Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
utternd66

Båtmässa - krisen är tydlig

Rekommendera Poster

Shit...

min nya båt kommer om ca en vecka, men det e ju bara att skita i att hämta den, hamngubbarna kan väl bara dumpa skitet i havet dirrekt så slipper jag problemet. Det finns inget ljus nån stans. bara att skjuta sig själv på en gång. världens stålar e slut. alla kommer att gå i konkurs och förpassas tillbaka till jura-tiden.

ja detta var nog det sorgligaste jag nånsin har läst..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vi som ska till tyskland i helgen och kolla på ny (begagnad båt). Lika bra att hoppa av färgan i mitten... Synd bara att kronan faller. För två veckor sedan kostade hon 600.000, nu 630.000 :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det possitiva istället.  Du slipper ha bekymmer om vilka tillbehör för 30 papp du ska köpa Flört.  Själv vaknade jag 05.19 idag och kunde inte somna om, varför?  Ska till mässan idag igen.  Jag får väl dra upp Sverige ur krisen på egen hand då.  Här ska tömmas plånbok.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordskräcken, jag erbjuder Dig en liten hjälpande hand att lyfta Svea ur Uttern66´ s och hans kompisars grepp. Jag ska också till mässan för andra gången. Första rundan blev en sniffarrunda utan plånbok, nu blir det affärsrunda MED plånbok...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvillingar?  Gjorde samma sak.  I fredags gick jag runt och dreglade.  Sedan hem och skrev långa listor på brahasaker som nu ska inhandlas.  Idag, imorgon eller på söndagGlad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metall gjorde idag upp med arbetsgivaren om möjliga lönesänkningar ända ner till -20% för att om möjligt rädda jobben. Media som är skyldiga till det också ?

Jag skulle vilja påstå att media är medskyldiga till det, ja...

Jag ska förklara varför.

Allt handlar om att agera vid rätt tillfälle.
Om du har en rörelse som fungerar halvbra som du skulle vilja trimma genom att skära ner på folk eller ännu bättre, sänka lönerna för att kunna konkurrera bättre, så kommer du möta dels fackligt motstånd och dels personellt motstånd förutom det faktum att du får en väldigt negativ bild av din rörelse.

Här har plötsligt media i sin iver att sälja tidningar (och ja jag föraktar dessa avarter till journalister) återigen insett hur bra det går att göra sig hörd om man förmedlar världens undergång.
Stora svarta rubriker om krig vore naturligtvis det allra bästa, men kris duger bra. Särskilt bra blir det när man kan koppla ihop en serie händelser till bevis för sin tes.
Jo titta, Sorsele kommun sparkar 2 dagisfröknar, samtidigt som SAAB som gått dåligt i hur många år som helst riskerar att läggas ner. Nu har vi en nationell kris!!!

Som en hårt manipulerad Svensson sitter vi vid köksbordet och börjar förstå och ställa oss in på att vi alla kommer att bli utan arbete och att vi ska vara glada om ens våra politiker har råd gå på krogen det närmsta året. 

Som företagsledare sitter du vid ett veritabelt smörgåsbord.  
Alla dina anställda är livrädda för att förlora jobbet, skulle bli överlyckliga om de bara behöver sänka lönen och facket pustar ut om bara hälften får sparken.
Guldläge att rensa i leden. Nu kan man trimma och putsa i organisationen utan allt för mycket gnäll från personal och fackklubbar.

Hur bra hade den trimningen av organisationen gått om ingen hade läst om dessa kristider (som ju inte märks annat än i media) och blivit mentalt förberedd på det allra värsta?

Media gör grovarbetet och företagen behöver bara hänvisa till krisen så nickar alla och tackar och bockar med mössan i hand för att de i alla fall fick vara kvar de här extra dagarna.

Just så går det till i flera företag utan att jag kommer namnge något, och just detta åstadkommer du med din domedagsprofetia.

Ser man problem så kan man lita på att man får problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metall gjorde idag upp med arbetsgivaren om möjliga lönesänkningar ända ner till -20% för att om möjligt rädda jobben. Media som är skyldiga till det också ?

