Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
hace1

Sjömack i Uppsala

Rekommendera Poster

Vadå går bättre denna gång? Dem skriver att macken som ligger där måste bort. Tack för det segelklubben!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att macken är såld till en ny ägare och som det stod i UNT  Samtidigt får tjänstemännen i uppdrag att försöka finna en alternativ placering för en bensinstation till båtfolket därav mitt lilla hopp på en mack i Ekoln!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av anledningarna att macken ligger dåligt där den ligger är att den är förankrad pecis där avloppledningar går på botten. Blir det ordentligt busväder kan de slitas sönder (hoppas de klarar av att ta bort den utan att skada ledningarna. Förankringen ligger dessutom mitt i leden in till båtplatserna på så litet djup att segelbåtar riskerar att gå på dom med kölen. (OBS har inte min båt i den klubben, tycker faktiskt att den blev dåligt placerad ändå))

Kanske vore det bättre att den låg vid motorbåtsklubben där behovet av soppa är mer uppenbart (en segelbåt gör väl av med 50 l i medeltal/år) men det vägrar väl kommunen som tänker bygga någon sorts Hammarby sjöstad där.

Utanför Skaris är ett annat möjligt läge.

Vi måste självklat ha en sjömack i Sveriges fjärde stad. Som det är nu är det skandalöst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till villfarelsen! Du har, precis som länsstyrelse och tingsrätt, lyssnat till USS och inte kollat fakta.

Fel 1: Pontonen är INTE förankrad precis där avloppsledningarna går på botten. Förankringarna gränslar avloppsledningen med goda marginaler.

Fel 2: Om pontonen klarade av att ligga i Skokloster utan att slita sig gör den det också vid Skarholmen. Den har nämligen nästan dubbelt så tung förankring och grövre kätting vid Skarholmen än vid Skokloster. Om Du tittar i Ditt sjökort upptäcker Du att den dessutom ligger med kortsidan mot USS vindspöke till skillnad mot läget i Skokloster.

Fel 3: Förankringen ligger INTE mitt i leden in till båtplatserna. Avståndet mellan mackpontonen och aktuell USS brygga är 61 meter! Dessutom har USS med den aktuella bryggan överskridit arrendegränsen med ungefär 25 meter! Kan Du inte ta Dig in i hamnen med ett inlopp om 61 meter ska Du nog ha en annan attityd än vad Du hade i Bavaria 40-tråden: Hyr en och kolla vad du tycker om den och om du klara av att hantera den. Gör det i år när jag inte har någon båt i sjön.

Fel 4: Har Du sett hur gott om plats det finns inom UMS område...?

Nu kommer förmodligen UMS att lösa problemet ändå, men bara för sina medlemmar.

Tack för desinformationen USS, ESK, UKF och ciaraud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror dessvärre att vi kan glömma att det blir en sjömack inom en snar framtid vid Skaris.

Den lösning som UMS nu har tänkt för sina medlemmar är högst provisorisk men kommer att fungera för oss i klubben i början på säsongen men senare när man måste fylla upp kommer det att vara omöjligt att få ihop det,då kommer vi att få hålla på och slaska med dunkar och spilla i hamnbassängen,det här är en pina särskilt för oss som har runt en dryga 350-370liter att fylla upp.

Den här soppan måste få en lösning snarast.

mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Volvo Penta

Om jag är desinformerad kan du väl inte bli arg på mig för att jag skriver det jag tror mig veta. Jag är inte på något sätt emot att det liggee en sjömack någonstans vid Skaris och har som sagt var inte min båt på USS.

Dessutom glömde du att citera mig fullt ut när jag gav en frågande det goda rådet att hyra den båttyp han var intresserad av men först ville veta hur den seglade. Nämligen detta Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som hört något om macken på sistonde? Borde väl fasen gå att fåtill en mack någonstans runt Uppsala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som vet vad Den lösning som UMS nu har tänkt för sina medlemmar är högst provisorisk (några inlägg upp) är för något?

Senast ändrad av hace1 | 19 april 2009 | 12:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idén är att medlemmarna via kansliet beställer drivmedel och när summan av beställningarna ger en full farmartank beställer klubben leverans av bränsle som fylls i den farmartank som klubben avser hyra in. Bränslet skall därefter inom en kort tid levereras till de som beställt. Klubben ska alltså inte lagerhålla drivmedel, varför det inte blir någon form av spontan tankning med denna lösning. Knappast funktionell eller ekonomiskt försvarbar lösning så det är nog tveksamt om denna idé kommer att verkställas.

Uppsalas båtfolk, sänd en tacksamhetens tanke till de som överklagat myndigheternas godkännande av pontonmacken! Ingen nämnd, ingen glömd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att beställa soppa för att få den senare, oklart när lät inte som någon vidare lösning för mindel iallafall. Men om man har en tank på någon kubik eller mer kan det ju va nice. Känns ju som alla intiativ är bra iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt jä..a otroligt att Sveriges fjärde stad inte kan erbjuda båtfolket i Uppsala och sjöturisterna den servicen! Man skäms............!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skvätt soppa utanför har jag redan gjort :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore väl underbart om vi fick en mack. Hoppas den kommer tillräclkligt långt från vår badbrygga så vi kan fortsätta bada bara. Inte så kul att bada med soppa i vattnet.

Förstår bara inte var de får att det är få gästplatser på Skarholmen ifrån. ESK är ju officiell gästhamn och har aldrig behövt avvisa någon. Hamnen har dessutom 5 stjärnor i gästhamnsguiden - bla på grund av bastun och badmöjligheterna.

Men visst behövs det fler båtplatser. De har väl gjort ett tankefel också som skriver att de ska vara en klubb. Troligtvis blir det en marina med priser därefter.

Och var tänkte kommunen att alla båtar ska vara på vintern nu när de funderar på att ta våra varvsoråden från oss?

Jag skulle verkligen vilja att det blev en livlig hamn med många båtar som rör sig som i skärgården men det blir nog tyvärr dödare än på klubbarna där folk är en hel del för att jobba i alla fall.

Hur som helst: i juni nästa år sjösätter vi och behöver tanka upp 150 L disel. Skulle vara bra med en mack då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va bra! Då har du förstått att jag också vill ha en mack här.

Om du tittar på vad jag skrivit har jag bara redogrjort för de fakta som jag fått mig förelagda - ingen värdering i detta.

Men min åsikt är att det blir utmärkt med en marina och mack utanför Skaris. Alla vill inte vara klubbanslutna och vi behöver fler båtplatser särskilt till stora båtar. Kommer bli väldigt blåsigt där bara. Höööög pir, kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte visste jag att Ekoln är USS egna kappseglingssjö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vad säger man, blir bara såååååå trött. Bakåtsträvare finns det gott om. Som förra gången macken var uppe och överklagades, visst skall vi ha en mack...vi emotsäger inte det...bygg men inte här...och inte där..bla..bla...bla, Nej fan ta motorbåtsfolk. USS tar sig vatten över huvudet !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi på UMS kanske skall fixa en egen mack ändå så kan ju USS fortsätta dunka sina båtar, alla övriga är självklart välkomna Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...