Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Daniel_B

Hur står det till med Atlantica egentligen..?

Rekommendera Poster

Ja, man kan bara spekulera. Förmodligen är det någon janne till jurist som hittat någon liten teknikalitet, typ att plastekan inte låg för ankar och därmed var väjningsskyldig eftersom den drev in från babord eller något annat tramsigt. Sedan kommer någon annan juristjanne ta parti för den andra parten med motsvarande tramsig teknikalitet, typ att Nimbusen girade och därmed gjorde ekan väjningsskyldig, vilket inte är tillåtet... 

Och så där kan det mala på sen, medan vi skattebetalare får fortsätta att betala för kotlettfrillornas tid, den påkörda kvinnan får fortsätta att vänta på sina rehabiliteringspengar och Atlantica kör sitt rykte i botten.

Skrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket försäkringsbolag är egentligen att rekommendera. Jag har kört Atlantica men fick offert från Pantaenius som nästan tog dubbelt betalt. tycker att 6000 kr/ år är mycket för en 26 fots DC. Naturligtvs kan det skilja i vad som ingår och jag har inte hunnit bryta isär offerten och jämfört den med t ex Atlantica.

Ngn som har ngt att rekommendera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bumpar tråden, då jag undrar samma som författaren av förra inlägget. Atlantica eller Pantaenius (som är betydligt billigare i mitt fall).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kommer byta till Länsförsäkringar när vi fåt vår nya båt i maj.

Länsförsäkringar var 2000kr billigare än Atlantica med samma villkor att jag får ha båten i vattnet hur länge jag vill.

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pantaenius var nästan dubbelt så dyra (erbjöd mig en försäkring på drygt 6 000 kr/år). Å andra sidan ingår lösa föremål i försäkringen vilket inte Atlantica tar. Blev av med ekolodet för några år sedan då jag klantade mig med att plocka bort det efter upptagningen.

I övrigt skiljde det inte så mycket försäkringarna emellan. Jag anser att jag borde ha möjlighet att få ersättning fär maskinskada då jag har en utbytt nyare motor men icke...

Det blev till att fortsätta med Atlantica och kommer fortsättningsvis inte ha lösa värdeföremål i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt artikeln: Den 9 mars tas ärendet upp i Uddevalla tingsrätt som ett tvistemål

Nägon som vet vad som hände sen, vad kom dom fram till ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft Alandia i många år, ett jättebra bolag enligt mitt tycke med vettiga priser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pantaenius har också större täckningsområde och försäkringen gäller året runt ytan begränsningar, både i sjön och på land. Ska man ha panaenius täckningsområde och ha det året runt hos Svenska sjö, som jag jämfört med, så skiljer inget i pris. Panaenius har dessutom policyn Nytt för gammalt, d.v.s. de ersätter gamla prylar med nya rakt av. Däremot så har Pantaenius fått lite dålig kritik för att de inte velat betala ut försäkringen när det gått galet. Jag valde att fortsätta hos Svenska sjö och betala extra för utökat geografiskt område under längre tid för att vi ska kunna ta oss hem över Nordsjön i september.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slår ett slag för Försäkringsproduktion,

http://www.forsakringsproduktion.se/bat.asp

Vid kontakt med dem fick jag absolut lägst premie jämfört med de 5-6 andra ngt större som jag kontaktade.

Mkt trevligt bemötande och till och med info om att,  Kan du vänta ngn månad med att teckna. Så är planeringen en trolig pris justering som till och med kan bli billigare för dig.

Tummen upp för sånt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min offert från Atlantica som jag haft två år 4900:- (ej förhandlingsbart!), Svenska Sjö 4000:- och Pantaenius 4000:-, men 20% rabatt första året ger 3200:-.

Argumentet att Pantaenius ersätter gammalt med nytt (under rimliga förutsättningar antar jag) låter ju inte heller som någon nackdel. MEN det viktigaste är ju att det inte bli krångel vid ev skada, så all input från er är intressant!

Senast ändrad av Espresso | 31 mars 2009 | 09:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återigen, för att återgå till ämnet, vet någon vad resultatet blev i den här rättstvisten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ber om ursäkt för att ha dragit tråden något OT. Moderator får gärna flytta relevanta inlägg till ny tråd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och för att avsluta OT-inläggen, så blev det fortsatt Atlantica. Efter att ha räknat med ansvarsförsäkringen i alla alternativ, var inte Atlantica billigast, men kanske bekvämast...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är tamigfaan otroligt! Att när man trots att man har resurser att hjälpa ngn man sabbat livet för står på sin eventuella rätt och sätta sig såhär på tvären är ofattbart!

Skulle man vara så fördjävla klantig att man körde på ngn skulle i alla fall jag göra allt för att hjälpa denna med alla medel jag kunde frambringa! Så tänker i alla fall jag.

Detta är väl långt ifrån klart så det kanske reder ut sig.

Som sagt det finns folk...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hett ämne detta och finns det något förutom trafikförsäkring man kan vara säker på att försäkringsbolaget står för???? I mina ögon är dom minst lika goda kolsupare hela bunten. Det är billigare att ha ett gäng pålästa Jurister vars ända uppgift är att leta efter kryphål så bolagen slipper betala ut pengarna..

Har idag If försäkringar på det mesta ja har, och dom har skött sig bra dom gångerna man varit tvungen att ta till försäkringen.. Men helt säker kan man ju aldig vara där heller, beror nog på vem man pratar med.. Alla har en mer eller mindre dålig historia om varje bolag.. Letar inte efter det billigaste bolaget numer utan kör på med if tills ja får en dålig erfarenhet därifrån med.. Kan vara värt några extra tusenlappar om året för att vara aningen säkrare än normalt.. Obs aningen inte helt säker.

Sedan är sådant här förhållandevis nytt, förr var det bättre och d var inte lika många bolag som fajtades.. Ju fler bolag desto fler prispressare.. Med lågt pris följer oftast låg kvalitet, något som dom flesta försäkringsbolag i modärntid har.. Dvs inga garantier på att man får ut minsta krona på någon försäkring.. Finns ju fler anledningar till att försäkringsbolag är med i nästan Alla Plus program och övriga konsument program.. Och ja så fort TV och Media får upp ögonen så tar givetvis bolagen tillbaka allt och folk får ut sina försäkringspengar som dom skulle fått från början utan trassel...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäkringsbolag är bara en legitim version av svunna tiders stråtrövare... Eller inte riktigt. Rövarna gav sig främst på de rika. Med försäkringsbolagen verkar det vara tvärt om.

Vad jag inte förstår är förklaringen att han trodde att ekan var en musselodling. Varför ville han köra över musselodlingen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag kör över en peron på ett övergångs ställe

kan jag då säga att jag trodde det var en stor sten.Tyst

Kanske någon sömnig nämdeman köper det resonemanget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om något händer skall man som privatperson inte tala med försäkringsbolaget. Man skall direkt koppla in jurister. Detta då försäkringsbolaget använder jurister och man hamnar plötsligt på deras nivå Vidare finns det alltid en överhängande risk att man säger något som kan tolkas och vridas..

Försäkringsbolag är inget annat än en vinstdrivande verksamhet. Dom vill tjäna pengar och gör det med bravur! Det finns inget försäkringsbolag som VILL betala ut höga ersättningar.

Tragiskt det som hänt? Ja, absolut! Förvånande? Föga..

Alla jagar låga premier, få som jagar ett bra försäkringsbolag.. Vill man inte betala en dyr premie för att få visst skydd kan man betala en lägre premie för lägre skydd och sedan lägga sina försäkringspengar i ett fondkonto, hoppas att dom växer mer än eventuella skador..

Jag gjorde så när jag körde motorcykel - det var ekonomiskt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag annat bolag av olika orsaker och kommer att fortsätta med det. Men håller med om att A-bolaget känns inte riktigt bra efter den här historien.

Varför är uppgörelsen hemlig?  Mer än att det brukar vara så. Vill man inte sätta ett prejudikat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...