Sändarens räckvidd - vid varje enskilt testtillfälle - beror också ofta starkt på de atmosfäriska förhållandena just då. Med en SWR-meter som komplement har man bättre koll, den visar kvoten mellan uteffekt respektive reflekterad sändeffekt (förlusteffekt som oftast blir värme i slutsteget) utan atmosfärs-beroende. Nå, vad kostar en sån manick då....svar; inte mycket! Nedan ett exempel på en iofs onödigt bredbandig (avancerad) och inte frekvensoptimerad, som kostar 400 kr. Det är inte mätarens exakthet i sig, som är det allra viktigaste egentligen, utan jämförelsen. Hur var t.ex. värdet förra gången då jag faktiskt pratade med en station 30 M bort, bättre eller sämre? Själv har jag upptäckt flera fall av glappkontakter mm enbart med instrumentet. Kort sagt, en bra och viktig pryl för VHF-säkerheten. Möjlig SWR-mätare, bland säkert många bättre, kan t.ex. vara:http://www.fbradio.se/store/index.php?main_page=product_info&cPath=22&products_id=66 En bra sajt om VHF-installationer - som av outgrundlig anledning vägrar bli klickbar här - hittas genom att googla på svenskakoster.se och klicka på sökresultatet ny sida 2 Kanske får jag mothugg av de som - till skillnad från mig - faktiskt kan radioteknik bra......men men. ps. med en SWR-meter fås svart på vitt hur t.ex en tv-kabel presterar, lätt och direkt ds.Senast ändrad av Thomas-1 | 01 mars 2009 | 07:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Mars , 2009 Har googlat runt en del och försökt få grepp på hur mycket det kan skilja mellan en TV- respektive VHF-antennkabel. Tyvärr verkar det inte gå att avgöra, finns för många om och men. Klart är att det försämrar i alla fall. Kablarna åldras och bör helst ändå bytas vart tionde år, verkar det som. Jag verkar vara rätt ensam om att ha fast-installerad SWR-meter, men har ju också en äldre oskyddad VHF. Nyare apparater har ofta inbyggt slutstegs-skydd som drar ner sändeffekten vid dålig antenn-anslutning. Bra, men ger iofs inte samma örnkoll. Ett par bra trådar i ämnet: http://forum.hamnen.se/skrov-daeck-inredning-motor-och-elektronik-segling/6262-daeckskontakt-till-vhf.html http://www.maringuiden.se/forum/;thread=149643 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 1 Mars , 2009 Tack, då ska försöka ge mig på att byta kabeln, helst utan att riva ner innertaket. Har någonstans sett att det finns kontakter som är lika tunna som en koaxialkabel, och som skruvas i den kontakt som i sin tur ska fästas i antennen. Är detta något man kan montera själv, eller måste jag köpa en sådan färdig kabel? Eftersom jag ska försöka montera den nya kabeln genom att dra den med den gamla så behöver jag börja med åtminstone en kabelända utan kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 1 Mars , 2009 Det finns kontakter du kan montera själ utan specialvektyg, men det är VIKTIGT att man följer instruktionerna, det behövs inte mycket för att få försämrad mottagning/sändning! inns även flera olika kablar att välja på när du installerar RG58 är den vanligaste, men det finns betydligt bättre kablar om man vill lägga energi och pengar på en bra installation. (kanske lite skillnad om man ska korsa atlanten eller segla till smögen) Menar Jimsan som kör RG214 under däck och RG58 i masten där den är lätt att byta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 1 Mars , 2009 Byt kabel, du får rejält dålig sändning och kan skada sändaren med så stor impedans-missanpassning (sändare 50 Ohm -> kabel 75 Ohm ->antenn 50 Ohm. RG58 duger gott till bara 3 meter och har troligen samma yttermått (5 mm) som befintlig TV-kabel så borde vara relativt enkelt att ersätta. Antar att VHF:en (och antennen ?) ska anslutas med