Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
utternd66

Båtmässa - krisen är tydlig

Rekommendera Poster

Var idag på båtmässan i Sthlm. Vid frukostkaffet kunde man läsa i dagens utgåva av DI att Sweboats VD och mässgeneralen anade en vändning i nedgången och förutspådde en ökad båtförsäljning igen. Rätt eller fel kan jag inte avgöra men att döma av mässans storlek är det inte många båtförsäljare som tror det. Förra årets mässa var gigantisk med båtar i över tre hallar. I år var det båter i knappt två. Dessutom glest mellan objekten och nästan inga nyheter. Ryds visade en 20 DC med inombordare och Yamarin sin 80 DC. Bägge lanserades som nyheter och det säger väl allt om innovationsviljan just nu. Grandezza lanserade sin  29 WA som ju var en nyhet redan i höstas. Det fanns ytterligare nåt eller några exempel på sk nyheter. Mässan stora dragplåster var en av båtarna från tidigare upplagor av Volvo Ocean Race.

Brunnswick som väl är en av världesn största aktör i båtbranschen hade ca 40 m2 mässyta. En 1:a i Sthlm innerstad ungefär. Förra året dominerade de i princip en hel hall. Det enda    nya de visade var 350 HK Veradon. Inte mkt nytt på den egentligen. Iofs en väldigt mullig motor, måste erkännas.

När man efter ca 3 timmars strosande och konverserande med allehanda båthandlare begav sig hem var det ändå inte bristen på nyheter utan den helt omaskerade bilden av en bransch i veritabel kris som malde i tankarna. Sällan har jag mött så många båthandlare som uppgivet säger att det inte händer någonting. Jag har varit på båtmässor i ca 15 år regelbundet och den känsla som ramade in den här mässan liknar inget jag tidigare varit med om. Det var inte ens kö till hamburgarna. Nu kommer ni säkert i diverse tidningar att få läsa att det sålts mer än väntat precis som i Göteborg. Det kanske är så men det var som en VD för ett av de större båtföretagagen i Sverige sa till mig det spelar ju ingen roll att vi säljer när vi inte tjänar en spänn på det.   

Återförsäljare av utländska båtar eller av båtar där det finns motorer eller delar som är importerade lever synnerligen farligt just nu. Och hur många är inte det ? Med den kronkurs vi har nu ser det becksvart ut. Vem vill t.ex köpa en Verado 350 HK för 360 tkr när 2008 års model på 300 HK kostar 100 tkr mindre. Nej , det blir nog att krypa ner i pris även för 350:an med en säker förlust som följd. Jag skulle kunna rada upp exempel av samma karaktär. Svenska kronan har störtdykt mot i princip alla valutor vilket gjort både norska och finska båtar ca 20% dyrare än för 6 månader sedan.

Det här gör att allt nytt från 2009 och som inte producerats i Sverige är osäljbart eller åtminstone inte möjligt att sälja med nödvändig vinst. Tyvärr är det nog så att branschen i Sverige står inför ett ökenår utan motstycke. Det är trist, sorgligt och en sån snabb dramatisk scenförändring att det känns svårt att anpassa sig. Det här händer som bekant överallt i alla branscher just nu. Vi bevittnar ett kamp i temat survival of the fittest och känslan på vägen hem från mässan var att båtkartan kommer att ritas om totalt.

Norge som normalt är ett mkt starkt båtland har totalt gått in i väggen. Askeladden är det mest spektakulära exemplet men det finns fler. En av de största återförsäljarna till ett mkt välrenommerat norskt märke tippade för 2 veckor sedan och lämnade fordringsägarna med miljontals NOK i förluster. Det ryktas om att det är mer på gång och så även i övriga världen.

Kanske är man bortskämd med ständigt nya försäljningsrekord, nya modeller och en obegränsad framtidstro. Det här är möjligen ett nödvändigt tillnyktrande, men var så säkra det kommer att bli brutalt.       