Mmmmm, rik blir rikare eller som dom säger i media sparar kostnader och slimmar så att diffen mellan vinst och brakförlust blir mindre.

Hur är det med Metalls riskkapitalbolag som heter Metallica, tydligen har dom pengar för att köpa hela jävla SAAB, men ingen vill ju ha dom.. vi kanske kunde lägga pengarna på den enda biltillverkaren som går med idag,, jo det stämmer han från Ängelholm

Koenigsegg....

 

post-28196-1394235801,1608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Dawa

Det lustiga är att media inte förens nu vaknat och upptäckt att dom lyckats så bra att dom till och med skrämt bort sina egna kunder (läsare, lyssnare och annonsörer) Aftonbladet har tydligen insett det och börjat köra en positiv kampanj, men det är endast för att dom skall rädda sig själva.

Jag hade kontakt med en större tidning i veckan ang annonser och jag sa till dom att om jag sätter ut en annons om att det är tid att köpa båt nu och dom på andra sidan sätter stora svarta rubriker, typ. jorden går under och alla dör. Hur intressant är det att annonsera då? Detta vet jag är många som är på media om nu så därför kommer dom att ändra sin rubriksättning.

Nästa problem är personer typ Uttern66 som gör sitt bästa för att måla fan på väggen och fast jag vittnar om en ökad försäljning och att det känns riktigt positivt så motsäger han mig. Antingen äger han en marin belägen på Kebenekajses topp och då förstår jag att han inte märker det positiva eller annars så är det en väldigt deprimerad person. Jag borde väl ändå veta detta bättre eftersom jag faktiskt jobbar med båtförsäljning.

F-n Tänk positivt och se möjligheterna annars så blir det värre.

Alltså vad jag menar är att ändrade personer som Uttern66 och rubriksättarna sin syn så skulle vi snabbare komma ur detta-

TÄNK POSITIVT OCH LEV DÄRMED GLAD (och inte som Uttern66)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel!
Inte samlas man till krismöten i bryssel, sidomöten vid sidan av osv. P.g.s DN?

Uttern 66 har faktiskt rätt i mycket.
Inte har väl huspriserna i usa fallit pga tidningarna, eller så att bankerna gör konkurs världen över bara för att media spelar på det denna gång.

Och i slutändan är det väl läsaren som skapar problemen inte journalisten!

Felet, ansvaret ligger fullt och helt på näringslivet. Där man med otroliga bonussystem allt för att bräcka varandra nu gick för långt.

En styrelse plockade ut bonusar för miljardbelopp ett halv år innan konkursen?
Det var i USA det också, tro inte att det är annorlunda i Ryssland eller i Sverige.

Tråkigt bara att det är de mindre bemedlade som det som vanligt står dyrast.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konjunkturer, såväl höga som låga, har alltid kommit och gått och kommer så att göra i all evighet.

Skillnaden, om man jämför nutid med några decennier tillbaka, är faktiskt tekniken bakom media. För femtio år sedan spreds informationen och verkningarna av den inte snabbare än att det alltid fanns någon världsdel som hade högkonjunktur. Nu är det så, p.g.a. tekniken som bl.a. media använder, att om Greenspan nyser så dyker Tokyo-börsen samma sekund. Detta p.g.a. att media idag är live real time globalt.

Därav blir svängingarna i konjunkturerna globalt samtidiga och därmed mycket kraftigare. Och alla företag arbetar ju numera på den globala marknaden som helt plötsligt stänger samtidigt.

Men, men... Om vi upprepar ordet lågkonjuktur tillräckligt många gånger varje dag kommer även högkonjunkturens glansdagar att benämnas lågkonjunktur. Eftersom media varje sekund överöser oss stackars läsare med ord som lånkonjunktur, kris, katastrof osv. så kan Du sätta Dig i backen på att det blir lågkonjunktur även för det företag som går för fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du missuppatade mig. Det var andra faktorer som startade allt. MEN hade inte domedagsprofeterna som Uttern66 och framförallt media satt klorna i detta och riktigt snaskat i ämnet så hade effekterna varit långt ifrån vad det blev.

Media har sedan i somras gjort allt för att skrämma skiten ur konsumenten och lyckats bra. det som följer är en ond spiral. Slutar folk att handla så får återförsäljare, tillverkare, transportörer, banker, verkstäder, osv osv osv i ett och samma led, tex bilar enorma problem och måste varsla vilket i sin tur leder till ännu värre lågkonjuktur. Så jag vågar påstå att media bär halva ansvaret för effekterna och jag har i kontakt med olika medier försökt få dom att undersöka och skriva om dessa effekter. Vad tror du jag fått för svar??  just det, dom har vägrat svara ens. men nu när dom tappar själva så börjar det bli annat ljud i skällan.

men, men dom problemen löser inte vi här och som jag skrev tidiagare så märker vi något positivt som sker nu och det är kul, uppgången alltså. Tänker fler så så kommer konsumtionen och därmed jobben. Därför stör det mig oerhört med personer som hela tiden skall försöka sabba detta genom att fortsätta vara så oerhört negativa till allt och som vägra se detpositiva som Uttern66

TÄNK POSITIVT OCH LEV GLAD ELLER LYSSNA PÅ DOMEDAGSPROFETERNA OCH DEPPA IHOP!

Så enkelt är det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan, S-R230: Utternd66 må vara pessimistiskt lagd i allmänhet och i det här läget i synnerhet, men även du måste ju inse att han har en poäng. Lågkonjunkturen ÄR ett faktum. Alla HAR inte pengar nog att köpa båt för. Arbetslösheten skenar. Då är det svårt för de 10% som INTE har nåt jobb att se positivt på situationen med motiveringen att De andra 90% har ju såååå mycket mer pengar att handla för

Du står ju i det andra lägret, företaget du representerar lever på att sälja båtar så oavsett konjunktur, oavsett orsak och oavsett vems fel det är kommer du alltid att ha ett intresse att få folk att köpa båt. Oavsett om köparen har råd eller inte. Utternd66 må vara onödigt pessimistisk men du själv då? Tror du verkligen att optimismen du visar upp här kommer att få världsekonomin att lyfta? Att ett positivt tänkade tar oss ur det här? Fine, vore det så så skulle jag heja på, köpa bort mina sparpengar i väntan på att jag får ett nytt jobb igen, för det är ju bara för folk att handla mig ur min arbetslöshet. Sant är att utan försäljning så finns ingen tillverkning. Utan tillverkning så finns av naturliga skäl inget behov av arbetskraft men det är ju som sagt inte media som lånat ut pengar till bostäder i USA. Det var inte media som drev Islands största bank. Det är inte media som sitter i styrelsen för SAAB, Volvo, GM, Ford osv. Krisen har vi fått som tack för att giriga människor fått leka företagsledare utan rim o reson. Det brevet skickar man inte tillbaka till avsändaren genom att hävda att det inte är kris. Du och många med dig bör vakna upp och inse att krisen ÄR något högst påtagligt. Bra mycket mer påtagligt än alla luftmiljarder som skickas över hela världens börsmarknader ända tills nån journalist kommer på att uppmärksamma folk på verkligheten. Journalisterna gör SITT jobb medan du gör ditt. Om man ska skylla något av det här på andra än de som är ansvariga så visst, tidningarna kan ta på sig en del, men det är också upp till dig och mig o alla andra som köper tidningarna att läsa med kritiska ögon. Positivt tänkande i all ära men man borde inrikta sig på att bota sjukdomen, inte skjuta brevbärarn. JAg förstår dock din vinkling på det hela, eftersom du lever på att folk glömmer bort att man kanske inte har jobbet kvar efter det att båtsäsongen är slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om d visar sig att Saab skulle gå i putten så är d ju ganska allvarligt. Inte bara för dom som jobbar på fabriken utan för alla underleverantörer/entrepenörer som jobbar åt Saab.. Ryker Saab är volvo inte långt efter, och d drabbar i största sanolighet marknaden negativt på alla fronter..

D e svårt att spekulera i framtiden, jag väljer att inte göra det åt något håll, varken positivt eller negativt.. Är just nu inte speciellt oroad för detta året, men hur blir nästa?? Sedan så upplever iaf jag det som att många väntar med större investeringar.. Nåja så upplever jag det iaf.

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. Men nu är det faktiskt så att så länge folk inte handlar oavsett om det är bilar, båtar (det gör dom) soffor, godis eller något annat så kommer inte heller jobben. Säljs inget så behöver heller inget tillverkas eller tansporteras. därför är det faktiskt så att vi som har jobb och inkomst MÅSTE konsumera för att andra skall kunna återvända till jobb och som i sin tur måste handla osv.

Så länge man ser världen i ett mörker och gömmer pengarna i madrassen så skall man inte heller tro att det vänder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt, men jag tror att de allra flesta per automatik väljer bort dyra inköp när man inte har ett jobb, eller riskerar bli av med det man har.. eller tvingas sänka lönen. Det är inte köpen i sig som måste igång, det är tron på att man kan köpa och överleva som måste stärkas. Som läget ju faktiskt är idag så ligger det mer åt det mörka hållet för en hel massa människor och att då säga att man ska konsumera sig ur eländet blir lite som att sparka på dom stackare som redan nu är utan jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland går d att satsa sig ur en kris, men man kan oxå sätta sig djupare än någonsin i skiten.. 50% eller mindre att lyckas med andra ord.. Problemet med denna lågkonjuktur är att valmöjligheten har ökat något fruktansvärt sedan krisen i början av 90talet..

Under 90talet var d knappast lika stor valmöjlighet som d är nu, internet har gjort d lätt att skumma av marknaden och få sig en prisbild. Man åker inte längre runt o tittar man sitter hemma vid datorn.. Således är d svårt att sälja något med god förtjänst när så många tillverkare slåss om att vara billigast och bäst..  Under 90 talet låg timpengen för linjemaskiner på runt 580kr, dieseln kostade 6kr L. En ny maskin kostade 1,2 mille allt var mkt billigare.. Timpengen ligger idag på runt 600kr. Dieseln kostade för några månader sedan 14kr litern, den ligger nu på 11kr. Samma maskin kostar idag 3 miljoner.. En ganska snedvridet marknadspris med andra ord när en motsvarande snickare kostar nästan lika mkt i timmen och han har bara en handfull verktyg..

Minsta pryl som går sönder på en maskin kostar ofta enorma pengar att åtgärda, d e nätt ojämt d går runt för dom flesta. Jag har sett många försöka satsa sig ur kriser, inte många har lyckas. Så d där med att öppna stora plånboken ska man vara ytterst försiktig med, d gäller inte bara lågkonjukturer utan överlag.. Man ska veta att man kan bli garanterad jobb i x antal år om man står inför en större investering..

Detta har jag varnat många i min bransh för och några har lyssnat, andra inte med blandat resultat som sagt.. Några har haft turen att hitta fasta körningar i efterhand, men d e inget man ska se som självklart i någon bransh.. Prylar oavsett vad  d är så ska pengarna fram, har man inga pengar då lånar man. Ibland lånar man lite förmycket och då kan d gå åt pipan..

Finns ju ett Tv program som heter Lyxfällan, mkt bra tycker jag. Där finns d folk som kan spendera 400 000kr på skor och kläder på ett år. Eller helt enkelt fumla bort pengarna på ingenting.. Detta hoppas jag ger folk en tankeställare om hur lätt d e att sätta sig i skiten med att öppna plånboken lite förmycket och lite för ofta.

!!!MVH REXCO!!! Ja bara lite konstruktiv kritik från min sida...



Senast ändrad av Rexco | 03 mars 2009 | 19:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borta en dag från forumet och vad ser man. En fullständig explosion av åsikter i denna tråd. Igår var en mkt avgörande dag på världens finansmarknader som ytterligare stärker min beskrivning av läget. AIGs resultat som var världsrekord i underskott, en av Englands största banker sätter rekord i nyemission och så den historiska uppgörelsen med Metall. Det hela späddes idag på med försäljningssiffrorna från Ford. Ca 50% ner och Volvo sveddar minus 60%. Medias fel ? Positivt och en aning överraskande var uttalandet från ledningen att de inte behöver statlig hjälp för att överleva.

Ett samhälle som i 10 års tid byggt på överkonsumtion med lånade medel med fiktiva tillgångar som säkerhet går till slut in i väggen. Baksmällan blir rejäl och är inte en traditionell lågkonjunktur. Där är vi nu och vägen ur det här har ingen funnit ännu. Hur länge kan regeringarna världen över trycka pengar och pumpa in i alla svarta hål utan att det radikalt rubbar balanserna i våra finansiella system. Jag är ledsen men jag är inte ett spår mindre negativ idag. Snarare tvärtom. Och båtbranschen då ? Ja min absoluta övertygelse är att på andra sidan ljuset har vi en helt annan karta att arbeta med där antalet aktörer och modeller reducerats betydligt. Båtbranschen är nämligen alldeles för liten för att erhålla de livsuppehållande stöd som bilindustrin får.  

Men ur det här kommer det förhoppningsvis något gott. Efter alla kriser av den här karaktären har alltid en strukturomvandling skapat nytt hopp och ny tillväxt.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kommer krisen att slå igenom på båtmarknaden. Frågan är väl bara vilket prissegment av densamma. Nya båtar kanske inte drabbas i samma utsträckning initialt som begagnatmarknaden (den som tror att man får lika mkt betalt nu som vinter/vår 08 har ett bittert uppvaknande framför sig, båtarna på tex blocket återkommer i nya annonser kontinuerligt med lägre priserCool) men självklart kommer det att få genomslag. Vi (sverige) har aldrig haft så många båtar tidigare, totalutbudet är enormt, vilket självklart kommer att slå igenom på nybåtspriset/försäljningen för eller senare... Sen om jag levde i det träsket (att vara båtnasare) skulle jag självklart hävda motsatsen precis som alla andra företag i nuvarande lr kommande kris...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger upp eftersom du anser dig kunnigare och mer insatt i båtbranchens försäljningar än dom som jobbar där och vittnar om allt som är helt emot vad du i din deprimerande värld påstår. Går tydligen inte att förklara något positivt för en som redan grävt ner sig totalt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ge dig en rättelse. Vi har upplevt krisen fullt ut och vi som sköt våra affärer och finns kvar märker nu en tydlig uppgång. Kul va?

Vidare, så tro för guds skull inte att båtarna blir billigare. Då biter du dig i svansen. Pga Euron och våra låtsaspengar så får du räkna med ca 25% upp och det begagnade kommer att dras med. Dom som fortfarande får tag på en 08 gör en bra affär men dom går ut fort nu och när det bra är 09 kvar så blir alla båtar dyrare. Detta gäller även svensktillverkade båtar eftersom råvarorna handlas i euro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja här var det en massa åsikter om och förklaringar till krisen, men inga förslag om att ta sig ur den mer än att handla sig ur. Vilket är ursäkta men sjukt i mitt tycke.
Kanske det behövs en attidyds förändring?
Kan svaret vara så enkelt utan att just själva förfarandet vore det!
Kanske är det så att vi just konsumerat för mycket och nu inte tyrar mer Carl Oskar.

Kanske att marknaderna är just övermättade och att det nu är dags för tredja världen att börja stressa? De som vill fortsätta får bege sig dit.

Att vi nu får slå oss till ro med vad vi har och bara njuta ett tag.
Enkelt eller inte?
Bil. båt, hus, husvagn, sommarstuga vad mer behöver vi?



Senast ändrad av Sobril | 04 mars 2009 | 08:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killroy,

Det står var ocn en fritt att tycka och tänka vad han/hon vill. Bevisligen är det ganska många som tycker att tråden är värd att läsa och delta i. Läget i världsekonomin har väl i allra högsta grad bäring på båtbranschen och den kommer att påverka oss konsumenter av båtilv.

Någon skrev att jag inte ger mig. Det här är inte fråga om någon prestigekamp. Jag utrycker en åsikt som jag står för. Om det nu skulle visa sig att jag har fel blev ingen gladare än jag själv.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var själv på mässan igår, blev inte särskild besviken men heller inte imponerad av de få nyheterna som finns att titta på!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att webred, eller vem det nu var, flyttade den här tråden från Motorbåtssnack. Den tvärdog efter den åtgärden. Personligen tycker jag att tråden hör hemma där den först låg eftersom lågkonjunkturen och finanskrisen i mkt hög grad kommer att påverka motorbåtsbranschen. Att följa och diskutera vad som händer i motorbåtsbranschen i spåren av det som nu händer är angeläget för nuvarande och blivande motorbåtsägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Vi tar det igen. Du8 säger kommer att påverka. Fel, Det har redan påverkat och det vi märker nu är en klar uppgång. Vi märkte nedgången tidigt i somras eftersom bi ligger ytterst i näringskedjan Vi märker nu en klar uppgång och glädj dig åt det istället för att fortsätta måla f-n på väggen och tro att världen går under och alla dör. Har du kommit så djupt ner i egen kris att du vägrar se de positiva tecknen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det oro och den är faktiskt befogad.
Om och vilket kanske är ett faktum inom ett par dagar, att GM gör konkurs. 700 000 arbetslösa på ett bräde alla andra berörda kan ställa till det för oss i Sverige också.
Visst, man kanske inte ser någon nedgång nu. Men jag tror att kommande höst blir tuff.
Jag hoppas naturligtvis, precis som föregående att jag har fel. Men faktum kvarstår.
200 miljarder är bortspolade av pensionerna. Hur mycket som delats ut av dessa till styrelsemedlemmar och chefer vet man inte, inte vill man tala om det heller?
Men sänka pensionerna ska och måste man!
Värsta scenariot är väl om vi tvingas att arbeta tills vi blir 100, även om det inte finns arbeten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att många är välldigt possitiva i denna sträng. Jag lägger ner en hel del tid på att läsa om båtar allt där omkring, dock så lägger jag ner många gånger den tiden på att läsa om ekonomi/börs/finans och jag kan säga att det är inte så possitiv situation som sverige och resten av världen befinner sig i (ekonomiskt) det är nästan alla finansiella analytiker överenns om.

Dock så vet jag ej hur detta påverkar båtbranchen där har jag dålig insikt, men jag har svårt att tro att det kommer vara helt oberörd iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Najads skrovbyggare, Hull, i Åmål permitterar 17 pers, trots en marginell uppgång av försäljningen (av de större båtarna). Tror inte det beror på att dom tror att lågkonjunkturen är ett påhitt man kan komma från genom ett positivt tänkande. Metallanslutna tvingas sänka arbetstiden -i praktiken en lönesänkning. Vilka har mer i plånböckerna och kan handla oss ur detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är då en av dessa 10% utan jobb, har dock vart det sedan innan krisen. Jag tillverkar bla biltransporter båtsläp mm mm och jag märker då ingen skillnad på köpsuget efter mina varor,  det finns mer köpare idag på mina varor än vad det fanns förra våren. Material och allt ha ju gått upp en hel del men jag får ju även höjja priset då men det är inget som alla som handlat av mig som stört sig på, detta går inte jämföra men jag måste ju hålla med om att ser man bara mörker så gräver man ju bara ner sig, klart som faan vi alla måste se positivt att det för många redan börjat vända om än lite..

Jag fick hem min nya båt i dec (från usa) jovisst blev den dyrare än om jag köpt den förra sommaren då dollarn stog lågt, men den ligger ju ändå under halva priset emot vad lsamma båt kostar här hemma, ja jag åker bmw m och det finns många som stör sig på detta men det är ju faktiskt betalt av alla som har kvar köpsuget och inte bara lägger pengaran i madrassen, så visst finns det gott om pengar ute i stugorna.

Jag är en som ser ljuset i tunneln, hoppas på en bra båtsommar och vettiga bränslepriser!!!

OCH NEJ JAG ÄR INTE EN AV ALLA SOM STÄMPLAR ELLER GÅR PÅ SOCIALBIDRAG bara ett förtydligande ifrån min sida..

157220-DSC00649.JPG

157221-DSC01781.JPG



Senast ändrad av millenium | 10 mars 2009 | 01:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan jobb..? Låter ju mer som om du är en egen företagare...
Eller kör du svart..? Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...