Gå till innehåll
fredag 19 december 2025
conrad

volvo penta aq 130 Svårstartad

Rekommendera Poster

Hejsan! Någon som har en ide ? Min motor går perfekt när den är kall = lättstartad, bra tomgång När den blir varm, är den mycket svårstartad och saknar tomgång Har byttdet mesta = Ny vattenpump, Termostat, renoverat förgasarna- strömberg Nån som vet vad det kan vara ? tacksam för tips !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikel

Tändspolen eller kondingen som har gått

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du varmt i motorrummet? så skulle jag gissa på att du får ett så kallat ånglås i förgasaren, testa att ha bra ventilation till motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Vad menar du med saknar tomgång? Jag hadde ett liknande problem på min motor, den gick bra när den var kall, men började o gå orent på tomgång för att till slut dö. Vid gaspådrag gick den hyfsad. Det läckte vatten inn till avgaserna mellan avgasböjen och manifoil, så att en eller flera cylindrar blev dränkta när termostaten öppnade!! Fick planslipa manifoil och knäet ny packning, motorn gick senn perfekt!! :-D :-D :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fredrik

Hade precis samma problem 2003 (det gick att butta igång den, eller lyfta drevet över ytan så gick den igång) det visade sig att jag hade alldeles för dåligt komp så jag böt topplockspackning. Har fungerat klockrent sen dess.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...