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken sotarrövssvart bild du målar upp.  Så uppfattade jag inte mässan alls .  De jag talade med, och känner,  berättade att båtintresset är på topp efter två rätt halvdana somrar, det finns ett uppdämt båtbehov, det märker jag också av som hamnkapten i en av Stockholms idéella båtklubbar, ansökningarna om hamnplatser ligger i högar.  Men prislappen är viktigare och de som tidigare tänkt sig en båt för miljonen köper nu istället för kanske halva den summan eller lite mer.  I segmentet upp till 300 000:- är det snarare en ökning.  Båttillbehörsnasarna täljer guld med kniv när de som tänkt byta båt, men som inte har råd, rustar sin gamla istället.  Fantastiskt mycket folk på mässan för att vara bara en branschdag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit på branschdagarna i 10 års tid och så llite folk som det var idag har det aldrig varit. Det fanns ju t.o.m parkeringsplaster i P-huset. Och du kan väl ändå inte påstå att det var mkt båtar på mässan. Jag målar möjligen en svart bild och tyvärr så tror jag att det är precis överensstämmnade med verkligheten. Båttillverkarna överlever inte på att båtfolket köper tillbehör eller renoverer båten. Det gör som bekant inte bilbranschen heller.

Det som säljs nu är båtar i klassen 150-200 tkr. Små marginaler och mycket arbete för liten marginal. Om inte ekonomin tvärvänder inom 1 månad blir det säkerligen båtbranschens värsta år någonsin.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man följt nyheterna idag så förstår man att det är på väg åt H..e.
Anders Borg var med rätta orolig och utan att ha svar på när krisen vänder, så kunde man bara konstatera att man är det land i världen just som där utsikterna ser värst ut för.
För ett halvt år sedan såg det helt annorlunda ut, men då stod kronan mycket högre.
Sverige var rikt, men nu? Och om ett par månader?

Om det inte skulle visa sig i båtbranschen vore nog att tro fel.
Visst har svensken pengar, men handlar han. Nej nu håller man i sina ören och det bästa vore nog att växla in till en annan valuta, vilken som helst.
Bara att hoppas på att utländska köpare kommer hit, men det är ju illa överallt.

De som har båt kommer att behålla den och vänta, när vinden vänder och det gör den om två - tre år kanske. Då kommer det att gå fort fram för Sverige, men innan kommer många tragedier att utspela sig.

Vi får hoppas att cheferna på volvo får sin höjda bonus, det är ju c:a 250 st av dom man vill rädda kvar i företaget. De just ni kanske 40 000 arbetare där som man slipper betala lön åt. Deras löner kan man ju dela.

Ursäkta, men fy fan. Man har skapat en sådan övertro på företagsledarskapet som vi inte kunde vara utan. Att de kunde förloras till andra företag. Tänk vad det hade varit bra.
Ja nu vet man, det är de företagsledarna som skapat denna kris som vi nu har och den kommer inte att ändra på sig genom att vi slutar äta utan handlat vitvaror istället.

Nu har man skapat en lag inom EU där man förbjuder plasma TV, ja alla får väl byta tv då och på så sätt kanske man får igång handeln. Undrar om vi ska skeppa dessa till en tipp i Afrika?

Miljökris? Ja vad kommer sedan?
Vad ska man prata om då för att skärma av blicken för de som kan se?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Människor fungerar bäst i flock. alla vill göra likadant som alla andra. när man ser nyheter som bara spyr ut hur dåligt allt är så tror man det och alla slutar handla och det blir enu sämmre.

Det som är det roliga är att större delen av alla människor får det faktiskt bättre i en lågkonjuktur. mer pengar i fickan på grund av att räntor sjunker och många saker blir billigare. Det står det inte ett ord om i tidningarna.

Därför tycker jag vi skall Peppa varandra istället för att prata om hur dåligt det är. det blir inte bättre en vad vi gör det.

och det är tur att det finns en liten klick mäniskor som förstår detta för annars hade hjulen slutat snurra för länge sen.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kan en positiv attityd hjälpa men det går inte heller att blunda för realiteter. Båtbranschen har vuxit mer eller mindre okontrollerat i över 5 år och förr eller senare kommer baksmällan. Ta Askeladden som ett exempel. Deras resa från småbåtstillverkare till utvecklare av större bobåtar och skärgårdsjeepar var dödsstöten. Framtagandet av nya modellar skenade och den ena uppföljaren efter den andra såg dagens ljus trots att föregångaren inte sålde särskilt bra. Z och Commuter programmen blev Askeladdens undergång.

Askeladden kommer med mkt stor sannolikhet att följas av andra som alltför ohämmat utvecklat och utvecklat utan att ha kontroll över kostnadsutvecklingen. Flera av branschens företrädare jag mötte igår på mässan vittnade om att flera av de riktigt stora aktörerna är ute i kylan rejält. Vänder det inte inom någon månad kommer det att bli ett rejält stålbad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju Askeladden på g igen iof... Jag känner folk som jobbar med båtar och motorcyklar och efter ett par hårda månader så börjar ljusningen komma med kunder i butiken och avslutade affärer. Om det är för att folk har börjat förstå att de har lika mycket pengar att spendera som tidigare eller t.o.m. mer nu med lägre räntor eller om det är för att vårsolen har börjat värma här i söder det vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var själv på båtmassan och jag tycken nog att denna tillhör en av dom bättre... Visst kan man gå in i A Hallen och trängas bland ilskena käringar, vrålande ungar och gubbar som spelar storfräsare framför en nyare båt och avslutare efter 15 minuters skitsnack med säljaren,, jag hör av mig... Själv kan jag tycka att A hallen är totalt värdelös, om man inte vill titta på motorer m.m. Vad är det för kul att gå in i en båt för flera miljoner, bara för att drömma. Holken hemma är faktumet och då kan det kvitta :-)

B hallen var bra, rimliga båtare och en hel del intressanta montrar, bland annat batteriladding. Tillbehörshallen var bra, lagom, och bra priser (köpte en fyrkantig varmvattensberedare från Isoterm..

 

Nå, slå tillbaka ni som känner er utpekade :-)

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och gå i villfarelsen att allt är bra? Blunda för verkligheten?
Hur vore det om man bara sa trevliga nyheter, om vi inte fick veta hur det egentligen är.
Blattelandet Sverige, med egen blatteförmedling får nog ta sig en funderare.
Det finns tiotusentals människor utan bostad och knappt mat för dagen:
Men det är klart, vill man inte veta så slipper man ju. Men verkligheten kommer alltid ikapp och då kan ju flocken skrika i kör. Varför sa ni iget!!!

Större delen av alla människor får det bättre i en lågkonjuktur?
Där får du nog läsa på i historien.
Just nu ser det bra ut, men när det går åt h..e riktigt? Det har inte gjort det än, eller det har iaf inte visat sig än ner i leden. När pengarna tar slut och alla är hungriga, kanske vi får anarki då och då vinner ju den starkaste. Rättvist, eller hur!


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yammamoto250  Bra skrivet! håller med helt o hållet även om det kanske stämmer till viss del det andra skriver! VÅGA VÄGRA LÅGKONJUNKTUR!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skriker du för Skrattande
Jo jag kan väl hålla med om att man ska försöka leva som normalt och fortsätta handla.
Det är det enda sättet att få igång hjulen, men nu görs ju inte det och med större arbetslöshet så blir det mindre av den varan.
Men hoppet är ju det sista som överger en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handla oss ur krisen! Själva är vi på jakt efter större båt, vår egen lilla nohas ark kanske. Så om någon vill köpa en 31 fots koster som bara behöver större vattentank för att vara klar att sätta fören mot sydliga bräddgrader och fly bananrepubliken Sverige (märk väl att det är en bananrepublik som inte ens har klimat för att odla bananer) så säg till :) Jag tror att det värsta vi kan göra är att sluta konsumera. Kanske inte konsumera som förr dock, i stället för en Ferrari kanske man ska satsa på en BMW, men sluta inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tillhör definitivt dom som inte kommer att kunna anklagas för att ha förvärrat krisen genom at hålla i plånboken - här fladdrar pengarna runt öronen så man blir alldeles yr. Det mesta är lånade kronor så banken inte ska gå omkull och direktörerna ska kunna få en fin bonus.

Men mässan var faktiskt inte som vanligt, håller helt med.

Folk var det i dag men glesare mellan båtarna och de stora bryggorna som man brukar kliva runt på för att titta på båtar hade krymt till två små pontoner.

Saknade även andra aktörer som inte direkt har med båtlivet att göra (ja, sakna är kanske fel ord) som DN och gula tidningen. Utö-bageriet var inte heller där till min mycket stora besvikelse.

Men vi hittade instrumenteringen vi ska ha, AIS-systemet, autopiloten och båtlarmet så vi fann vad vi ville ha i alla fall.

Symtomatisk var att vi kom därifrån redan 17 - vi hade tittat klart då. Har aldrig hänt förut!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja lite glest mellan båtarna var det och det lovades om hur bränslesnåla båtarna är med stora klibbor på friborden...

 

Lite glest om folk var det också, igår på branschdagen kändes det nästan som om mässan inte ens hade öppnat... Men jag upplever inte samma kris som du nu beskriver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför Italienskt eller Tyskt..? Satsa Svenskt så vi skapar jobb här i Sverige..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så de försäljare som jobbar här i Sverige med att sälja nämnda bilar ska gå i konkurs och bli av med jobben? Är inte de också svenskar? Eller får de vad de förtjänar för att de inte valde att sälja Volvo?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl snarare om det 10 000-tals inom svenska bilindustrin med underleverantörer som det är synd om eller ett 1000-tal bilförsäljare...



Senast ändrad av Daniel_B | 01 mars 2009 | 00:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi befinner oss i ett dilemma. Nu var det jag som skapade diskussionen i den här tråden och vi lär ju komma långt en lördakväll Skrattande Iofs så har många problem lösts då, men ännu fler skapats. Vi är vikingar i grunden och det kan ingen ta ur oss. Så frågan är egentligen varför man har motorbåt? När man kan ro Skrattande

Tänk på det, när det skiner 600 hkr på mässan Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att starta en ny branch. Motorbåtsriggning! När soppan till de där 600 hk är slut vill man ju kunna komma ut på sjön i alla fall. Tänk på hur seglingen fick ett uppsving efter oljekrisen på 70-taletGlad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var där igår och upplever inte att läget är så förfärligt som trådskaparen menar. det har faktiskt ljusnat för flera tillverkare redan. Ryds är uppe i full produktion igen. Uttern har satt igång produktionen igen. Nimbus har startat igen och väljer tom att behålla en del tillverkning i Visby trots nyinvigd och utbyggd mariestadsfabrik. Nordwest är enligt egen utsago tillbaka på 2 båtar i veckan=ca 100 per år. Hallberg-Rassy har dragit tillbaka halva sitt varsel. Samma tendenser från flera andra.

Askeladdens konkurs vet vi alla berodde på flera andra faktorer än bara dålig försäljning.

Visst är det ingen högkonjunktur, men jag tycker vi kan skippa den värsta dödgrävarstämningen tillsvidare iaf.



Senast ändrad av thundergod | 01 mars 2009 | 11:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag startade den här tråden och har varit frånvarande ett tag. Har nu läst in vad som diskuterats och fler än jag har bevisligen känt samma sak på mässan. Var även där igår och mina intryck har bara förstärkts. Branschen står inför ett stålbad precis som tillverkningsindustrin i hela världen gör. Rapporterna som kommer in nu visar också att smällen även kommer att ta med sig tjänstesektorn. Att som Sobril antyda att problemet upptått pga av invandringen känns väl en aning magstarkt. För det är väl det som avses med uttryck som blattelandet med egen blatteförmedling

Vi som var med när det begav sig i mitten av 60-talet vet att det ekonomiska uppsving som Sverige genomgick då aldrig hade varit möjlig utan invandring. Då kom vågen bl.a. från Finland, Italien och Jugoslavien. Många av de som kom hit och arbetade stannade och blev svenskar. Grimaldi, om han är bekant, var en av de som kom, stannade och såsmåningom skapade nya arbetstillfällen genom sin driftighet och kreativitet. I bistra tider har människan alltid gett sig på minoriteter och trott att lösningen står att finna i utpekandet av syndabockar och isolering av grupper inom ett samhälle. Inget kan vara mera fel. Samhällen som bygger på männsikors oilka världen sönderfaller förr eller senare pga korruption, stagnaton och utarmning av kreativa strömningar 

Protektionismens destruktiva ansikte visar sig igen och som så många gånger förut tror man att vägen mot en bättre värld är isolering. Fullständigt sanslöst. Som tur är verkar dagens politiker tidigt ha insett faran eftersom det i helgen hålls ett möte mellan de ledande världsekonomierna för att försöka hitta lösningar som motverkar protektionismen. Lyckas inte det är risken uppenbar att krisen blir värre än befarat och sannolikheten för ett eskalerande till allvarliga poltiska konflikter är uppenbar.

Båtbranschens utmaningar kommer inte att kunna lösas genom mindre samarbete över landsgränserna lika lite som krisen i Volvo eller Saab kan göra det. Ett samhälle med stängda gränser är dömt till undergång i en värld där kommunikationen mellan folk och folkgrupper sprängt alla vallar. Låt oss däför hoppas att människan lärt sig något av sin historia och den här gången försöker hitta lösningarna genom globalt samarbete där de konservativa protektionistiska krafterna blir förvisade till den sopptipp där de hör hemma.  

  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad jag ska säga riktigt. det är tydligt att vissa personer vägrar se något positivt i läget. Det är iaf fakta att många tillverkare redan nu ser en viss förbättring av läget.

Det är även fakta att även om arbetslösheten stiger till uppemot 10% som de mest pessimistiska tror så har de 90% som har jobb mer i plånboken genom skattesänkningar, löneökningar mm. Börsen bottnar troligen snart om den inte redan har gjort det. vilket kommer innebära att det kommer finnas bland de som vågar satsa under 2009-10 så kommer det finnas nya kunder som har gjort sig en hacka där om bara ett par år. Bara den värsta oron och krispaniken lägger sig så finns det en bra chans att komma igen till hyfsade nivåer ganska snabbt. Dock inte till rekordåret 2007, men väl till åren innan.

Man får inte glömma att båtbranchen är en lite marginalspelare som på många sätt lever sitt eget lilla liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det är väl det som avses?
Nej eller ja...?
Vi blir väl alla olika bemötta och i de fall då man blir åtsidosatt
för att man inte vågar säga vad man tycker. Med risk för att stämplas som rasist!
Att andra, minoriteter eller större grupper kan profilera sig på bekostnad av detta,
ja det gör mig riktigt förbannad,

Att säga blatte är tabu, men att bli kallad både det ena och svennehora.
Det går för sig därför att det ingår i dennes kultur att säga så.
Det köper inte jag och ska ärligt säga att även andra klimat än arbetets.
Är på väg att förändras. Nu spränger man bomber, eldar upp affärer, misshandlar.
Dödar!

Ska vi reagera likadant fortfarande, jag menar så som vi gjort?
Kanske alltid gjort?
För vad gjorde vi, mer än stoppa huvudet i sanden.
Var finns hjältarna, de få som fortfarande har kuragen, moralen.
Ja, t.o.m framtidstron. Även om det spårar från ämnet.
Så svaret i klartext lyder, nej jag har inget emot invandringen.
Men det fortgår och på fel grunder med fel verktyg.
Det som med integration, när vi istället bör använda oss av assimilering.

Det är min synpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta mig Sobril men jag förstår inte ditt resonemang. Vill också betona att jag inte ens antytt att du är rasist. Självklart ska den här typen av frågor kunna väckas utan att bli kallad det. Min åsikt är och förblir den att orsaken till krisen i Sverige och världen inte är invandringen. Vägen ur krisen är mer öppna samhällen, inte mer protektionistiska.

Nog om detta och tillbaka till båtbranschen. Många i den här tråden vittnar om att det vänt, att t.ex. Ryd, Nimbus och Uttern producerar. Kanske är det så men ägaren till Uttern är illa ute, den saken är helt klar. Marginalerna i affärerna som nu görs har dessutom krympt till ett minimum. Båtbranschen lever inte av volymer utan av marginaler. De affärer som Ryd och Uttern nu gör kan knappast ge några betydande täckningsbidrag. Produktionskostnaderna har knappast sjunkit men priserna som affärerna görs upp på ligger lägre än förra året. Detta enligt preliminära siffror från mässan i Göteborg. I längden är det här en ekvation som inte kommer att gå ihop. Lägg därtill alla inbytesbåtar som säkerligen måste realiseras till betydligt lägre värden än vad de är upptagna till i balansräkningarna.

Min personliga uppfattningen är att båtbranschen inte är i närheten av botten. Ännu så länge har månag överlevt tack vare ett skapligt 2008. Vänder det inte rejält nu kommer balansräkningarna att utsättas för rejäla prövningar. Orealiserbara tillgångar kommer att knäcka många precis på samma sätt som skedde med skogsmaskinbranschen på 80- och 90-talen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om alla som har jobb slutade att lyssna på domedagsprofeter och konsumerade som de gjorde för ett år sedan så skulle krisen snabbare gå över för alla branscher (utom kanske bilindustrin i Sverige som har hamnat hopplöst efter miljömässigt). Som någon nämnde så har majoriteten fortfarande kvar jobben och mer pengar över än för ett år sedan.

Blunda för krigsrubrikerna i media om hur dåligt det är. Det blir bara en självuppfyllande domedagsprofetia. Snart behöver hela Sveriges befolkning gå i terapi för att komma ur depressionen. Köp svenskt om det går, men dagens kronkurs är kanske det enda vettiga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg av Treudd!

 

Bilindustrin, speciellt SAAB ska vi inte blanda in här. Måste ändå flika in en liten sak ang SAAB. Hur tror ni det skulle gå för BMW om deras produktutbud bestod av endast två modeller, förra 3-serien och förförra 5-serien? Där har vi SAAB idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konsumtionen var i mkt stor utsräckning uppbyggd på lånade pengar. Vem har kunnat undgå att förstå det ? Det går inte att i oändlighet konsumera med lånade pengar när tillgångsmassan inte är oändlig. Den fullständigt sanslösa lånecirkusen som inte minst eldats på av USAs budgetunderskott har till slut fått ballongen att brista.

Det pratas mkt om domedagsprofeter i tråden. Förstår inte begreppet profet i sammanhanget. Profeter spår framtid. I det här fallet behövs inga profetior eftersom den värsta krisen sedan 30-talet är ett faktum. Bra att det finns optimister. Jag försöker vara realist och kan bara objektivt och sakligt konstatera att det var mkt mkt längesedan det såg så nattsvart ut.   

Vad tror ni händer när båthandlare och båttillverkare står utan likviditet och realiserbara tillgångar ? Får de låna pengar eller ? Vi är där snart tror jag. Förhoppningsvis har jag fel men just nu ser det inte ut så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt att dom som har skött sig bland handlarna kommer överleva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, i år lär det väl knappast säljas särskilt många nya båtar i jämförelse med ett normalår.

Börsens ras har nog onekligen gjort att många drar sig för att köpa. Sedan har vi kronkursen som i runda slängar gjort USA-båten 50% dyrare och Europabåten 25% dyrare. Det förbättrar ju inte utgångsläget direkt. Tillverkas det förresten fortfarande några båtar i Sverige?

Det vi behöver är nu 150% upp på börsen, en dollarkurs på 5-6 kronor och en EUR under 8. Då blir det nog fart på båtförsäljningen igen!

Enligt båtsäljare intervjuad i DN i helgen är det ekor som säljer bäst på båtmässan. Sedan har vi de riktigt stora och exklusiva båtarna som säljer. (Där finns alltid köpare). Det som tappat mest är tydligen båtar mellan 200-300 tkr.  Kanske inte direkt förvånade?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...