PL-259-kontakt ? En PL259 med reducering UG175 är det vanligaste, lätt för även en amatör att montera (man löder mittledaren och skärmen kläms fast när man drar ihop kontakten). http://www.alfakom.se/images/pl259mug.jpg Det finns en massa olika varianter för både lödning och klämning http://www.alfakom.se/info-htm/kon_hf1.htm En gång i tiden för länge sedan tyckte jag det var kul med amatörradio...SM6LFI Senast ändrad av Gunnar_ | 01 mars 2009 | 19:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Mars , 2009 Jag såg i länken i inlägget ovan ett blixtskydd GLC 1047 för 89 :-, ett sådant skyddar väl egentligen mest mot omfattande skador/ brand i radion? Kan väl knappast skydda radions funktion i sin helhet, vid ett åsknedslag i eller nära båten? Själv drar jag ut antennsladden när båten lämnas, har en lättåtkomlig bajonett-kontakt (BNC) för ändamålet. Blixtnedslag tio- eller kanske t.o.m hundra-tals meter från antennen kan väl annars förstöra de känsliga ingångs-kretsarna !? Har för övrigt hela 4 st. kontakter av den lödtyp som beskrevs ovan. Plus 4 st andra skarv/ adapterövergångar. Trots antalet fås bra sändeffekt, så kontakterna fungerar bra så länge inte fukt kommer åt. Kabelns - i mitt fall l3 m lång och lillfinger-tjock - skärmstrumpa oxideras gärna under isoleringen, så lite extra längd för att ev. kunna klippa av o löda på nytt är bra. Det kan nog verka lite märkligt, detta att 50 o 75 ohm har sån betydelse när kablarna ser nästan identiskt lika ut? Mitt googlande gav förklaringen att bl.a. innerledarens diameter som ju ger dess mantelyta per meter, som i sin tur - ihop med skärmledarens innermantelyta - påverkar kapacitansen. Så gör även isoleringens tjocklek och dielektriska egenskaper. Kapacitans och induktans avgör kabelns egenskaper vid höga frekvenser, något som alltså kallas impedans - och mäts i ohm. Därför kan till synes likadana kablar ändå vara så olika. Har för övrigt också fixat en handgranat-säkring till mikrofonens sänd/ mottag-knapp, jösses vad mycket dumt som hörts från stationer som sänt ovetandes!! Senast ändrad av Thomas-1 | 02 mars 2009 | 18:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Mars , 2009 Håller med om att blixtskydd inte skyddar mot direkta åsknedslag, men kan väl inte skada. Det hjälper ju möjligen mot nån liten sidoblixt om man får ett nedslag i närheten. Också bra att dra ur antennkabeln när radion sitter oanvänd i båten längre perioder. Går blixten ner direkt i båten eller omedelbar närhet lär man få avskriva allt av elektronik som skrot, oavsett om man dragit ur kablar eller inte. Och vara glad om man överlever och inte båten brinner upp helt. Åska ska undvikas. Personligen drar jag intill någon ö med stora höga trän som förhoppningsvis tar blixten i första hand. Att impedansen i en kabel är viktig tillhör magin med radio. Radioeffekten reflekteras i varje impedansövergång i kabeln. På samma sätt som ljus reflekteras vid övergångar mellan material med olika brytningsindex. Det gäller mest radiosändare, mottagare är inte kinkiga på samma sätt. Impedansen beror av geometrin på kabeln och vilket material som utgör isoleringen. (Vet inte om det är en begriplig förklaring, kanske nån mer insatt radioingenjör kan säga något tydligare?) Det går inte att se impedansen på en kabel på hur den ser ut utan man får läsa på kabelhöljet. Äldre radiosändare kunde brinna upp när uteffekten studsade tillbaka in i radion, nyare har skydd som drar ner uteffekten så inget går sönder. Men då hörs man ju å andra sidan inte.Senast ändrad av Anders_St | 03 mars 2009 | 00:31 Senast ändrad av Anders_St | 03 mars 2009 | 00:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser