jiha 0 Postad 28 Februari , 2009 Själv är jag lite styrd av när bommarna kommer i på klubben, brukar vara i början av maj. Skulle vilja komma i lite tidigare men det blir så meckigt med egen boj och strul. // Jiha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 28 Februari , 2009 Sjösätta????????? Har inte tagit upp än. Fick ta snipan och bryta mej in till mastkranen för att kunna masta av segelbåten. Det går trögt att segla i isen så den får ligga still någon månad. Nu är bästa tiden på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 28 Februari , 2009 Brukar försöka få i båten i början av april. Ännu ligger isen tjock men det brukar gå fort när det väl tar fart (Mälaren). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 28 Februari , 2009 Även jag är styrd av bomilläggning och fasta sjösättningsdagar. Första brukar vara i mitten av april, men första maj brukar det oftast bli för min del. Lite varmt och mysigt vill man ju ändå ha när man gnuggar gelcoat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 Februari , 2009 Någon gång framåt maj skulle jag tippa på. Har ingen direkt brådska och vill helst ha lite värme både i luften och vattnet innan jag drar igång på allvar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 28 Februari , 2009 Brukar bli i början/mitten av maj. Tycker en del av tjusningen med vårrustningen är när det börjar bli varmt och tvättandet och vaxningen kan utföras utan att man fryser fingrarna av sig. //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 28 Februari , 2009 Slutet av april på Lidingö. Längtar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 28 Februari , 2009 Så fort isen går, skulle tro att det blir i mitten av april isen brukar sticka då i Mälaren. Det är kanonis nu 20cm så jag fick knalla till kobben igår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 28 Februari , 2009 Slutet av april eller början på maj blir det, håller med någon tidigare som sade att man skall kunna jobba med båten utan att frysa. Kollar faktiskt lite på segelbåt för tillfället oxå. Ha de Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 28 Februari , 2009 Blir någongång i mitten av Maj, gissar jag. När jag åker båt så ska det vara varmt och skönt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 28 Februari , 2009 Början av Maj om man nu haft en bra vår och hunnit putsat till räckligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millerone 0 Postad 28 Februari , 2009 Förra året blev det 20:e feb. Gick 25nm samma dag. Till skillnad från i år var det vid tidpunkten isfritt och ca 10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 28 Februari , 2009 Nja, bästa tid är väl att överdriva. Försökte *bryta loss* 22/2 för att åka och tanka (värmaren suger ju diesel för att hålla plusgrader inne när det är minusgrader ute). Kunde dock inte bryta tillräckligt snett för att komma ut då det ligger en fastfrusen båt föröver (akterbojen syns i övre delen av bilden) som hindrar mig att köra rakt på. Men nu har det ju *töat* så i morgon blir det återigen en tur till sjömacken på Rörö (~20 nm Tur & Retur) Senast ändrad av Gunnar_ | 28 februari 2009 | 18:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 Februari , 2009 Vi brukar komma i någon gång kring 25-27 april. Då brukar vi ha varit klara någon vecka. Ibland har det varit is längst in i hamnen när vi kommit i. Har hört skrönor om ett år när isen låg så tjock att ingen kunde komma in i hamnbassängen utan fick ligga på redden och vänta på bättre tiden Vi bor 7 mil norr om Stockholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jiha 0 Postad 28 Februari , 2009 Isen här i Gävle släppte i förrgår........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnteKba 0 Postad 28 Februari , 2009 Brukar försöka vara tidig, men i år blir det första veckan i april..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 28 Februari , 2009 Hehe... enda gången man har fördel av att ha boj. När bojarna är upptagna, dvs Nov-april förtöjs båten längs med bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kema 0 Postad 28 Februari , 2009 Har bestämt med ÅF där båten vinterförvaras att hämta den 15/4 så det blir sjösättning anting isen ligger eller inte. Hoppas att bommarna kommit i då, men skiter i vilket för gäddorna väntar och båten ska i! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oxygen 0 Postad 28 Februari , 2009 Mitten på april brukar det bli... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 Mars , 2009 Härligt! Då är det bara att lägga i för dig då Vi som bor vid Mälaren har det lite värre. Men skridskoåkarna har det kul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 1 Mars , 2009 Jag skall ta upp båten i maj för lite polering o bättring av bottenfärg. Då blir den nog på land en vecka max. Båtar är byggda för att vara i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 1 Mars , 2009 Har själv båt med ett ett stort tyg uppe på men det är kanske ok att skriva i m-båtsnack ändå?! Det här med att det snackas sjösättning är ju kul=våren snart här. Segelbåten kommer att sjösättas under påsklovet här nere (läs Lomma). Är ledig helavecka så det kommer bli under tisdagen den 7 april om inget oplanerat händer. Sen skall masten på under onsdagen, sen årspremiär :-)) Idag skall styrpulpetaren bottenmålas, hjälper min far med detta. Sen ligger den redo på trailer och kommer i sjön runt påsklovet den med. Fler än jag som hastigt och lustigt känner sig lite stressad med att få allt klart innan sjösättning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VanerVator15 0 Postad 1 Mars , 2009 I mitten på april brukar det bli sjösättning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Mars , 2009 För bästa grepp följde tidigare i och ur med båten vinterdäckslagen men nu med bättre dragbil kan i och ur bli lite mer flytande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 1 Mars , 2009 Första veckan i april är tanken, får hoppas på att köldgraderna är förbi så att marinan släpper fram vattnet. En tvätt samt ytbehandling är vad som återstår. Mvh styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 1 Mars , 2009 Beställt sjösättning till 4/4 för segelbåten. Ekan kommer i snart. Det är ju öringpremiär 1/4. men....den blir nog dålig i år då det är väldigt kallt i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 1 Mars , 2009 Jag sjösätter första söndagen i maj, sen blir det direkt en veckas semester. Kallt som fan i vattnet och inga andra semesterdrullar ute gör det lugnt och skönt. Jag får tillgång till vatten 1 maj och vill hinna tvätta av båten ordentligt efter vintervilan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 1 Mars , 2009 hmmm .... i våran BK tar vi det tydligen lugnt och försiktigt .... vi har alltid sjösättning andra lördagen i maj (oavsett om isen ligger eller inte .... nej jag bara skoja ...) tiden just innan sjösättning när alla är nere på klubben och pysslar och man sitter och fikar, och småljuger ute på bryggan i solskenet är helt underbart ... då känner man att sommaren är på g ..... mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 6 Mars , 2009 Första helgen i maj åker Lina i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Mars , 2009 Har beställt måttning för nytt kapell första veckan i maj, så då måste jag vara inne i stan. Försöker få i fortast möjligt, men står man ute och har plastjobb att göra som kräver ett antal dagar plusgrader även nattetid så... :-( (Ska höja vattenlinjen och ska grundmåla med epoxi innan.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser